رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

لزوم تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده در جهاددانشگاهی/ تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه توسط این نهاد

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۶ کد : ۵۱۳۳۴ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر ارتقا جایگاه این نهاد گفت: توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با اولویت بیشتری در جهاددانشگاهی دنبال می‌شود.
لزوم تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده در جهاددانشگاهی/ تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه توسط این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مسلمی نائینی رییس این نهاد صبح روز دوشنبه ۱۴ آذرماه با حضور در سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت، ضمن آشنایی با برنامه‌ها و طرح‌های در دست اجرا، در جمع اعضای این واحد سازمانی نیز حضور یافت و پذیرای سخنان، مشکلات و پیشنهادهای آنان شد.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه توسط جهاددانشگاهی
وی در سخنانی با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: در جهاددانشگاهی به این ارتباط به‌عنوان یکی از مقوله‌های مهم باید بیشتر توجه شود .
دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه باید جایگاه جهاددانشگاهی را ارتقاء دهیم گفت: با ترقی جایگاه جهاددانشگاهی در جامعه و معرفی دستاوردهای این نهاد، دیگر مدیران کشور با وجود تولیدات داخل و دستیابی به فناوری‌های روز به سمت خرید خارجی نخواهند رفت.
وی در همین زمینه گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا در کنار اجرای هر طرح فناورانه یک پیوست فرهنگی و رسانه‌ای پیش‌بینی شود تا دستاورد‌های کسب‌شده به نحوه مطلوب تبلیغ و اطلاع‌رسانی شوند.
رییس جهاددانشگاهی از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده به‌عنوان یکی از اولویت‌های این نهاد نام برد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی در جهاددانشگاهی انجام‌شده است که باید فناوری‌های به بلوغ رسیده را تجاری‌سازی کرده و به تولید انبوه برسانیم.
وی ادامه داد: موضوع دیگر توسعه ارتباطات بین‌المللی است و باید بتوانیم در این حوزه قوی‌تر ظاهر شویم.

نیروی انسانی؛ بازوی اصلی اجرای فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی
در بخش دیگری از این مراسم تعدادی از اعضای این واحد جهاددانشگاهی به بیان مشکلات و نگرانی‌های خود پرداختند که از جمله آن‌ها می‌توان موضوع مسکن، حقوق و مزایا، تبدیل وضعیت، واگذاری برخی بخش‌ها به بخش خصوصی، جذب و ارتقا و... اشاره کرد.
دکتر مسلمی نائینی نیز در پاسخ به این نگرانی‌ها از نیروی انسانی به‌عنوان بازوی اصلی اجرای فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی نام برد و گفت: در دوره جدید در تلاشیم ارتباط مدیران و اعضای این نهاد را بیشتر تقویت کنیم.
پیش‌بینی شیوه‌ای برای جذب فناوران در کنار اعضای هیات علمی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و با استقبال رییس جهاددانشگاهی همراه شد.
رییس جهاددانشگاهی در این رابطه گفت: با همکاری معاونت پژوهش و فناوری بررسی‌های لازم انجام خواهد شد تا مدلی برای جذب این افراد، مخصوصا برای حضور در پروژه‌های فناورانه تدوین شود تا آنها نیز همانند اعضای هیات علمی مراحل ارتقا را طی کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
وی همچنین در پاسخ به دغدغه‌های اعضا پیرامون مشکلات مسکن گفت: طی مذاکرات انجام‌ شده در تلاشیم با حمایت ریاست جمهوری و شهرداری تهران با تخصیص زمین اقداماتی را برای پاسخگویی به این نیاز جهادگران برداریم.
دکتر مسلمی نائینی همچنین خبر داد که اقداماتی برای افزایش حقوق اعضا در حال انجام است که پس از تصویب اعلام خواهد شد.

مشکل عدم باور برخی مدیران اجرایی نسبت به توان داخل 
 همچنین دکتر حمیدرضا طیبی رییس اسبق جهاددانشگاهی و عضو هیات امنای این نهاد نیز در سخنانی به مشکلات دستیابی به برخی از فناوری‌های کسب‌ شده در این واحد سازمانی اشاره کرد و از عدم باور برخی مدیران اجرایی نسبت به توان داخل و علاقه به خرید خارجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع برای تولید انبوه فناوری‌های به‌دست‌آمده نام برد.
وی با اشاره مشکلات قانونی برای تجاری‌سازی فناوری‌های به‌دست‌آمده گفت: از طرفی شرایط نگهداشت نیروهای فناور و های‌تک بسیار سخت است و آنها به‌راحتی در خارج جذب می‌شوند.

تامین سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحد علم و صنعت
گفتنی است، در این مراسم مهندس حمید آب‌روشن رییس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت به ارایه گزارشی از فعالیت‌های این واحد جهاددانشگاهی، به ویژه در حوزه‌های برق و مکانیک پرداخت و گفت: در نظر داریم بخشی از فناوری‌های به بلوغ رسیده را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان با سهامداری جهاددانشگاهی به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی با بیان این که نمی‌توان برخی از فعالیت‌های تولید انبوه صنعتی را در قالب جهاددانشگاهی انجام داد گفت: در حال حاضر تامین سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل این واحد سازمانی در توسعه فعالیت‌هاست.