مدیر پروژه تولید کلاف لوله مغزی سیار خبر داد:

تکمیل فناوری و آغاز تولید لوله مغزی سیار برای عملیات درون‌چاهی

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران
۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹ کد : ۴۶۲۳۰ تاپ خبر پژوهشی مصاحبه
مدیر پروژه تولید کلاف لوله مغزی سیار سازمان جهاددانشگاهی تهران از آغاز پروژه نوآورانه و فناورانه تولید لوله مغزی سیار و فرآیند بومی‌سازی دانش فنی تولید آن در این واحد خبر داد.
تکمیل فناوری و آغاز تولید لوله مغزی سیار برای عملیات درون‌چاهی

مهندس سیدحمید هاشمی در گفت‌وگو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در آستانه چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد به ارایه توضیحاتی در رابطه آغاز پروژه تولید لوله مغزی سیار و فرآیند بومی‌سازی دانش فنی تولید آن در جهاددانشگاهی تهران پرداخت و گفت: این پروژه به‌صورت مطالعاتی از سال 1393 در جهاددانشگاهی تهران آغاز شد و پس از انجام پژوهش و کسب اطلاعات فنی، هم‌اکنون در مرحله تکمیل فناوری و تولید قرار دارد.

مهندس هاشمی با بیان این‌که استفاده از این فناوری هزینه کمتر و منافع بیشتری برای صنعت نفت دارد، اظهار کرد: رشد سریع بکارگیری این فناوری در سال‌های اخیر و پیش‌بینی بازار مصرف رو به گسترش این محصول و زمان انتظار طولانی برای دریافت سفارش‌های خریداری شده از خارج کشور از عوامل تشویق‌ کننده برای تولید داخلی آن است.

کلاف لوله مغزی سیار، یک ابزار پرمصرف در صنعت نفت

وی ادامه داد: از طرفی تحریم‌های ظالمانه کشورها علیه ایران سبب شد که امکان خرید و دسترسی به کلاف لوله مغزی سیار که یک ابزار پرمصرف در صنعت نفت است با مشکل مواجه شود. از این‌رو جهاددانشگاهی وابستگی کشور به این محصول را پیش‌بینی و پیشنهاد بومی‌سازی دانش فنی و تولید داخلی آن را به شرکت نفت ارایه داد که خوشبختانه با حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدیریت پشتیبانی ساخت و تأمین کالای نفت، مورد توجه قرار گرفت و قرارداد تولید بار اول آن در کشور منعقد شد.

مدیر پروژه تولید کلاف لوله مغزی سیار جهاددانشگاهی تهران خاطرنشان کرد: با توجه به وجود صنایع توانمند کشور در حوزه آلیاژسازی و تولید لوله، این طرح با پشتیبانی و حمایت دستگاه‌های دولتی و همکاری صنایع بزرگ فولاد و لوله‌سازی کشور به موفقیت و خودکفایی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: به‌کارگیری دانشمندان و جوانان نخبه کشور، همکاری و هماهنگی با صنایع توانمند و استفاده از تخصص و تجربیات مصرف‌کنندگان این محصول، مدل نوآورانه‌ای از همکاری را فراهم کرده است که می‌تواند بستر تحقق و تولید بسیاری از نیازهای فناورانه در میهن اسلامی است.

مهندس هاشمی با بیان این‌که اجرای این طرح 28 ماه زمان می برد، افزود: بر اساس نقشه راه تدوین شده، پس از تولید نخستین نمونه‌ها و دریافت تائیدیه کیفیت از تست میدانی توسط واحدهای عملیاتی شرکت ملی نفت ایران، تولید انبوه این تجهیز توسط شرکت لوله‌ساز همکار آغاز می‌شود.

امیدواری برای صادرات به کشورهای نفت‌خیز همسایه

مدیر این پروژه در سازمان جهاددانشگاهی تهران اظهار امیدواری کرد که با تولید این لوله، علاوه بر رفع نیاز شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه، امکان صادرات آن به کشورهای نفت‌خیز همسایه وجود داشته باشد.

وی درباره مشکلات موجود بر سر راه تولید گفت: مشکلات و موانع در شرایط حاضر شامل فرآیندهای اداری و مقرراتی کشور است که تا حدی از سرعت مطلوب برخوردار نیست. همان‌طور که پیش از این بیان شد اثبات توانمندی جهاددانشگاهی و پژوهشگران و فناوران ایرانی و در نهایت پذیرش پیشنهاد تولید این محصول به‌طور خاص در کشور چند سال زمان برده است تا سرمایه‌گذار و پشتیبان، صنعت‌گران و مصرف‌کنندگان با جهاددانشگاهی هم‌عقیده و هماهنگ شوند و مشارکت جدی کنند که این علاوه بر از دست رفتن فرصت‌ها، هزینه‌های فراوانی را به طرف‌های این همکاری اعمال می‌کند.

مدیر پروژه تولید بار اول کلاف لوله مغزی سیار جهاددانشگاهی تهران خاطرنشان کرد:  اشتیاق به کارهای معمول و نداشتن علاقه به رویکردهای جدید و نوآورانه مانع اصلی شروع و به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها برای نجات کشور از وابستگی‌های تخصصی و فناورانه و مقابله با تحریم‌های ظالمانه است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی سازمان جهاددانشگاهی تهران تولید کلاف لوله مغزی چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی