سمینار آموزشی «مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین»در استان مرکزی برگزار شد

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۲ کد : ۵۱۵۵۹ پژوهشی
سمینار آموزشی مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین ۲۰ آذرماه به همت جهاددانشگاهی استان مرکزی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
سمینار آموزشی «مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین»در استان مرکزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی در سمینار آموزشی مراقبت از زخم پای دیابتی و پانسمان نوین با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی سمینارهای زیادی را برگزار کرده و از این سمینار استقبال خوبی شده است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از مجموعه های علمی‌پژوهشی است که در حوزه های مختلف از جمله حوزه پزشکی فعالیت دارد.

وی افزود: حدود ۱۰ سال است که جهاددانشگاهی استان مرکزی به حوزه بهداشت و درمان ورود پیدا کرده و شعار این مجموعه همیشه انجام امور بر زمین مانده و انجام امور مورد نیاز جامعه بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: اولین ورود به حوزه بهداشت و درمان با راه اندازی مجموعه تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری انجام شد و باعث افتخار است که اولین مجموعه در این حوزه در غرب کشور را ایجاد کردیم.

 

غفاری زاده ادامه داد: قصد داریم در آینده در حوزه های خاص و ویژه بهداشتی و درمان با همکاری و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی ورود داشته باشیم و در حوزه های نوین درمان از جمله مباحث مربوط به درمان با استفاده از سلول های بنیادی ورود کنیم که زیرساخت های آن در حال تهیه است و امید است با همکاری اساتید این حوزه به انجام برسد.

وی با اشاره به اینکه اولین آزمایشگاه ژنتیک در استان مرکزی نیز در این مجموعه راه اندازی شده است، گفت: همچنین به نظر می رسید راه اندازی کلینیک زخم و دیابت نیز در استان نیاز است که از سال گذشته سرمایه گذاری در این خصوص آغاز شده، اما هنوز به هدف نهایی نرسیده ایم.

غفاری زاده خاطرنشان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی در تلاش است سلسله نشست‌های های علمی را برگزار کند که سمینار امروز این اولین نشست از این مجموعه نشست هاست.

دکتر محبوبه سجادی رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک نیز در ادامه اظهار کرد: دیابت یک نوع اختلال متابولیک است که با افزایش قند خون مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه دیابت به سه نوع یک و دو و دیایت بارداری تقسیم می شود، افزود: عوارض این بیماری نیز به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود و عوارض مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که دیابت به درستی کنترل نشود. دیابت باعث بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و اگر به مرور کنترل نشود، سطح بالای قند خون می‌تواند به اندام‌های مختلف آسیب برساند.

سجادی ادامه داد: افراد دیابتی می‌توانند افت ناگهانی قند خون را تجربه کنند و نخوردن یک وعده‌ غذایی یا مصرف بیش از حد انسولین یا داروهای دیگری که باعث تاخیر در متابولیزه شدن انسولین و افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند، از علل شایع آن است. افرادی که از داروهای دیگری غیر از انسولین برای دیابت استفاده می‌کنند که سطح انسولین را افزایش نمی‌دهند، در معرض افت قند خون نیستند.

وی در خصوص درمان های این بیماری، تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی و کاهش وزن، از درمان های غیردارویی این بیماری محسوب می شود.

زخم پای دیابتی؛ مخرب‌ترین مشکلات افراد دیابتی

سجادی در خصوص زخم پای دیابتیکی گفت: زخم پا یکی از مهمترین مشکلاتی است که در دنیای امروز وجود دارد، یکی از متداول ترین و مخرب ترین مشکلات افراد دیابتی همان زخم پای دیابت است.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک با تاکید بر معاینه پیش از ایجاد زخم پای دیابتی، اضافه کرد: بهبود زخم دیابتی یکی از چالش‎های بزرگ برای افرادی است که با دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا وقتی شخصی دیابت دارد، ممکن است زخم‌هایش دیرتر خوب شوند. این امر می تواند خطر عفونت و پیشرفت سایر عوارض را افزایش دهد.

سجادی ادامه داد: کسی که دیابت خود را به خوبی کنترل کند، می تواند سرعت بهبود زخم‌هایش را نیز افزایش دهد. به این ترتیب شانس ایجاد عفونت شدید هم کاهش پیدا می‌کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، لازم است که قند خون خود را تحت کنترل نگه دارند تا خطر دیر بهبود یافتن زخم ها و عوارض آنها کاهش یابد.

انجام مداخلات خودمدیریتی توسط افراد دیابتی

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه اراک در پایان گفت: افراد دیابتی باید یکسری مداخلات خودمدیریتی را انجام داده و در مراقبت از خود درگیر باشند.

دکتر جواد جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در ادامه با تاکید بر توجه به رژیم غذایی در افراد دیابتی اظهارکرد: برنامه فعالیت بدنی روزانه به مدت ۴۵ دقیقه متوسط تا شدید باید در برنامه بیماران دیابتی قرار گیرد و همه بیماران از لحاظ اضافه وزن و چاقی باید بررسی شوند.

وی افزود: رعایت وعده ها و میان وعده ها، استفاده از لبنیات کم چرب، مصرف میوه و سبزی، استفاده از سبزیجات به عنوان سبزی پخته، استفاده از نان های سبوسدار، استفاده از روغن های مایع گیاهی و ... از جمله توصیه های غذایی بیماران دیابتی است.

جواهری اضافه کرد: هر یک از بیماران دیابتی یک درمان خاص خود نیاز دارند، لذا انتخاب روش درمانی مناسب هر یک از آنها یک امر ضروری است.

هومن محمدطالبی کارشناس ارشد پرستاری و درمانگر زخم نیز در ادامه، اظهار کرد: از میان تمام بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی حدود ۲۰ درصد به علت عفونت بستری می شوند. در درجات مختلف زخم دیابتی ضخامت متغیری از پوست آسیب می بیند و نوع درمان بر حسب قسمت آسیب دیده متفاوت است.

وی با بیان اینکه اگزودای چرکی و ترشحات خونابه ای از جمله ترشحات زخم در زخم پای دیابتی به شمار می رود، افزود: این زخم ها ۶ گرید دارند.

محمدطالبی در خصوص اهمیت مدیریت ترشح زخم ادامه داد: فراهم کردن محیط مناسب برای ترمیم زخم، پیشگیری از خیس خوردگی، انتخاب پانسمان مناسب، بررسی از نظر نیاز به آنتی بیوتیک و ... از جمله موارد حائز اهمیت در این حوزه است.