رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف بیان کرد:

بومی‌سازی برج پاتیل گردان ریخته‌گری پیوسته در جهاددانشگاهی صنعتی شریف/طراحی، ساخت و راه‌اندازی بازوهای کامپوزیتی برای اولین بار در کشور

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران (۱۲۵)
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۴ کد : ۴۷۱۲۱ تاپ خبر پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف اجرای طرح بومی‌سازی برج پاتیل گردان ریخته‌گری پیوسته را از جمله ی محصولات استراتژیک و طرح‌های نوآورانه ای ذکر کرد که در این سازمان در حال انجام است و گفت: این پروژه به‌عنوان اولین گام در این زمینه، توسط متخصصان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در کشور انجام می‌شود و با توجه به نقش مهم صنایع فولادی کشور در اقتصاد، بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بومی‌سازی برج پاتیل گردان ریخته‌گری پیوسته در جهاددانشگاهی صنعتی شریف/طراحی، ساخت و راه‌اندازی بازوهای کامپوزیتی برای اولین بار در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دکتر محسن مردانی رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با بیان این که حمایت و توسعه فعالیت‌های نوآور، خلاق و اقتصادی در اولویت برنامه‌های سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف قرار دارد، اظهار کرد: طی یکسال گذشته برای توسعه فعالیت‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور و تجاری‌سازی محصولات اقدام به تاسیس شرکت واحد سازمانی (هولدینگ شریف) با هدف اجرای تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه، بازرگانی و سرمایه‌گذاری شده و مرکز نوآوری و شتاب دهی (منش) نیز با هدف پذیرش و استقرار شرکت‌ها و هسته‌های نوآور و فناور در حوزه هوش مصنوعی مبتنی بر اینترنت اشیاء فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به فعالیت‌های شاخص و فناورانه این سازمان گفت: ساخت برد کنترلی برای تبدیل گیربکس‌های دستی به اتوماتیک، طراحی و ساخت تجهیزات و توسعه کاربردهای خودروهای متصل شرکت ایران‌خودرو، طراحی و ساخت تجهیزات اندازه‌گیری ابعادی در حالت گرم که ایران را به جمع پنج کشور اول صاحب این تکنولوژی وارد می‌کند، بخشی از فعالیت‌ها و خدمات شاخص این سازمان در حوزه ی صنعت است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی، اجرای طرح بومی‌سازی برج پاتیل گردان ریخته‌گری پیوسته را از جمله ی محصولات استراتژیک و طرح‌های نوآورانهی دیگری ذکر کرد که در این سازمان در حال انجام است. این پروژه به‌عنوان اولین گام در این زمینه، توسط متخصصان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در کشور انجام می‌شود و با توجه به نقش مهم صنایع فولادی کشور در اقتصاد، بومی‌سازی دانش فنی، طراحی و ساخت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دکتر مردانی، داخلی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خطوط شرکت ایران‌خودرو را از دیگر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه جهاددانشگاهی صنعتی شریف برشمرد و افزود: اجرای این طرح، علاوه بر کمک به خودکفایی کشور در این زمینه و قطع وابستگی به دیگر کشورها، 20 تا 40 درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال دارد.

وی گفت: هم‌اکنون ساخت گیربکس‌های دستگاه پرس و قطعات یدکی کمپرسورها و ژنراتورهای برق، ایرگیج و برخی دیگر تجهیزات مورد نیاز شرکت ایران‌خودرو به اتمام رسیده و وارد مرحله بهره‌برداری شده است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بازوهای کامپوزیتی (فیبر کربنی) که از محصولات استراتژیک برای کشور در حوزه ی صنعت خودرو محسوب می‌شود، برای اولین بار توسط متخصصان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، در کشور ساخته شده است و هم‌اکنون در مرحله ی نصب و تست قرار دارد.

دکتر مردانی با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های شاخص این سازمان در حوزهی صنعت نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و نیروگاهی، از اتمام ساخت موتورهای هیدرولیکی درون چاهی خبر داد و افزود: جهاددانشگاهی صنعتی شریف تنها سازنده این سیستم در ایران است و در حوزه نفت، پروژه‌ها و محصولات فناورانهی دیگری از جمله دستگاه لوله مغزی سیار، کارت‌های الکترونیکی دستگاه فلوکامپیوتر، دستگاه شعله بین و ... طراحی و ساخته شده است که با توجه به نیاز و سفارش شرکت‌های فعال در این صنایع، ساخت و تحویل آن در قالب قراردادهایی با آن‌ها ادامه دارد.

دکتر مردانی از توسعه آزمایشگاه‌های تخصصی متالورژی و راه‌اندازی آزمایشگاه کشش 100 تن این سازمان خبر داد و افزود: با راه‌اندازی این آزمایشگاه، ارایه کمی و کیفی خدمات به صنایع مختلف کشور در حوزهی تجهیزات خودرو، نفت و گاز، ادوات ریلی، فولاد، کشاورزی، نظامی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی افزایش یافته است.

وی، به توسعه آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه با دریافت گواهی‌نامه تأیید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمز ارزها) از سازمان ملی استاندارد ایران (مرکز ملی تایید صلاحیت ایران)، به‌عنوان اولین آزمایشگاه و تنها مرجع آزمون در کشور است که در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این گواهینامه اولین گواهینامه‌ای است که در زمینهی تایید استاندارد معیار مصرف انرژی تجهیزات استخراج رمز ارزها (ماینر) از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر می‌شود و پیش از این، چنین گواهینامه‌ای صادر نشده و آزمایشگاهی برای تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینرها در کشور وجود نداشت.

رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف در ادامه به فعالیت‌های آموزشی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: آموزش طراحی اتاق‌های تمیز برای پاسخ به نیازهای صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی، خودرویی، فضایی، غذایی، اپتیک و ... از جملهی دوره‌های آموزشی است که برای اولین بار در ایران توسط مرکز آموزش‌های تخصصی کاربردی این سازمان برگزار شد و به‌صورت دوره‌ای، برگزاری این دوره برای صنایع مختلف ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دپارتمان علوم داده و هوش تجاری، برای اولین بار در سطح جهاددانشگاهی در مرکز آموزش جهاددانشگاهی صنعتی شریف راه‌اندازی شد، گفت: این دپارتمان هر ساله بیش از ۴۰ دورهی آموزشی برگزار می‌کند و با ۷۰۰ فارغ‌التحصیل، جزو پیشروهای آموزش در این حوزه در کشور است.

دکتر مردانی ادامه داد: دوره مدیریت محصول‌های بر پایه فناوری اطلاعات نیز به‌صورت انحصاری و اولین بار توسط مرکز آموزش‌های تخصصی این سازمان در پاسخ به نیازهای شرکت‌های استارتاپی، خدمات الکترونیکی و ... برگزار می‌شود.

وی گفت: گروه آموزشی اتوماسیون و ربات‌های صنعتی مرکز آموزش سازمان نیز منحصر به فرد و پیشرو در سطح جهاددانشگاهی است و مخاطبان این دوره آموزشی نیز سازمان صنعتی و تمام کارخانجاتی که خطوط تولید و اتوماسیون صنعتی دارند، می‌باشند.