رییس جهاددانشگاهی مطرح کرد:

توان فناورانه جهاددانشگاهی برای ساخت زباله سوز در شهرهای شمالی/پروژه های این نهاد مصداق بارز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است

رییس جهاددانشگاهی، از اعلام آمادگی این نهاد برای اجرای پایلوت امحای زباله در یکی از شهرهای شمالی خبر داد و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می تواند کارهای بزرگی برای پسماند استان گیلان و استان های شمالی کشور انجام دهد.
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۳ کد : ۴۳۹۰۷ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با محوریت پژوهشکده محیط زیست آمادگی دارد به استان گیلان در حوزه مدیریت پسماند و امحای زباله کمک کند، گفت: جهاد دانشگاهی با استفاده از فناوری مربوط به زباله سوز و هاضم ها می تواند کارهای بزرگی برای پسماند استان گیلان و استان های شمالی کشور انجام دهد.
توان فناورانه جهاددانشگاهی برای ساخت زباله سوز در شهرهای شمالی/پروژه های این نهاد مصداق بارز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است

وی از اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای اجرای پایلوت امحای زباله در یکی از شهرهای شمالی خبر داد و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می تواند با تولیدات فناورانه خود مسئولیت طراحی، ساخت و اجرای زباله سوز را بر عهده بگیرد. 

رییس جهاددانشگاهی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی توان ویژه ای در پژوهش های علمی و عملیاتی در حوزه کشاورزی با محوریت چای و برنج دارد، خاطرنشان کرد: می توانیم هم در زمینه اصلاح بوته چای جهت ارتقای کیفیت و افزایش چینش و هم در زمینه فرآوری محصول، کارهای علمی و فناورانه خوبی را با همکاری پژوهشکده چای در گیلان اجرا کنیم. 

دکتر طیبی، از ارایه خدمات نوین پزشکی از سوی پژوهشکده های جهاد دانشگاهی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: راه اندازی دو مرکز درمان ناباروری و درمان سرطان پستان را در گیلان دنبال می کنیم. 

وی همچنین خواستار ارتقای زیرساخت های استان گیلان جهت افزایش سرعت اجرای پروژه های علمی و پژوهشی شد و اظهار کرد: از مسئولان استان می خواهیم زیرساخت های مناسب را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دهند تا بتوانیم منابع اعتباری را صرف تجهیز و بهره برداری کنیم. 

رییس جهاددانشگاهی، ضمن قدردانی از مساعدت استاندار گیلان در اجرای هرچه زودتر پروژه های جهاد دانشگاهی در استان، متذکر شد: به زودی تفاهم نامه همکاری استانداری گیلان با جهاد دانشگاهی در زمینه اجرای پروژهای مذکور با حضور نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی منعقد می شود. 

دکتر حمیدرضا طیبی دیدگاه های مقام معظم رهبری را سرلوحه اقدامات جهاد دانشگاهی دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی تشکیل جهاد دانشگاهی اثبات توان کشور در حوزه های علمی و فناوری، فرهنگی، آمورش های علمی و کاربردی و کارآفرینی است. 

وی با بیان اینکه ایران توان خوبی در رسیدن به توسعه و پیشرفت به ویژه در زمینه تحقق اقتصاد دانش بنیان دارد، تصریح کرد: اقدامات و فعالیت های جهاد دانشگاهی با تحقیقات کاربردی در محورهای پژوهش و فناوری، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی همراه است تا بتوانیم با تولید فناورانه هم به حل مشکلات روز جامعه بپردازیم و هم نگاهی به تحولات علمی روز دنیا داشته باشیم و از جریان علمی روز و فناوری های آینده عقب نمانیم. 

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه در حوزه فناوری های نوین از جمله سلول های بنیادی توان حرکت در مرز علم را داریم و می توانیم این علم را تبدیل به فناوری کنیم، گفت: امروز با افتخار می گوییم که در زمینه فناوری های نوین از جمله ژن درمانی و ویروس درمانی و سلول درمانی از پیشگامان کشور هستیم. 

دکتر طیبی، با اشاره به جایگاه جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی و کشاورزی، عنوان کرد: فناوری های متعددی را تولید و کاربردی کردیم. 

وی دستاوردهای جهاددانشگاهی را مورد تشویق و تایید رهبر انقلاب در دیدار سال ۹۷ با جهادگران دانست و اضافه کرد: اگرچه جهاد دانشگاهی توانمندی های بسیار خوبی و فناوری های بسیار زیادی دارد، اما اثبات این دستاوردها برای مسئولان زمان بر است و در صورت تامین اعتبار لازم می توانیم خودمان فناوری های مورد نیاز را تولید کنیم و با دست پر به سراغ کارفرمایان برویم. 

رییس جهاددانشگاهی از تخصیص اعتبار ۳۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به پروژه های فناورانه جهاد دانشگاهی طی سال ۹۸ خبر داد و بیان کرد: ۳۱ پروژه فناورانه را اجرایی کردیم و امروز اکثر این پروژه ها به اتمام رسیده و یا رو به اتمام است. قطعا استفاده از دستاوردهای جهاد می تواند تحول بزرگی را در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور به همراه داشته باشد. 

وی با بیان اینکه طی سال ۹۹-۹۸ با کمک دولت و مجلس بودجه های فناورانه جهاد دانشگاهی با افزایش رو به رو شد، خاطرنشان کرد: نتیجه این افزایش اعتبار را در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گرفتیم و موفق به تعریف پروژه های فناورانه جدید شدیم لذا افق پیش رو این است که فناوری های تولید شده را به مرحله تجاری سازی و عقد قرارداد برسانیم. 

دکتر طیبی، فناوری های تولید شده در جهاد دانشگاهی را مصداق بارز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین دانست و متذکر شد: برای سال ۱۴۰۱ نیز ۳۰ پروژه فناورانه را در دستور کار داریم که ان شاءالله با تخصیص بودجه مناسب توسط مجلس آنها را آغاز خواهیم کرد.