در نشست مسوولان جهاددانشگاهی سمنان و جهادکشاورزی استان تاکید شد؛

زمینه‌سازی برای تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری کشور/ دانش فنی پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به سمنان منتقل می‌شود

در نشستی با حضور مسوولان جهاددانشگاهی سمنان و سازمان جهادکشاورزی استان زمینه‌ها برای اجرا و تحقق یکی از مهمترین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان( تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری کشور) فراهم شد.
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵ کد : ۴۱۹۸۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، سرپرست جهاددانشگاهی سمنان در نشست با رییس و معاونان سازمان جهادکشاورزی استان سمنان که به منظور هماهنگی‌های لازم برای اجرای طرح "قطب دامپروری مهدیشهر"برگزار شد گفت: با مشارکت جهاددانشگاهی در طرح تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری کشور، دانش فنی پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به استان منتقل می شود.
زمینه‌سازی برای تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری کشور/ دانش فنی پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به سمنان منتقل می‌شود

علی منصفی راد از آمادگی جهاددانشگاهی برای اجرایی شدن این طرح ملی خبر داد و افزود: دو پژوهشگاه رویان و ابن سینا جهاددانشگاهی چه در حوزه انسانی و چه در حوزه اصلاح  به‌نژاد دام سبک و سنگین فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند و ما در تلاشیم که با هم‌افزایی با این پژوهشگاه‌ها از ظرفیت آن‌ها در تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه انتقال دانش فنی به استان می‌تواند به رشد و توسعه استان کمک کند ادامه داد: با دستور دکتر طیبی رئیس محترم جهاددانشگاهی کشور از توان علمی و پژوهشی پژوهشکده رویان تهران و اصفهان در این طرح استفاده خواهد شد.

سرپرست جهاددانشگاهی سمنان با بیان اینکه جهاددانشگاهی از توانمندی علمی بالایی برخوردار است افزود: مرکز ملی ذخائر ژنتیکی نیز که به دستور و با حمایت‌های مقام معظم رهبری در جهاددانشگاهی شکل گرفته وعلاوه بر بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی، دارای غنی‌ترین بانک زیستی کشور در حوزه‌های گیاهی، جانوری و انسانی و...است نیز در اجرای این طرح ، پای کار خواهد بود.

منصفی راد با اشاره به آماده بودن بخش عمده پروژه تحقیقاتی، خدماتی و آموزشی مهدیشهر گفت: جهاددانشگاهی زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده و به زودی با  نصب تجهیزات آزمایشگاهی و راه‌اندازی آن، بسترهای لازم برای ایجاد مرکز به‌نژاد دامی در شهرستان مهدیشهر فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به تعبیه مجتمع و شهرک دامپروری در طرح قطب دامپروری مهدیشهر، خواستار تامین مراتع لازم برای اجرایی شدن این طرح و تحویل آن به جهاددانشگاهی در دو منطقه قشلاق و ییلاق شد.

سرپرست جهاددانشگاهی سمنان از آمادگی جهاددانشگاهی این استان برای ایجاد دبیرخانه طرح قطب دامپروری در مجموعه جدیدالتاسیس جهاددانشگاهی در  دربند مهدیشهر خبر داد و اضافه کرد: ساختمان و فضاهای اداری این مجموعه آماده بهره‌برداری است و آزمایشگاه آن نیز با نصب تجهیزات در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

منصفی راد با اشاره به نشست اخیر خود با نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه گفت: تاکید نماینده مردم بر راه‌اندازی ایستگاه دام سنگسری و استقرار آن در شهرستان مهدیشهر بود .

وی با اشاره به آمادگی این نهاد انقلابی برای تهیه طرح مطالعاتی پروژه ملی "قطب دامپروری مهدیشهر" وعده داد: با هم‌فکری و هم‌افزایی با پژوهشگاه‌های ملی جهاددانشگاهی و بسیج همه امکانات علمی و پژوهشی، یک طرح کاربردی آماده و زمینه اجرایی شدن این طرح ملی را در استان فراهم کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی سمنان نیز در این نشست اظهار کرد: انتظار می‌رود که با بهره‌گیری از نیروی انسانی توانمند یک طرح مطالعاتی کابردی برای این طرح آماده شود.

سیدحسن میرعماد ایجاد یک مجتمع بزرگ دامپروری را مطالبه به حق مردم دانست و گفت: جهادکشاورزی استان آمادگی دارد که از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استان سمنان در این طرح ملی استفاده کند.

وی با بیان اینکه ایجاد یک مجتمع دامپروری می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند افزود: متقاضیان زیادی برای واحدهای مجتمع دامپروری در استان وجود دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بر لزوم تعبیه یک مجتمع واحد برای دو طرح دام سبک و سنگین تاکید و تصریح کرد: ایجاد یک مرکز واحد می‌تواند هم به تسهیل در فرآیند نظارت طرح و هم به صرفه‌جویی منابع در این طرح، کمک شایانی کند.

میرعماد همچنین بر لزوم تعبیه یک کمیته علمی و اجرایی برای اجرایی شدن این طرح تاکید و خاطرنشان کرد: این کمیته می‌تواند با حضور جهادکشاورزی استان، جهاددانشگاهی سمنان، مرکز تحقیقات دام، دو نماینده از بخش خصوصی، دامپزشکی و...تشکیل و هرگونه نقشه‌راه و تصمیم‌گیری در خصوص پروژه از طریق این کمیته عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه تبدیل مهدیشهر به قطب دامپروری یک مطالبه به حق است اضافه کرد: خوشبختانه در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان به این مطالبه مردم منطقه پاسخ داده شد.

عضو شورای اشتغال استان با بیان اینکه باید به دنبال منابع اعتباری برای اجرای این طرح ملی باشیم افزود: در فاز اول طرح، اعتباراتی از محل اعتبارات استانی پیش‌بینی شده و تلاش می‌کنیم این طرح اجرایی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های علمی بالای جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی سمنان می‌تواند در اجرای طرح از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و مرکز پشتیبانی دام جهادکشاورزی نیز استفاده کند.

میرعماد با استقبال از راه‌اندازی ایستگاه اصلاح دام سنگسری در مجموعه جهاددانشگاهی تصریح کرد: استقرار دبیرخانه این طرح در مجموعه جهاددانشگاهی سمنان و بهره‌گیری از توانمندی‌های جهادکشاورزی استان، جهاددانشگاهی سمنان، مرکز تحقیقات و مرکز پشتیبانی امور دام و...مورد تاکید است.

وی خواستار تسریع در ایجاد مرکز به‌نژاد دامی در مجموعه جهاددانشگاهی شد و گفت: باید همه تصمیم‌گیری‌ها در خصوص این طرح از طریق کمیته‌ای که با حضور دستگاه‌های مختلف شکل می‌گیرد انجام شود تا از عملکرد جزیره‌ای در طرح جلوگیری شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بر ضرورت شکل‌گیری ساختار اجرایی این طرح در شهرستان مهدیشهر به عنوان زادگاه دام سنگسری تاکید و خاطرنشان کرد: در انجام طرح مطالعاتی طرح باید به ظرفیت‌های منطقه توجه ویژه شود. متاسفانه در گذشته برخی طرح‌های مطالعاتی به صورت کتابخانه‌ای و بدون توجه به واقعیت‌ها انجام شده که امروز در کتابخانه‌ها هستند.

میرعماد با اشاره به عزم جدی مجموعه بزرگ شستا برای ایجاد یک مرکز 3000 دامی در استان گفت: البته شستا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای منطقه باشد لذا باید از ظرفیت دیگر بخش‌ها نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی استان سمنان آمادگی دارد که حداکثر همکاری را در اجرایی شدن این طرح داشته باشد، با اشاره به وجود یک مرکز دام سنگسری در شهرستان دامغان افزود: جهادکشاورزی استان آمادگی دارد که از ظرفیت‌های این مرکز نیز در راستایی اجرایی شدن طرح قطب دامپروری مهدیشهر و راه‌اندازی ایستگاه اصلاح دام سنگسری در مجموعه جهاددانشگاهی در شهرستان مهدیشهر استفاده کند.