براساس رتبه‌بندی وبومتریکس ۲۰۱۹؛

دانشگاه‌های برتر ایران و خاورمیانه معرفی شدند

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۱ کد : ۵۳۰۷ پژوهشی انتشار دانش
توسط مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، دانشگاه های برتر ایران و خاورمیانه براساس رتبه بندی وبومتریکس ۲۰۱۹ معرفی شدند.
دانشگاه‌های برتر ایران و خاورمیانه معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، به نقل از اداره تحلیل دادگان این مرکز دانشگاه‌های برتر ایران و خاورمیانه براساس رتبه بندی وبومتریکس 2019  مشخص و معرفی شدند.

براساس رتبه بندی وبومتریکس Tel Aviv University در رتبه اول خاورمیانه و 158 ام جهان و دانشگاه تهران با یک رتبه تنزل در رتبه ششم خاورمیانه و 419 ام جهان قرار گرفته است.

 همچنین از میان ده دانشگاه برتر خاورمیانه  دانشگاه تهران بیشترین افت را نسبت به دوره گذشته رتبه بندی وبومتریکس داشته است و از رتبه پنج خاورمیانه به رتبه ششم تنزل یافته است

در بین دانشگاههای ایران نیز دانشگاههای تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف همچون دوره قبل این رتبه بندی، به ترتیب در رتبه های اول تا سوم کشور قرار دارند اما  در رتبه بندی جهانی نسبت به دوره قبل تنزل داشته اند

 همچنین براساس این گزارش ،دانشگاه های  لرستان، شهید باهنر کرمان و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز به ترتیب با بهبود 335، 179 و  109پله‌ای، بهترین عملکرد  و دانشگاه های  آزاد اسلامی مشهد، شهید چمران اهواز و ولیعصر رفسنجان بیش‌ترین افت را در میان 100 دانشگاه‌ برتر کشور داشته‌اند. همچنین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دانشگاه های آزاد اسلامی واحد یزد و تربیت دبیر شهید رجایی که  در رتبه بندی گذشته وبومتریکس  جایگاهی در میان 100 دانشگاه برتر کشور نداشتند ، در رتبه‌بندی 2019 وبومتریکس  به ترتیب با رتبه‌های 80، 86 و 88 کشوری، جز 100 دانشگاه برتر کشور قرار گرفته‌اند.

 گفتنی است؛ وبومتریکس یکی از رتبه بندیهای دانشگاه های دنیاست که از سال 2004 توسط مرکز تحقیقاتی سایبرمتریکس واقع در اسپانیا معمولا دو بار در سال ارائه می شود. بنا بر آنچه در روش شناسی این رتبه بندی بیان شده هدف اصلی آن ترویج حضور وب و مشارکت دانشگاهها در دسترسی آزاد به منظور انتقال علم و دانش به جامعه علمی است. باید توجه داشت که این رتبه بندی به دنبال ارزیابی وب سایت، طراحی و استفاده پذیری محتوای آن نیست بلکه بر آنست تا عملکرد جهانی دانشگاهها را بر اساس فعالیتها، دستآوردها و تاثیرشان ارزیابی نماید.

این رتبه بندی بر اساس چهار شاخص تعداد صفحات وب دانشگاه در گوگل ( 5 درصد) ،تعداد پیوندهای دریافتی صفحات دانشگاه بر اساس پایگاههای Ahrefs و Majestic( 50 درصد ) ،تعداد استنادات محققان برتر بر اساس تعداد استنادات Scholar Google (10 درصد ) و تعداد مقالات منتشر شده محققان دانشگاه در مجلات تاثیرگذار بین المللی (10  درصد  پر استناد در 26 حوزه موضوعی به مدت 5 سال(2012-2016 )) براساس پایگاه  Scimag  (35 درصد )  تعیین می شود.


نظر شما :