اتمام طرح پژوهشی تولید پوشش خوراکی زرشک تازه با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۶ کد : ۵۱۳۵۲ پژوهشی
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از اختتام طرح پژوهشی تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب با بسته بندی اتمسفر اصلاح شده جهت ماندگاری و حفظ کیفیت زرشک تازه خبر داد.
اتمام طرح پژوهشی تولید پوشش خوراکی زرشک تازه با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سرپرست واحد با اشاره به این که کاهش ضایعات محصولات کشاورزی باعث افزایش بهره وری این محصولات می شود، عنوان کرد: لازم است روش های نوین برای افزایش ماندگاری و به حداقل رساندن زوال میکروبیولوژیکی و بصری در محصولات استراتژیک استان مانند زرشک تازه مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مهدی ابراهیمی ضمن اعلام اختتام طرح پژوهشی تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب با بسته بندی اتمسفر اصلاح شده جهت ماندگاری و حفظ کیفیت زرشک تازه اظهار کرد:  هدف از اجرای این طرح افزایش ماندگاری زرشک تازه با استفاده از محصولات فرعی و ضایعات گیاهان دارویی به عنوان جایگزین پوشش های شیمیایی در ترکیب با بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده است.

ابراهیمی تأکید کرد: افزایش ماندگاری میوه تازه زرشک امکان صادرات آن را به استان ها و حتی کشور های مختلف جهت فرآوری و مصرف به صورت تازه فراهم می نماید.

وی تصریح کرد: سالانه میزان زیادی گلبرگ زعفران به عنوان محصول فرعی زعفران و به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شود، در حالی که از عصاره های گلبرگ زعفران می توان به عنوان نگهدارنده طبیعی استفاده کرد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و تغذیه ای گلبرگ زعفران طی پژوهش های علمی به اثبات رسیده ولی متاسفانه به جز موارد محدود، مورد استفاده چندانی ندارد.

ابراهیمی گفت: نتایج این پژوهش نشان داد تولید پوشش های خوراکی بر پایه زعفران و عناب همراه بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده و تغییر شرایط محیط اطراف محصول، فساد محصول بسته بندی شده ناشی از تنفس را کاهش و ماندگاری محصول را افزایش می دهد. این روش همانند سایر کشورها در ایران نیز متداول است و بصورت تجاری نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به این که این طرح به کارفرمایی سازمان جهادکشاورزی استان انجام شده است، بیان کرد: این طرح پژوهشی با مدیریت ساره حسینی و محسن پویان و همکاری طیبه شاهی و حسین راغ آرا از جهاد دانشگاهی استان و همچنین مجید علی آبادی از دانشگاه آزاد واحد بیرجند امیر حسین الهامی از دانشگاه آزاد و با نظارت محمد علی حسینی از سازمان جهاد کشاورزی استان به انجام رسید.