توسط جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان؛

پروژه «بهینه سازی مصرف ادورانت در ایستگاه های تقلیل فشار گاز» اجرایی شد

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵ کد : ۵۲۱۰۳ پژوهشی
توسط جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان؛ پروژه پژوهشی«بررسی علل عدم توزیع یکنواخت ادورانت در شبکه گاز، شبیه‌سازی توزیع آن و بهینه‌سازی شرایط عملیاتی» اجرایی شد.
پروژه «بهینه سازی مصرف ادورانت در ایستگاه های تقلیل فشار گاز» اجرایی شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، مهندس ناصری مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی این واحد سازمانی اظهار کرد: پروژه پژوهشی "بررسی علل عدم توزیع یکنواخت ادورانت در شبکه گاز، شبیه‌سازی توزیع آن و بهینه‌سازی شرایط عملیاتی"به کارفرمایی شرکت گاز استان هرمزگان توسط این مرکز اجرایی شد.

ناصری افزود: از آنجا که گاز تصفیه شده، گازی بی بو است، یکی از مشکلاتی که در بحث بودار کردن گاز وجود دارد، اطمینان از بودار شدن آن در محدوده مصرف کننده است. با افزودن مرکاپتان به گاز تصفیه شده و ارسال به مصرف کننده، تا چند کیلومتر ماده بودار کننده هنوز به طور یکنواخت در گاز پخش نشده است. به همین علت شرکت گاز باید از بوی مطلوب گاز در محدوده مصرف اطمینان حاصل کرده و براساس آن عملیات تزریق را انجام دهد. گر چه ماده بودار کننده از گازهایی انتخاب شده است که پس از تزریق واکنش شیمیایی نداشته باشند، در صورتیکه مدت زمان بین تزریق ماده بودار کننده تا مصرف آن توسط مصرف کننده زیاد باشد امکان از بین رفتن ماده بودار کننده وجود دارد و این مسأله اهمیت شناسایی پارامترهای مؤثر کاهنده بو و تعیین شرایط عملیاتی بهینه را نشان می دهد.

وی گفت: از مزایای اجرای این پروژه می توان به شناسایی عوامل تأثیر گذار بر توزیع غیر یکنواخت ادورانت، تعیین راه حل های بهینه سازی توزیع و ماندگاری ادورانت در شبکه انتقال، جلوگیری از تزریق کم ماده بودار کننده و کاهش خطر جانی ناشی از بی بو بودن گاز و کاهش هزینه های نگهداری خط لوله با شناسایی عوامل موثر بر خوردگی اشاره کرد. 

مدیر این پروژه در پایان گفت: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی چگونگی پراکندگی ادورانت در طول خط لوله و تعیین علل عدم توزیع یکنواخت ماده بودار کننده در شبکه انتقال گاز طبیعی است. از عوامل شناسایی شده می توان به جذب سطحی فیزیکی و واکنش شیمیایی، وجود ذرات اکسید آهن در جریان گاز، دمای سیستم، فشار سیستم، سرعت جریان گاز، کیفیت گاز بودار شده، وجود آب در خط لوله، نسبت سطح به حجم و تغییرات ارتفاع در منطقه اشاره کرد. از بین عوامل مختلف ظرفیت ایستگاه، واکنش‌های شیمیایی و جذب فیزیکی مولکول‌های ادورانت بر اکسید آهن موجود در سطح داخلی لوله بیشترین سهم اثر بخشی را به خود اختصاص دادند.