به همت جهاد دانشگاهی؛

اولین قطار هفت واگنه ملی وارد خط شد

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۳ کد : ۴۷۱۱۷ تاپ خبر پژوهشی
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی اظهارکرد: ما امسال در صنعت ریلی توانستیم اولین رام قطار هفت واگنه ملی را وارد خط کنیم که الان تست‌های نهایی آن انجام می‌شود.
اولین قطار هفت واگنه ملی وارد خط شد

دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو به مناسبت هفته جهاد دانشگاهی مصاحبه تلفنی کرد.
پورعابدی با اشاره به تأسیس جهاد دانشگاهی در مردادماه سال 1359 به فرمان رهبر انقلاب گفت: جهاد دانشگاهی در این 42 سال، در دوره‌های مختلف اعم از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها، انقلاب فرهنگی، پشتیبانی دانش بنیان در دوران دفاع مقدس و عرصه‌های سازندگی و توسعه کشور، همپای چالش‌های کشور نقشه‌ها و مأموریت‌های ویژه‌ای بخصوص الگوسازی‌های مناسب در حوزه پژوهش و فناوری را به عهده گرفت.
وی افزود: مهم ترین وظیفه جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای علمی و پژوهشی کشور شناسایی چالش‌ها و مشکلات جامعه شناسی و ارائه راه حل‌های دانش بنیان و مبتنی بر علم و دانش و همچنین الگوسازی برای حل مشکلات با اتکا به منابع انسانی متخصص و متعهد داخل کشور و اشتغال دانش بنیان است.
پورعابدی درمورد نقش جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی اظهارکرد: مشکل نازایی یک زمانی بعد از بیماری قلبی بیشترین ارز را به خود اختصاص می‌داد اما الان نه تنها ارزی از کشور خارج نمی‌شود بلکه به واسطه علم در این حوزه ارز را به داخل کشور هم وارد می‌کنیم بطوریکه ایرانیان مقیم خارج از کشور در کشورهای همسایه و اروپا درمان نازایی را در ایران انجام می‌دهند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه سرطان سینه و سلول‌های بنیادی نیز کارهای خوبی انجام شده گفت: ما در صنعت ریلی هم امسال توانستیم اولین رام قطار هفت واگنه ملی را وارد خط کنیم که الان تست‌های نهایی آن انجام می‌شود و قسمت رام که جزو اساسی ترین و فناورترین قسمت‌های مجموعه بوده نیز توسط جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: جهاد دانشگاهی همچنین در بخش کشاورزی نیز اقدام به تولید جنین‌های مرغوب برای دام‌های سنگین، پرورش ماهی و آفت کش‌های گیاهی کرده است.
وی افزود: این نهاد در حوزه علوم انسانی اجتماعی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده و پیمایش‌های ملی را در زمینه خانواده، سرمایه‌های اجتماعی، بزه دیدگی و آسیب‌های اجتماعی انجام داده که نتایج آن برای سیاست گذاران و مدیران کشور حائز اهمیت است.
پورعابدی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی در بخش فرهنگی است گفت: معمولاً دانشجویان فقط در دوره تحقیقات تکمیلی می‌توانند وارد پروژه‌ها شوند اما جهاد دانشگاهی در مدت حضور دانشجویان در دانشگاه بستری را آماده می‌کند تا در بسترهای کاری و سازمان‌های مربوطه حضور پیدا کنند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی یادآورشد: طرح «نظام جامع هدایت شغلی دانشجویان و دانشگاهیان کشور» به دنبال این است که دانشجویان یک کارنامه شغلی شامل استعدادها و مهارت‌های خود داشته باشند و توانمندی‌های لازم را پیدا کنند.