طراحی، مهندسی و ساخت دکل‌های حفاری خشکی چاه‌های نفت

۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۲ کد : ۵۰۵۳ طرح های شاخص
طراحی، مهندسی و ساخت دکل‌های حفاری خشکی چاه‌های نفت

 

با توجه به واردات بی‌رویه دکل‌های حفاری توسط پیمانکاران عملیات حفاری از کشور چین در حال حاضر 116 دکل حفاری خشکی در کشور موجود است. صرف‌نظر از بی‌مهری‌های گذشته به ساخت داخل هم‌اکنون برای نگهداشت دکل‌های موجود با طول عمر 40 سال به ساخت حداقل 3 دکل در سال نیاز است و همچنین بایستی هر سال حدود 10 دکل حفاری تحت تعمیرات اساسی قرار گیرد.

جهاددانشگاهی در گام اول، انتقال دانش فنی از طریق تجمیع خرید خارجی (اخذ امتیاز انتقال فناوری در مقابل خرید 60% از تجهیزات سه دستگاه دکل حفاری) را انجام داد و در گام دوم، بومی‌سازی و ارتقای دانش فنی از طریق طراحی و مهندسی مجدد را بر عهده گرفت.

ارزش این بازار حدود 2000 میلیارد تومان می‌باشد که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم متخصصین و تکنسین‌ها را در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری در حوزه ساخت، بازسازی و تامین قطعات یدکی فراهم می‌کند.
اولین دکل حفاری با نام دکل 71 فتح با همکاری طرف خارجی تحویل شرکت ملی حفاری ایران گردید که در همان سال نخست 3 چاه در میدان‌های منصوری و قلعه نار حفاری نموده است؛ دومین دکل حفاری با نام 72 فتح توسط متخصصین جهاددانشگاهی ساخته و در حال تحویل اولیه به شرکت ملی حفاری ایران می‌باشد و سومین دکل حفاری با نام 73 فتح در یارد جهاددانشگاهی در حال ساخت است.

 


نظر شما :