همایش «جمعیت و ناباروری» برگزار شد

همایش هم اندیشی با موضوع جمعیت و ناباروری با حضور مبلغین اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک در مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد.
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۹ کد : ۴۲۲۲۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محمد طالبی مدیر مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان مرکزی در همایش هم اندیشی با موضوع جمعیت و ناباروری که با حضور مبلغین اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اراک در مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: کاهش جمعیت و آمار بالای ناباروری از جمله معضلاتی است که جامعه امروز ما با آن مواجه است و با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری بر رفع این معضلات داشته اند، باید در این مسیر به درستی و با قدرت حرکت کرد.
همایش «جمعیت و ناباروری» برگزار شد

وی با بیان این که اخیرا قانون تعالی جمعیت در مجلس به تصویب رسیده که البته تصویب این قانون به تنهایی برای رفع مشکل جمعیت کافی نیست بویژه اینکه هزینه های درمان ناباروری بالاست و بسیاری از خانواده ها توان مالی تامین این هزینه ها را ندارند.

کاهش آمار ازدواج باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد

طالبی تصریح کرد: کاهش جمعیت شاخه های مختلفی دارد و یکی از آنها موضوع باروری است، ابعاد مختلف این معضل از جمله کاهش آمار ازدواج نیز باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار بگیرند.

وی با اشاره به راه اندازی مجموعه درمانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با محوریت درمان ناباروری به همت جهاددانشگاهی در استان مرکزی اظهارکرد: میانگین ناباروری در استان مرکزی به دلایل متعددی نسبت به میانگین کشوری بالاست. در سال 89 با توجه به اینکه علوم پزشکی استان به این عرصه ورود پیدا نکرده بود و با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی از پشتوانه مرکز معتبری به نام رویان در عرصه درمان ناباروری برخوردار است، جهاددانشگاهی استان مرکزی به این عرصه ورود کرد و این مرکز رسما از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی خدمات درمانی که در سطح دنیا برای درمان ناباروری انجام می شود، در این مجتمع درمانی ارائه می شود، افزود: با توجه به این ظرفیت دیگر نیازی نیست که بیماران برای دریافت خدمات درمانی در این حوزه به استان های دیگر سفر کنند و در واقع راه اندازی این مرکز هزینه های مادی و معنوی درمان ناباروری را در استان کاهش داده است.

این مقام مسوول با اشاره به پذیرش بیمارانی از استان های همجوار از جمله لرستان و خدمات دهی به آنان گفت: در این مرکز تمامی پروتکل های درمانی و موارد قانونی و شرعی عرصه ناباروری رعایت می شود و با خدماتی که در این مرکز ارائه می شود بنیان خانواده بسیاری از زوج هایی که با مشکل ناباروری مواجه هستند رفع شده و در نتیجه از بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق نیز جلوگیری می شود.

مشکلات اقتصادی؛ گریبانگیر زوجین نابارور

طالبی مشکلات اقتصادی زوجین را یکی از موانع بزرگ در مسیر درمان ناباروری عنوان کرد و افزود: علیرغم حمایت هایی که به اشکال مختلف توسط این مرکز برای درمان این دسته از زوجین صورت می گیرد، اما باز هم هستند افرادی که توان مالی لازم برای طی پروسه درمان را ندارند و بر این اساس در این حوزه علاوه بر کمک های دولتی نیازمند حمایت خیرین نیز هستیم.

مدیر مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی استان بر لزوم توجه به ابعاد فرهنگی این مهم و فرهنگ سازی در این زمینه نیز تاکید کرد و افزود: مبلغان مذهبی می توانند در این عرصه یاریگر این مرکز درمانی باشند.

همچنین در این نشست دکتر یزدانی خواه متخصص زنان و زایمان مجتمع درمانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به تشریح فرایند و انواع درمان ناباروری در این مرکز پرداخت.