رییس جهاددانشگاهی در دیدار با استاندار گیلان:

آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای اجرای مطالعات علمی و پژوهشی ‌در گیلان/ معرفی رئیس جدید این نهاد در استان

رییس جهاددانشگاهی، از آمادگی کامل این نهاد برای اجرای مطالعات عملیاتی، علمی و پژوهشی ‌در گیلان خبر داد و گفت: مسئولان استان جهت رفع مشکلات جهاددانشگاهی در گیلان در حوزه‌های زیرساختی و ساختمانی کمک کنند.
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۷ کد : ۴۳۹۰۵ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در دیدار با استاندار گیلان که به‌منظور معرفی سرپرست جهاددانشگاهی گیلان انجام شد، با تشریح فعالیت های این نهاد در ایران اسلامی، از آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای اجرای مطالعات عملیاتی، علمی و پژوهشی ‌در گیلان در بخش های مختلف مدیریت و ساماندهی پسماند، بخش کشاورزی به ویژه حوزه چای و برنج و همچنین ارائه خدمات پزشکی با توجه به ظرفیت ها خبر داد.
آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای اجرای مطالعات علمی و پژوهشی ‌در گیلان/ معرفی رئیس جدید این نهاد در استان

وی با قدردانی از اهتمام استاندار گیلان و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار کمک و مساعدت مسئولان استان جهت رفع مشکلات جهاددانشگاهی در گیلان در حوزه‌های زیرساختی و ساختمانی به منظور بهره مندی بهتر برای ارائه خدمات به آحاد جامعه به ویژه دانشگاهیان شد.

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز، اظهار کرد: برنامه های جهاددانشگاهی در کنار مسائل آموزشی، با رویکرد تحولی و با مدت زمان مشخص اجرای طرح‌ها و برنامه های عملیاتی، با محوریت پژوهش و مطالعات اثربخش و نیز با نگاه به زیست بوم گیلان باشد.

وی با برشمردن ظرفیت های فراوان توسعه ای استان و نقش جامعه دانشگاهی در این زمینه افزود: انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی گیلان با ارتقای سطح فعالیت های خود در حوزه آموزش و پژوهش و تقویت نیروی انسانی متعهد، متخصص، نخبگان علمی و پژوهشی که نگاهی ارزشمند به توسعه کشور و اندیشه دانش‌بنیان دارند، در مرکز استان و شهرستان‌ها برنامه های تحولی اثربخشی اجرایی کند.

استاندار گیلان بیان کرد: دولت سیزدهم و همه مدیران اجرایی در گیلان، در همراهی و حمایت با جامعه دانشگاهی برای برون رفت از مشکلات و ارائه پژوهش های عملیاتی با نگاه به زیست بوم این استان، اهتمامی ویژه دارند.

عباسی همچنین بر تلاش مسئولان جهاددانشگاهی برای استقرار فضای فیزیکی در شان دانشگاهیان با حمایت و همراهی متولیان امر و دولت، تاکید کرد و گفت: باید با رفع کاستی ها، تلاش مضاعف و ارائه ایده های نو و اجرایی در بخش های مختلف ازجمله کشاورزی، پزشکی و دیگر حوزه ها همچون حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند، گام‌های اثربخشی برداشته شود.

همچنین با حضور معاونان هماهنگی و امور مجلس و پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی و دوتن از نمایندگان شهرستان های رشت و خمام در مجلس، حمیدرضا مسکنی به عنوان سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان معرفی شد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، در مراسم تودیع و معارفه سرپرست سازمان جهاددانشگاهی گیلان، جهادگران دانشگاهی را عضو جهاد دانشگاهی دانست؛ نه صرفا کارمند و اظهار کرد: موفقیت جهاد در همه عرصه ها به پشتوانه نیروی انسانی است.

وی با بیان اینکه در جهاد مدیریت ها تمام می شود اما مسئولیت ها ادامه دارد، تصریح کرد: اخلاق حلقه مفقوده این روزهای جامعه ماست و جهاددانشگاهی نیز باید بر مدار اخلاق حرکت کند تا به توفیقات بیشتر برسد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تاکید بر لزوم تقویت وفاق و همدلی در نیروی انسانی، اضافه کرد: سرمایه ای جز نیروی انسانی نداریم.

دکتر علیزاده با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی گیلان، گفت: جهادگران کار تیمی و شفافیت و همت را سرلوحه خویش قرار دهند.

هوا، پسماند و فاضلاب؛ ماموریت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی

 نماینده رشت و خمام در مجلس، از جهاد دانشگاهی خواست در حل بسیاری از گره ها و مشکلات حوزه پژوهش و نوآوری پیشگام باشد و افزود: پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی می تواند در سه حوزه هوا، پسماند و فاضلاب به معضلات پاسخ دهد.

جبار کوچکی نژاد نظام جمهوری اسلامی را مانند بسیاری از نظام های دنیا نیازمند ساختارهای متناسب با تراز نظام دانست و اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب نهادهای ویژه ای تاسیس شدند که جهاد دانشگاهی از جمله این نهادهاست که برای پاسخگویی به نیازهای کشور تاسیس شد.

وی ماموریت جهاددانشگاهی را در حوزه تحقیق و پژوهش و جمع آوری نخبگان دانست که در دل دانشگاه شکل گرفت و افزود: جهاددانشگاهی و دانشگاه دو عنوان متصل و پیوسته هستند و لذا باید از امکانات هم در جهت خدمت به مردم بهره بگیرند.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعالیت دفاتر جهاد دانشگاهی در همه دانشگاه ها، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی مجموعه ای انقلابی، پر تلاش، سرعتی و نخبگانی است که مسیر خود را ادامه می دهد و دستاوردهای خوبی در بخش های سلامت و درمان به ویژه رویان و سلول های بنیادی دارد، اما حوزه های پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز دارای ظرفیت بسیار بالایی است و باید فعال شود.

کوچکی نژاد، از جهاد دانشگاهی خواست در حل بسیاری از گره ها و مشکلات حوزه پژوهش و نوآوری پیشگام باشد و گفت: جهاد دانشگاهی نمودی از دانش بنیانی است و لذا باید در کنار پارک علم و فناوری علمدار حرکت علمی کشور باشد.

وی با اشاره به پیگیری راه اندازی مرکز سرطان در گیلان، خاطرنشان کرد: امیدواریم پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی تبدیل به پژوهشگاه شده تا ردیف بودجه ثابت داشته باشد.

نماینده رشت در مجلس، با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی می تواند در سه حوزه هوا، پسماند و فاضلاب به معضلات پاسخ دهد، عنوان کرد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای محیط زیست استان های شمالی بودجه در نظر گرفته شده؛ همچنین در سفر رئیس جمهور به گیلان ۶۰۰ میلیارد تومان برای پسماند و ۴۰۰ میلیارد تومان برای رودخانه های رشت تخصیص یافته است.

جهاد دانشگاهی در بن بست ها به داد کشور می رسد

 دیگر نماینده رشت و خمام در مجلس گفت: جهاد  دانشگاهی در دوران جنگ شعار «ما می توانیم» را تحقق بخشید، زیرا هر کجا که به بن بست بر می خوریم جهاد دانشگاهی ورود می کند و به داد کشور می رسد.

محمدرضا احمدی سنگری پست ها و مسئولیت ها را ماندگار ندانست و اظهار کرد: تنها چیزی که اهمیت دارد کار کردن برای خدا و اخلاص در عمل است.

وی با بیان اینکه اگر با خدا معامله کنیم و اعمال و گفتار ما برای خدا باشد به توفیق می رسیم، افزود: مردم با وجود مسئولان در تراز انقلاب به آرامش می رسند.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود تجهیزات در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در زمانی که از کمترین امکانات مانند سیم خاردار بهره مند نبودیم جهاد دانشگاهی شعار «ما می توانیم» را تحقق بخشید، زیرا هر کجا که به بن بست بر می خوریم جهاد دانشگاهی ورود می کند و به داد کشور می رسد.

احمدی روحیه جهادی را ویژگی نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی دانست و تاکید کرد: با همت جهادگران مجدد کارهای جهادی در دستور قرار گیرد تا بتوانیم معضلات استان و کشور را حل کنیم لذا از جهاد دانشگاهی گیلان انتظار داریم در کارها به نمایندگان و مسئولان مشورت دهند.

وی زباله سراوان و رودخانه های رشت را دو معضل اصلی گیلان دانست و گفت: متاسفانه چهل سال از دپوی زباله در سراوان می گذرد و ارتفاع آن به ۱۱۰ متر رسیده و هر ثانیه ۱۰ لیتر زهرآبه تولید می شود لذا جهاد دانشگاهی گیلان باید ورود کند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با اشاره به ظرفیت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در حل معضل پسماند و فاضلاب گیلان، تصریح کرد: رودخانه های گوهررود و زرجوب موجب شده در آمار سرطان رتبه اول باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ موجود زنده ای در این دو رودخانه زندگی نمی کند، یادآور شد: ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای رودخانه های رشت نیاز داریم، زیرا تهدید است و محصولات کشاورزی منطقه از آب فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی و زهرآبه های سراوان تغذیه می کنند.

دکتر حمیدرضا مسکنی سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان، در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان با اشاره به سابقه ۲۰ ساله خود در مجموعه جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: امروز آموزش های کوتاه مدت و مهارت محور جهاد دانشگاهی استان را توسعه دادیم و پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی جایگاه ملی دارد.

وی با اشاره به فعال شدن بسیاری از واحدهای سلامت محور جهاد دانشگاهی در استان گیلان از جمله مرکز خون بند ناف، افزود: جهاد دانشگاهی استان گیلان همچنان در حوزه فرهنگ اثرگذاری دارد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به بهره مندی پرسنل ادارات و دستگاه های اجرایی استان از آموزش های مهارت محور جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: در حوزه پژوهش نیز دستاوردهای خوبی داریم که به نیازهای استان و کشور پاسخ می دهد.

مسکنی، پایش را نیاز همیشگی سازمان ها دانست و یادآور شد: تغییر و مدیریت توامان هستند و باید برای تزریق امید به سازمان تلاش کنیم، زیرا جهاد دانشگاهی ریشه های قوی دارد و می تواند توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب در نامگذاری سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: تمام ابزارها برای تحقق «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» در جهاد دانشگاهی وجود دارد و می توانیم عملکرد موثر و درخشانی داشته باشیم.

دکتر فریبرز جمالزاد، رئیس سابق سازمان جهاد دانشگاهی گیلان نیز در ادامه بیان کرد: جهاد دانشگاهی این بلوغ را دارد که در حوزه های آموزش و پژوهش متخصص بسازد و تحویل جامعه دهد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی کتاب و حکمت را با هم دارد، تصریح کرد: پرورش اخلاق وظیفه ذاتی این نهاد است.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی گیلان ادامه داد: اگر قرار است جهاد دانشگاهی استقرار آموزش و پژوهش و فرهنگ را سرلوحه خویش قرار دهد باید برای اخلاق و اخلاق محوری تدبیر کند.

جمالزاد عدالت اجتماعی، حفظ و توسعه رو به جلوی ساختار اداری و ایجاد خودباوری در پرسنل را سه محور اساسی جهاد دانشگاهی به ویژه در دوران کرونا دانست و عنوان کرد: امروز میانگین سن مدیریتی در مجموعه جهاد دانشگاهی استان حداقل ۱۸ سال جوان تر شده است.