توسط رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی انجام شد؛

تشریح مولفه‌های اجتماعی سلامت در سلسله نشست‌های علمی و تخصصی «نیم رخ سلامت ایرانیان»

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۵۰۸۴۰ پژوهشی
دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در نشست «مولفه‌های اجتماعی سلامت» به تشریح شاکله‌های اصلی مولفه‌های اجتماعی و اهمیت سلامت و نقش آن در توسعه کشور پرداخت.
تشریح مولفه‌های اجتماعی سلامت در سلسله نشست‌های علمی و تخصصی «نیم رخ سلامت ایرانیان»

نظر به اهمیت سلامت و نقش آن در توسعه کشور، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با هدف انتقال دستاوردهای علمی خود در زمینه سلامت، اقدام به برگزاری سلسله نشست های علمی و تخصصی «نیم رخ سلامت ایرانیان» کرده است که اولین نشست  با موضوع «مؤلفه های اجتماعی سلامت» با سخنرانی دکتر علی منتظری رییس این پژوهشکده، شنبه 28 آبان ماه برگزار شد.

دکتر منتظری در این نشست به تعریف مولفه های اجتماعی سلامت پرداخت و اظهار کرد: مولفه های اجتماعی سلامت، عواملی هستند که به محل تولد، زندگی، رشد، کار و گذران عمر ما مربوط می شوند. در حقیقت علاوه بر دلایل بیولوژیک و بالینی، این عوامل از جمله عواملی هستند که بر سلامت انسان ها تاثیرگذارند.

وی سپس به تشریح مخلوط سمی پرداخت و پنج عامل "سیاست ها و برنامه ریزی های اجتماعی نامطلوب"،"مناسبات اقتصادی غیر عادلانه"، "فضای سیاسی و حکمرانی بد"، "مولفه های ساختاری معیوب" و "وضعیت زندگی روزمره" را به عنوان شاکله اصلی مولفه های اجتماعی سلامت بر شمرد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم این پنج مورد را خلاصه کنیم باید بگوییم؛ اول بهبود وضعیت زندگی عمومی و معیشت، و دوم توزیع عادلانه قدرت، ثروت و خدمات، تعیین کننده کلیدی عوامل اجتماعی سلامت هستند.

دکتر منتظری با اشاره به این که بی عدالتی اجتماعی به طرز وحشتناکی قاتل انسان ها است، افزود: عوامل اجتماعی نه تنها علت العلل بیماری ها هستند بلکه این عوامل علت بی عدالتی در سلامت هم هستند و باید توجه داشته باشیم که اگر سیاستی برای کاهش آن طراحی کردیم آن سیاست ها را دنبال کنیم.

وی در پایان با تاکید بر این که سلامت برای جامعه با عدالت اجتماعی به وجود خواهد آمد، گفت: ما به عنوان دست اندرکاران سلامت باید دید خود را به عواملی که سعادت انسان را تحت تاثیر قرار می دهد وسعت ببخشیم. چرا که تا علل اجتماعی بیماری ها رفع نشود غیر ممکن است که نظام سلامت بتواند پاسخگو باشد.

گفتنی است، این نشست با حضور دکتر حمید صاحب مدیر کل اداره سلامت شهرداری، دکتر شاکری معاون بهداشت و پیشگیری شرکت شهر سالم، دکتر سرخه رییس گروه برنامه ریزی دفتر توسعه همگانی وزارت ورزش و جوانان، دکتر کاظمی پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، دکتر سعیدی رییس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی و ورزشی وزارت ورزش و جوانان، دکتر نیک بخش رییس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، دکتر واعظی معاون مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، دکتر سید محمد شفیعی مدیرکل دفتر آموزش مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه بودجه کشور، دکتر بختیاری نماینده ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و واحدی و اقدسی از سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.