مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان جهاددانشگاهی:

ایران بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خاورمیانه را دارد

نشست هم اندیشی «سلول‌های بنیادی خون بند ناف» با حضور دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان در شهرستان پارس آباد برگزار شد.
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۴۵۰۰۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، در این نشست که با حضور پزشکان متخصص زنان و زایمان، کودکان و اطفال و کادر پزشکی بیمارستان‌های پارس‌آباد در سالن جلسات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد، مدیرعامل شرکت بن‌یاخته‌های رویان به تبیین اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف پرداخت.
ایران بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خاورمیانه را دارد

دکتر ضرابی، خود نوزایی و ایجاد سلول مشابه و تمایز به سلول‌های دیگر را دو ویژگی مهم سلول‌های بنیادی خون بند ناف عنوان و اضافه کرد: مغز استخوان، خون محیطی و خون بند ناف، سه منبع مهم سلول‌های بنیادی در بدن هستند که در این میان خون بند ناف به دلیل دسترسی و جمع‌آوری آسان، ریسک آلودگی پایین و تطابق بیشتر به دلیل عدم بلوغ سلولی، بهترین منبع برای این نوع سلول است.

 وی اظهار کرد: در 70 درصد بیماری‌ها می‌توان نمونه سلول بنیادی منطبق با ژنتیک بیمار را در بانک خون بند ناف پیدا کرد در حالی که به عنوان مثال وقتی بیمار سرطانی به یکی از مراکز پیوند مراجعه می‌کند 6 تا 9 ماه برای پیدا شدن نمونه قابل انطباق طول می‌کشد.   

مدیرعامل شرکت بن‌یاخه‌های رویان با بیان این که متاسفانه در بیشتر زایمان‌ها خون بند ناف به عنوان زباله بیولوژیک با ارزش، بدون استفاده دور ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند و در حال حاضر کارآزمایی بالینی برای درمان بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم، قلبی، دیابت نوع ۱ و بیماری‌های نوزادی در حال انجام است.

دکتر ضرابی افزود:  با مشخص شدن نتایج این کارآزمایی‌ها در  ۳ تا ۵ سال آینده می توانیم به درمان بیماری‌های مختلفی چون اوتیسم، فلج مغزی، آرتروز و ... با استفاده از سلول‌های بنیادی فکر کنیم.

وی ادامه داد: از آنجا که استفاده از سلول‌های بنیادی در دنیا به بهبود قدرت تکلم و مشکلات عضلانی بیماران فلج مغزی کمک کرده‌است در سال ۱۳۹۷ کارآزمایی درمان بیماری فلج مغزی را با هدف کمک به توانایی آن‌ها در تکلم، حرکت، بلع و ...  بر روی۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ در شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان آغاز کردیم که به خاطر کرونا با وقفه مواجه شد البته بعد از کاهش این بیماری  از یک ماه پیش این کارآزمایی را دوباره از سر گرفته‌ایم.

وی از تاثیر خوب سلول‌های بنیادی در بهبود وضعیت این کودکان خبر داد و تصریح کرد: نتایج این آزمایشات سه تا چهار ماه آینده اعلام خواهد شد که امیدوارم بتوانیم با این روش به درمان این نوع بیماری کمک کنیم.

دکترضرابی با بیان این که 800 هزار نمونه در  بانک عمومی و هفت میلیون نمونه در بانک خصوصی ذخیره سلول‌های بنیادی در سراسر جهان ذخیره و ۴۰ هزار نمونه از این میزان پیوند شده است، اظهار کرد: با توجه به ذخیره‌سازی بیش از ۱۰ هزار نمونه در بانک عمومی و ۱۸۰هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی رویان، ایران بزرگ‌ترین ظرفیت سلول‌های بنیادی خاورمیانه را دارد.

 

  • استفاده از سلول‌های بنیادی راه جدیدی برای درمان بیماری‌ها است

در این نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارس آباد با بیان این که استفاده از سلول‌های بنیادی راه جدیدی برای درمان بیماری‌ها است، افزود: برگزاری نشست سلول‌های بنیادی در این شهرستان از سوی جهاد دانشگاهی استان قابل تقدیر است.

دکتر حسین قربانی ادامه داد: همه ما باید در اشاعه علم و اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت و کابرد سلول‌های بنیادی به کادر درمانی به ویژه پزشکان پیش‌قدم باشیم و خانواده‌ها را برای ذخیره‌سازی خون بند ناف که سرشار از سلول‌های بنیادی است ترغیب و تشویق نماییم چرا این سلول‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است و می‌تواند در آینده درمان آن‌ها را تسریع نماید.

وی بر اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر در زمینه اهمیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی تاکید و تصریح کرد: آمادگی داریم برای ترویج این امر که سرمایه‌ای ارزشمند و قابل اتکاء برای خانواده‌هاست به شرکت بن یاخته‌های رویان کمک کنیم.

در پایان این نشست از پزشکان متخصص زنان و زایمان و اطفال شهرستان پارس آباد و همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به خاطر همکاری با دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان استان اردبیل با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.