بازدید رییس و اعضای هیات مدیره انجمن بیماری شناسی گیاهی از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۰ کد : ۵۰۸۹۵ پژوهشی
دکتر ناصر صفائی، رییس انجمن بیماری شناسی گیاهی به همراه اعضای هیات مدیره انجمن در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۱ از بانکهای زیستی، فعالیت ها و طرح های فناورانه در دست اجرای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کردند.
بازدید رییس و اعضای هیات مدیره انجمن بیماری شناسی گیاهی از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش روابط­ عمومی مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، قبل از بازدید در نشستی که با حضور اعضای هیات مدیره انجمن برگزار شد؛ دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز ضمن معرفی به تبیین اهداف و فعالیت های مرکز پرداخت و گفت: در ماموریتی که از حدود 14 سال قبل به عهده مرکز نهاده شده است، تلاش زیادی برای استاندارسازی روشها در چهار حوزه فعالیتی براساس الگوهای بین المللی بیوبانکها انجام گرفته است.

وی بیان گرد: در کشور بانک ژنهای مختلفی وجود دارد که قدمت آنها حتی بیشتر از مرکز می باشد. ولی این مرکز مشابه بیوبانکهای دنیا زیست بانکی است که علاوه بر هدف حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی به ارایه نمونه های زیستی و خدمات تخصصی از اول راه اندازی پرداخته است که این موضوع مرکز را از سایر کلکسیون های موجود در کشور متمایز می سازد.

سرپرست مرکز افزود: این مرکز در دهه دوم فعالیت ضمن تثبت جایگاه قانونی خود در آیین نامه اجرایی حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی درحوزه تبادلات سلولهای انسانی و جانوری و میکروارگانیسمها وکسب ماموریت با موافقت دستگاه های مرتبط سعی می نماید بر اساس دیدگاه های رگولاتوری و یا فنی تخصصی با توجه به شرایط روز برنامه های خود را تنظیم نماید. این مهم نیازمند بروز رسانی نیازها؛ کسب نظرات متخصصان و تعامل با گروه های مختلف است تا بتوان برنامه تجاری سازی و کاربردی ساختن منابع ژنتیکی موجود در کلکسیونها را نیز دنبال نمود. در این راستا ضمن تعامل با مراکز علمی، دانشگاهی، انجمنها و صنایع به دنبال توسعه همکاریهای در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور و بهره برداری از آنها هستیم.

در ادامه دکتر ناصر صفائی، رییس انجمن بیماری شناسی گیاهی ضمن معرفی انجمن گفت: انجمن بیماری شناسی گیاهی یکی از قدیمی ترین انجمن های علمی کشور است که در شاخه بیماری شناسی و حشره شناسی فعالیت می نماید. در این راستا از همکاری و عضویت مرکز در این انجمن برای همکاریها و تعاملات علمی، آموزشی و پژوهشی استقبال می کنیم.

وی همچنین افزود: با بانک میکروارگانیسمهای مرکز  که مرتبط با فعالیت انجمن است؛ می توان همکاریهای  کلانی را تعریف کرد. و با توجه به اینکه اعضای انجمن از اساتید، محققان و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تشکیل شده است، می توان در این خصوص هم به سمت شبکه سازی علمی و تخصصی پیش رفت.

رییس انجمن خاطر نشان کرد: سالانه ایزوله هایی در دانشگاه ها توسط دانشجویان و یا اساتید جدا سازی می شود و پس از اتمام فرایند به دلیل اینکه شرایط نگهداری مناسب وجود ندارد این جدایه از بین می رود. لذا از طریق ارتباط مناسب و ایجاد مکانیزمی می تواند به مرکز منتقل شود و مورد استفاده محققان قرار گیرد. و همچنین حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با فعالیت های  مرکز نیز وجه بسیار مهمی از روند مرجعیت زیست بانک می باشد.

دکتر آذربایجانی با اشاره به برنامه اهدای نمونه های زیستی که از سالها قبل در مرکز اجرا می شود و در راستای این برنامه، محققان و اساتید متعددی نمونه های زیستی مختلفی را به مرکز اهدا کردند، افزود: حمایت از پایان نامه های دانشجویی در قالب تقسیم کار ملی که ستاد توسعه زیست فناوری به این مرکز محول کرده است انجام می پذیرد و حتی در قالب شبکه آزمایشگاهی، محققان تا 50 درصد از تخفیف خدمات تخصصی مرکز بهره مند هستند.

گفتنی است در این نشست و بازدید به منظور گسترش همکاری ها به عقد تفاهم نامه همکاری های علمی تاکید شد.