بررسی آخرین وضعیت مجلات ایران در پایگاه سای مگو توسط SID

مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی آخرین وضعیت مجلات ایران را در پایگاه سای مگو بررسی کرد.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۴۳۸۵۸ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، دکتر فاطمه عظیم‌زاده رییس مرکز اطلاعات علمی (SID) اظهار کرد: پایگاه سای مگو ابزاری رایگان برای تجزیه و تحلیل داده‌های اسکوپوس فراهم کرده که امکان مقایسه و مشاهده مدارک علمی کشورها را در شاخص‌های مختلف علم‌سنجی فراهم نموده است. طبق روال هرساله، پایگاه سای مگو امسال هم با گذشت پنج‌ماه از سال ۲۰۲۲، جدیدترین شاخص‌های کیفی و کمی مجلات را براساس اطلاعات سال ۲۰۲۱ پایگاه اسکوپوس منتشر کرده است.
بررسی آخرین وضعیت مجلات ایران در پایگاه سای مگو توسط SID

وی افزود: 258 مجله ایرانی در سال 2021 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده‌اند که تعداد مجلات ایرانی نمایه شده در این پایگاه نسبت به سال قبل یعنی 2020، 13 واحد افزایش داشته است. 14684 مدرک علمی بین‌المللی ایران، که تقریباً 18 درصد از کل مدارک علمی در سال 2021 است نیز توسط این 258 مجله منتشر شده‌اند.

دکتر عظیم‌زاده با اشاره به این که میانگین شاخص SJR مجلات ایرانی نسبت به سال گذشته به مقدار 0.04 کاهش داشته است، افزود: البته تعداد مجلات ایرانی در چارک موضوعی اول از هفت به ده افزایش داشته، که نشان‌دهنده افزایش کیفی مجلات ایران در سال 2021 است.

رییس مرکز اطلاعات علمی وضعیت مجلات جهاددانشگاهی در پایگاه سای مگو را اینگونه بیان کرد: براساس پایگاه سای مگو مجله Cell Journal ، Journal of Reproduction and Infertility و International Journal of Fertility and Sterility به ترتیب با شاخص SJR 0.563، 0.491 و 0.465 برترین مجلات جهاددانشگاهی هستند. ضمناً شاخص SJR مجلات Iranian Journal of Breast Diseases و Journal of Information Systems and Telecommunication نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

جدول 1، بیشترین موضوعات مجلات ایرانی

بر این اساس، بهداشت عمومی، محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای، پزشکی و آموزش موضوع بیشتر مجلات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس هستند.

جدول 2، برترین مجلات ایرانی براساس شاخص SJR

بر این اساس، International Journal of Health Policy and Management، Civil Engineering Journal (Iran) و Journal of Current Ophthalmology به ترتیب با شاخص SJR 1,251، 0,981 و 0,765 برترین مجلات نمایه شده ایران هستند. مجله International Journal of Health Policy and Management با شاخص SJR 1.251 در رتبه چهارم خاورمیانه قرار گرفته است. این مجله از سال 2014 در پایگاه اسکوپوس نمایه شده و از سال 2020 در چارک رتبه‌بندی موضوعی اول قرار گرفته است.

در بین مجلات برتر ایران، مجله Civil Engineering Journal (Iran) بیشترین جهش را نسبت به سال قبل داشته است. این مجله در سال گذشته شاخص SJR نداشته ولی امسال با مقدار 0.981، به رتبه دوم ایران رسیده است.