رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران اعلام کرد:

دستیابی به نتایج خوب در زمینه پرورش گیاهان دارویی در استان مازندران

رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران، آمادگی این نهاد را در زمینه آموزش نیروهای متخصص، تولید نهال و نشاء گل‌محمدی و گیاهان دارویی، اجرای پایلوت فرآوری گل‌محمدی و گیاهان دارویی و حتی ایجاد شرکت‌های تعاونی روستایی دانش‌بنیان با کشاورزان و فارغ‌التحصیلان آن‌ها در
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۷ کد : ۴۴۰۰۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی مازندران، مسعود کمبرانی رییس جهاددانشگاهی تهران ۳۱ اردیبهشت‌ماه با اشاره به این که جهاددانشگاهی در سطح کشور تخصص‌ها و توانمندی های فراوانی دارد اظهار کرد: جهاددانشگاهی مازندران به عنوان‌ نماینده جهاددانشگاهی در کل استان فعالیت می‌کند.
دستیابی به نتایج خوب در زمینه پرورش گیاهان دارویی در استان مازندران

وی بیان کرد: پس از بازدید اعضای هیئت مدیره تعاونی گل محمدی از مجتمع شهدای جهاد دانشگاهی و آشنایی با امکانات، تخصص و توانمندی های این مجموعه در زمینه پرورش گیاهان دارویی و فرآورده های جانبی و زیرساخت های منطقه، امیدوارم نتایج خوبی حاصل شود.

کمبرانی اظهار کرد: سازمان جهاددانشگاهی تهران، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و پژوهشکده گیاهان دارویی در زمینه کاشت، داشت و برداشت و فرآوری گیاهان دارویی اقدامات خوبی انجام داده اند. جهاد دانشگاهی سوابق خوبی در کاشت گیاهان دارویی و تولید انواع عصاره و اسانس و تولید محصولات پایین دستی گیاهان دارویی دارد و می‌تواند اقدامات موثری در استان مازندران  انجام دهد.

رییس جهاددانشگاهی تهران با اشاره به ۱۵۰ هکتار مزارع کنونی گل محمدی در منطقه  دودانگه ساری، برنامه ریزی برای توسعه سطح زیر کشت از سوی دست اندرکاران به هزار هکتار را اقدامی مبارک توصیف کرد و افزود: اگر به مسائل بالادستی کشت و پایین دستی برداشت گل توجه نشود، این فرصت خوب در استان مازندران به تهدید تبدیل خواهد شد.

وی افزود: از آنجایی که بیش از هزار نوع گونه گل محمدی وجود دارد، پرورش نوعی از گونه گل محمدی که با شرایط اقلیمی استان مناسب باشد، باید مورد توجه قرار گیرد تا با کشت گونه مناسب در استان و تولید گل محمدی با کیفیت و کمیت بیشتر، رونق اقتصادی در منطقه ایجاد گردد.

کمبرانی با بیان اهمیت توجه به فراوری گل تولیدی گفت: در سال های آینده میزان تولید گل محمدی در منطقه دودانگه به چند هزار تن می رسد و مسئولین استان باید با برنامه ریزی مناسب و حمایت کافی از احداث واحدهای فرآوری گل محمدی به عمل آورند تا کشاورزی که به حرف آنها اعتماد کرده و مزرعه را به بهره برداری رسانده، گل های تولیدی روی دستش بماند.

رییس جهاددانشگاهی تهران افزود: علاوه بر گلاب، محصولات بسیار ارزشمندی از گل محمدی تولید می شود که ارزش افزوده بسیار خوبی برای کشاورز ایجاد می کند؛ محصولاتی از قبیل اسانس و ابسلوت گل محمدی، خریداران زیادی در خارج کشور دارد و می تواند منشاء ارزآوری خوبی برای استان و کشور باشد.

وی انتخاب گونه مناسب و تامین نهال گل محمدی، ارائه دانش فنی و احداث واحدهای فرآوری گل محمدی جهت تولید گلاب، اسانس و ابسلوت و همچنین ارائه آموزش تخصصی به کشاورزان و فارغ التحصیلان استان در غالب توانمند سازی و پرورش نیروی انسانی متخصص برای تولید نهال گل محمدی و نشاء انواع گیاهان دارویی را زمینه های مناسب برای همکاری جهاد دانشگاهی با استان مازندران در حوزه گل محمدی برشمرد و گفت: استان مازندران در چند سال آینده در زمینه گل محمدی می‌تواند پیشگام بوده و با صادرات محصولات ارزشمند، ارزآوری خوبی برای استان ایجاد کند.

کمبرانی ایجاد شرکت تعاونی های روستایی دانش بنیان را راهکار حضور فارغ التحصیلان در منطقه و ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی و ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی و جوانان جویای کار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مشکلات استان اشتغال بوده و با توجه به سابقه و تجربه خوب جهاد دانشگاهی، این مجموعه برای انتقال تجربه و توان موجود در زمینه تشکیل شرکت های تعاونی اعلام آمادگی کرده است.

این مسئول با تاکید بر این که متولی گیاهان دارویی در استان باید مشخص شود، گفت: برنامه بلند مدت توسعه گیاهان دارویی در استان باید تهیه شود و جهاد دانشگاهی می تواند در تدوین این برنامه کمک نماید.