معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:

لزوم کم کردن فاصله‌ی بین جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها/ پرونده‌ی روشن و پرافتخار این نهاد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۲ کد : ۵۰۹۶ تاپ خبر پژوهشی
دکتر برومند با اشاره به این که جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها فاصله گرفته است و باید این فاصله کم شود، یادآور شد: این نهاد باید نسبت خود با بخش خصوصی و نیز با دستگاه‌های اجرایی مشخص کند و این را در نظر بگیرد که زنجیره تأمین جهانی شکل گرفته است.
لزوم کم کردن فاصله‌ی بین جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها/ پرونده‌ی روشن و پرافتخار این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری در چهل و نهمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور که از صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن برگزار شد، ابتدا به شرایط پژوهش و فناوری کشور بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد وتوضیح داد: در آن زمان تعداد دانشگاه‌ها محدود بود و با حدود ۲ الی ۳ پژوهشگاه در حوزه فناوری تقریباً هیچ کار به خصوصی انجام نمی‌دادیم. ضمن آن که در تأمین نیروی انسانی از پزشکان خارجی استفاده می‌کردیم که در چنین فضای جهاددانشگاهی با تفکر انقلابی و در جهت خودکفایی کشور و با هدف گام برداشتن در راه خودکفایی کشور متولد شد.

وی ادامه داد: پرونده‌ی جهاددانشگاهی در حوزه‌ی پژوهش و فناوری بسیار پر افتخار و روشن است.

دکتر برومند با اشاره به این که در طی سال‌ها اتفاقات بسیاری افتاد و نتایج کارهای پژوهشی به تدریج بیرون آمد، تشریح کرد: امروز به جای ۶۰۰ تا ۷۰۰ مقاله در سال ۴ یا ۵ هزار مقاله ISI داریم. مبلغ قراردادهای جاری کشور با صنعت هزار میلیارد تومان است و بالغ بر ۴۲ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور مشغول به کار هستند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان این که به حوزه فناوری و کارآفرینی دیر ورود کردیم، خاطر نشان کرد: جهانی سازی در دنیا رشد کرده و اتحادیه‌های منطقه‌ای برای همکاری شکل گرفته است؛ همچنین زنجیره‌های تأمین جهانی شکل گرفته و با رشد فناوری اطلاعات همه به دنبال کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر هستند. در همین حین صنعت نیز تغییر شکل پیدا کرده و در سال‌های آینده ممکن است شاهد باشیم به عنوان مثال مفهوم خودرو تغییر می‌کند و در قالب پکیجی که قطعات آن قابل وصل شدن هستند، مطرح می‌شود.

وی افزود: همچنین باید منتظر این باشیم که به دنبال تغییر روش‌های تولید، منابعی همچون نفت از چرخه اقتصاد جهانی خارج شده و منابعی دیگری وارد شوند چرا که امروز مسئله محیط زیست مطرح است.

دکتر برومند با اشاره به این که غفلت‌های مشخص در برخی دوره‌های زمانی باعث شده در مورد زمین، خاک، هوا و غیره نگران باشیم گفت: تغییرات اقلیمی نیز به همه موارد بالا اضافه شده و امروز جابجایی نیروی انسانی به سبب بحران ریزگرد را شاهد هستیم.

وی ذیل ضرورت توسعه همگن در کشور از تفاوت‌های شدید به لحاظ توسعه یافتگی انتقاد کرد و گفت: این موضوع بافت زندگی اجتماعی را به هم ریزد. این در حالی است که همه چیز در دنیا به سمت هم گرایی می‌رود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این که ما در کشور گروه را می‌شناسیم اما با تیم آشنایی نداریم اظهار کرد: در شرایط خاصی قرار گرفتم و باید در پارادایم‌های ذهنی خود بازنگری کنیم در حالی که عملاً مشغول چانه زنی برای گرفتن بودجه، سهم بندی ها و غیره هستیم. این در حالی است که تغییر پارادایم‌های ذهنی دقیقاً باید زمانی اتفاق افتد که ما به حل مسائل امیدواریم اما انتظار دارم مسائل بیشتری نیز در آینده رخ دهند.

وی تغییرات در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشگاه درحال حاضر نمی‌تواند بگوید وضعیت من فقط تربیت نیروی انسانی است؛ پژوهش نباید فقط به کسب اعتبار جهانی متمرکز شود بلکه باید به توسعه ملی بینجامد؛ بنابراین دانشگاه‌ها مجبور به ورود به حوزه‌های کارآفرینی وتجاری سازی هستند.

دکتر برومند با اشاره به این که جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها فاصله گرفته است و باید این فاصله کم شود، یادآور شد: این نهاد باید نسبت خود با بخش خصوصی و نیز با دستگاه‌های اجرایی مشخص کند و این را در نظر گیرد زنجیره تأمین جهانی شکل گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان ذیل برنامه‌های شورای عتف خاطر نشان کرد: ابتدا باید ببینم که در حوزه پژوهش و فناوری کشور چه اتفاقی می‌افتد و مشارکت بین دستگاه‌ها را بیشتر کرده و در برنامه‌ریزی های پژوهش و فناوری مسائل آینده را نیز در کنار چالش‌های حال حاضر در نظر گیریم. ضمن این که در این شورا نگاه به این سمت است که آرام آرام از بودجه‌های دولتی دل بکنیم.


نظر شما :