برگزاری سمینار بررسی چشم انداز تولید عناصر کمیاب خاکی و تاثیر آن بر برتری استراتژیک کشورها

اولین سمینار «بررسی چشم انداز تولید عناصر کمیاب خاکی و تاثیر آن بر برتری استراتژیک کشورها» توسط مرکز مطالعات آینده پژوهی و با همکاری پژوهشکده فراوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس ۳ اسفند ماه برگزار شد.
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸ کد : ۴۱۹۹۰ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی تربیت مدرس، دکترمهدی ذاکری رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاددانشگاهی تربیت مدرس هدف از برگزاری این سمینار را معطوف کردن دیدگاه سیاستگذاران و فعالان حوزه صنعت و معدن به برنامه ریزی، سیاستگذاری و سرمایه گذاری بر مبنای آینده نگری در حوزه عناصر کمیاب خاکی عنوان کرد.
برگزاری سمینار بررسی چشم انداز تولید عناصر کمیاب خاکی و تاثیر آن بر برتری استراتژیک کشورها

رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی، در این مراسم از این پژوهشکده  به عنوان مرکزی نوآور برای معرفی ظرفیت های فرصت ساز در حوزه معدن و فراوری برای آینده کشور یاد کرد و افزود: شناخت فرصت ها نیازمند آینده نگری ، تحلیل فناوری های نوین و کشف نیازهای آینده است تا بتوانیم به صورت پیش دستانه در این حوزه ها سرمایه گذاری و خلق فرصت کنیم.

دکترذاکری در ادامه شناخت فناوری های آینده و شناسایی منابع استراتژیک را در برتری کشورها برای آینده حیاتی دانست .

 رییس پژوهشکده فرآاوری مواد معدنی جهاددانشگاهی تربیت مدرس شناخت کامل از وضعیت کشور در مقایسه با سایر کشورها در زمینه بهره برداری از عناصر کمیاب را زمینه ساز توجه بیشتر سرمایه گذاران دانست .

دکتر ذاکری با ابراز امیدواری از اینکه سمینار بررسی چشم انداز تولید عناصر کمیاب خاکی و تاثیر ان بر برتری استراتژیک کشورها؛ نقطه عطفی در نگاه آینده پژوهانه به برنامه ریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت و معدن باشد، استقبال اساتید، فعالان حوزه معدن و دانشجویان را از اولین سمینار بررسی چشم انداز تولید عناصر کمیاب خاکی و تاثیر آن بر برتری استراتژیک کشورها بسیار خوب توصیف کرد.

رییس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس در خاتمه از هرگونه ایده و نظر و همکاری های علمی و اجرایی در حوزه های جدید متناسب با کارکرد پژوهشکده استقبال کرد.

در این سمینار دکتر فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون سرمایه گذاری ایران و چین به تبیین «فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن با نگاهی به آینده» پرداخت و دکتر عین اله کشاورز ترک؛ آینده پژوه و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز جایگاه « آینده پژوهی در برنامه ریزی و سیاستگذاری حوزه صنعت و معدن»  را مورد بحث قرار داد.

در ادامه دکتر میرعلی اصغر مختاری؛ عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، جایگاه اقتصادی و استراتژیک عناصر کمیاب خاکی را در فناوری های آینده مورد تحلیل قرار داد و مطالعات اکتشافی انجام گرفته در این حوزه را در ایران تشریح کرد.

سمینار مذکور میزبان ارائه دکتر فراز سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک در خصوص « روش های بهینه فرآوری عناصر کمیاب خاکی از منابع معدن اولیه و ثانویه و روش های بازیافت از منابع غیر معدنی همچنین وضعیت فراوری عناصر نادر خاکی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای دنیا» بود.