با حضور سازمان‌ها و نهادها انجام گرفت؛

افتتاح همایش مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه، صنعت و جامعه

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۵۰۸۱۱ پژوهشی
همایش مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه، صنعت و جامعه با برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.
افتتاح همایش مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه، صنعت و جامعه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی شهید بهشتی، «همایش مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه، صنعت و جامعه» به همت جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی در سه کارگروه دانشگاه، صنعت و جامعه برگزارمی شود.

در این راستا، نشستی تخصصی و سیاست‌گذاری با حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بنیاد ملی نخبگان، سازمان بهزیستی کشور، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شهرداری تهران، اداره محیط زیست شهر تهران، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، مؤسسه مسئولیت اجتماعی سلامت ایران، انجمن ترویج علم ایران و نمایندگانی از جهاد دانشگاهی در سالن شیخ بهایی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست کمال خدایی، رئیس جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی و رئیس همایش ، ضمن تبریک هفته کتاب و تقدیر از حضور نمایندگان سازمان‌ها و نهادها گفت: مسئله امروز این جمع «مسئولیت اجتماعی» در حوزه‌های دانشگاه، صنعت و جامعه است و حاضران حتماً بیش از بنده در این زمینه تامل و تدبر دارند. مسئولیت‌پذیری اجتماعی، دغدغه‌مندی مسئولانه شرکت‌ها در قبال وضعیت جامعه و محیط زیست و مشارکت برای حل مشکلات مرتبط با آن‌هاست. امروز که جامعه با مسائل متکثر و متنوعی در حوزه‌های مختلف درگیر است پرداختن به امر مسئولانه می‌تواند راه‌حل بسیاری از آنها باشد.

خدایی در ادامه با بیان این که امروزه ما با مسائل گوناگونی از بحران محیط زیست و آب و مسکن و بهداشت تا فقر، آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های فرهنگی روبه‌رو هستیم و محیط‌های شهری نیز از این آسیب‌ها در ابعاد گسترده‌تر آسیب دیده‌اند تاکید کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، ارتباطی، اجتماعی، حقوقی و قضایی، سیاسی و امنیتی تاثیرات مهمی در فرهنگ جامعه و شیوه زندگی افراد ایجاد می‌کند و بی توجهی به آثار و پیامدهای این گونه طرح‌ها بعضاً نتایج زیانبار و غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته است. لذا رصد آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و نیز نهادینه‌سازی مسئولیت فرهنگی و اجتماعی همه نهادها و سازمان‌های جامعه مسئله‌ای ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد شهید بهشتی بیان کرد: برای رصد این وضعیت و پیدا کردن راه‌حل مناسب دانشگاه در حوزه‌های مختلف جسته و گریخته راه‌هایی را کشف و پیشنهاد کرده است و متاسفانه هنوز یکپارچه‌سازی در این مورد نداشته است و جهاد دانشگاهی بر آن شد تا زمینه را فراهم کند و سه بخش دانشگاه، صنعت و جامعه با ایجاد این ارتباط بین بخشی از سویی و هم‌چنین تسهیل ارتباط بین دانشگاهیان از سویی راه‌حل‌های میان‌رشته‌ای برای مسائل چند بعدی امروز جامعه ارائه کنند.

در ادامه جلسه ثریا احمدی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی و دبیر علمی همایش با معرفی مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی به فرآیندهای همایش مسئولیت اجتماعی اشاره و بیان کرد: اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در اسناد متعددی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب اشاره شده است. شفافیت، صداقت و برخورد با مصادیق فساد در این سند ذکر شده است و جمع حاضر می‌تواند در کنار هم در این زمینه هم‌افزایی کند.

وی افق‌های مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی را محلی، ملی و بین‌المللی خواند و این همایش را در راستای این افق‌ها دانست و افزود: بحث ترویج مسئولیت اجتماعی و رصد تجربیات در این زمینه نیازمند یاری و همکاری همه اعضا و سازمان‌هاست و کارگروه‌های سه‌گانه همایش کلان دیده شده‌اند و بخش‌های تخصصی زیر مجموعه هر یک از آنها خواهد بود. وجه امتیاز این همایش با دیگر همایش‌های برگزارشده نشست‌های تعاملی خواهد بود که در هر کارگروه پیش از همایش برگزار خواهد شد و همایش شامل نمایشگاه جانبی نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی خواهد بود.

مفهوم مسئولیت اجتماعی، تجربه‌های جهانی، قانون‌گذاری در حوزه مسئولیت اجتماعی، آئین‌نامه اجرایی همایش، وضعیت کنونی پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها و مسئولیت دانشگاه در قبال جامعه و صنعت از دیگر مباحث مطرح‌شده در این نشست بود و اعضا توافق کردند با حمایت از برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی گامی در راستای یکپارچه‌سازی و استانداردسازی مسئولیت اجتماعی در کشور برداشته شود.