توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت و زیست‎پالایی پسماندهای نفتی

۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۳ کد : ۵۰۵۱ طرح های شاخص
توسعه دانش فنی و ساخت ماشین بازیافت و زیست‎پالایی پسماندهای نفتی

 

این طرح به‌منظور بازیافت و زیست‌پالایی تولید پسماندهای نفتی که یکی از مشکلات پیش روی صنایع مختلف نفتی در مسیر توسعه صنعت نفت است، رفع ایجاد آلاینده‌های نفتی موجود در این پسماندها که تهدیدی جدی را هم برای محیط‌زیست و هم برای سلامت پرسنل صنعت نفت، توجیه اقتصادی بازیافت این مواد نفتی، استفاده از روش‌های بیولوژیکی (زیست‌پالایی) کم‌هزینه و کاملاً سازگار با محیط‌زیست و افزایش سرعت اجرای عملیات پاک‌سازی در سراسر کشور انجام گرفت.

هم‌چنین طراحی، ساخت، مونتاژ و تست ماشین بازیافت و زیست‌پالایی پسماندهای نفتی با استفاده از توان داخلی در مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی انجام گرفته است.

میزان مورد نیاز کشور، 100 دستگاه می‌باشد و میزان اشتغال در صورت استفاده از تولید داخل 130 نفر مستقیم و 400 نفر غیرمستقیم است. هم‌چنین قابلیت صادرات محصول و خدمات آن به خارج از کشور در کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج‌فارس و دریای خزر وجود دارد و کاربردهای آن شامل، بازیافت و پاک‌سازی لجن‌های مخازن ذخیره نفت و فرآورده‌های نفتی، مدیریت پسماندهای حفاری و بازیافت و پاک‌سازی گودال‌های پسماند می‌باشد.

وضعیت کاربرد پروژه در حال حاضر، لجن‌زدایی، لای‌روبی و بازیافت پساب و پسماند نفتی در جزیره‌ی لاوان به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره است.

 


نظر شما :