رفع چین و چروک پوست با دم اسب

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مصرف دم است به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و باعث تثبیت کلسیم در استخوان‌ها می‌شود، گفت: ماساژ دادن مو با دم‌کرده دم اسب از موخوره و بروز شوره سر جلوگیری می‌نماید و برای جلوگی
۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۴۲۶۷۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: دم اسب با نام محلی دم لوکی، ازجمله گیاهان بی گل و نهانزادان آوندی است که برگ‌های آن کوچک و رشد نیافته و ساقه آن ظاهری بی‌برگ دارد.
رفع چین و چروک پوست با دم اسب

وی ادامه داد: مصرف دم است به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و باعث تثبیت کلسیم در استخوان‌ها می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گیاه دم اسب برای تقویت تاندون‌ها مؤثر بوده و درنتیجه باعث کاهش آسیب‌های ورزشی می‌شود ،گفت: برای جبران پارگی کیگامنت ها و کشیدگی عضلات مفید بوده و از پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری می‌کند. به دلیل وجود اسید پکتیک و اسید گالیک از خون‌ریزی جلوگیری کرده و به این سبب برای قطع خون‌ریزی بینی، وجود خون در ادرار و نیز خون‌ریزی شدید ماهیانه در زنان کاربرد دارد.

راغ آرا افزود: جهت درمان خون‌ریزی‌های داخل مانند خون‌ریزی‌های ریوی، احشایی و رحمی از دم‌کرده گیاه به میزان 3 فنجان در روز استفاده می‌شود. دم‌کرده گیاه از 15 تا 20 گرم در یک لیتر آب حاصل می‌آید. دم اسب اسید معده را کاهش می‌دهد و معرق است. طبیعت آن سرد و خشک است و برای تنگی نفس و ناراحتی‌های تنفسی، ورم کبد، التهاب رماتیسمی، آرتروز و ترمیم و التیام زردپی‌ها و رباط‌ها بسیار مفید می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع ناراحتی‌های پروستات، عفونت مجاری ادراری، دفع سنگ کلیه و نیز درمان کیست از آن استفاده می‌شود، بیان کرد: برای رفع سرفه‌های سخت، برونشیت، گرفتگی صدا، سرماخوردگی و آنفلوانزا مصرف دم‌کرده دم اسب مفید می‌باشد. دم اسب برای درمان زخم های سطحی بدن، مشکلات پوستی، درماتیت، بهبود جای زخم و اگزما مؤثر بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماساژ دادن مو با دم‌کرده دم اسب از موخوره و بروز شوره سر جلوگیری می‌نماید. استفاده از آن باعث تقویت ناخن‌های شکسته می‌شود. مصرف دم اسب برای جلوگیری از چین‌وچروک پوست و نیز پیری زودرس بسیار مؤثر می‌باشد. دم اسب می‌تواند برای ترمیم چین‌وچروک اطراف چشم و نیز اطراف لب‌ها که در اثر گذر زمان ایجاد می‌شود، مؤثر و مفید واقع شود. ماساژ دادن بدن با دم‌کرده دم اسب باعث کاهش توده‌های چربی شده و به لاغری شکم و ران کمک می‌کند.

مهندس راغ آرا در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه گفت: مصرف آن برای زنان باردار و نیز اطفال خردسال مجاز نمی‌باشد. مصرف زیاد آن باعث ناراحتی‌های معده و اختلال در دستگاه گوارش می‌شود، دم اسب را نباید بیش از چهار هفته مصرف نمود زیرا باعث التهاب دستگاه گوارش می‌شود.

همچنین مصرف آن در بیماران قلبی و کلیوی به دلیل وجود مواد سیلیکاتی مجاز نمی‌باشد. استفاده موضعی نیز نباید بیش از شش هفته باشد.