اولین دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث برگزار شد

اولین دوره MBA با رویکرد بلایا و حوادث با همکاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و جمعیت هلال احمر با هدف توانمندسازی نیروی انسانی در جمعیت هلال احمر برگزار شد.
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۱ کد : ۴۱۷۴۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، افتتاحیه اولین دوره MBA با رویکرد بلایا و حوادث که با حضور معاونان و مدیران ستادی هلال احمر، مدیران عامل و معاونین ارشد این جمعیت، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و جمعی از مدیران دو مجموعه در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد.
اولین دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث برگزار شد

دکتر پیرحسین کولیوند در آیین آغازین این دوره آموزشی گفت: مدیرانی که در حوادث حضور دارند و مدیران عامل استان های هلال احمر باید در این دوره شرکت کنند. با توجه به دانش بومی و استادان با تجربه ای که در این دوره آموزشی حضور دارند، امیدواریم مدیران دیگر سازمان های درگیر بحران نیز در این دوره حضور یابند و خروجی همه دوره های آموزشی باید منجر به خدمت به کشورمان شود و دانش آموختگان برای نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کنند.

رییس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر لزوم ارایه آموزش همگانی در جامعه به ویژه برای نسل جوان افزود: موضوعاتی همچون کمک های اولیه و مسائلی که برای نجات جان افراد در مواقع حساس ضروریست، باید در چارت درس های دانشگاه باشد. دراین خصوص با وزارت بهداشت رایزنی شده است.

شرکت در دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث برای همه مدیران ارشد هلال احمر اجباری شد

دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: حدودا ۳۰ سال است که جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های تخصصی و مهارتی مورد نیاز کشور به ویژه دوره‌های آموزش ضمن خدمت مبتنی بر نیاز سازمان‌ها و دستگاه‌ها با هدف تغییر در دانش، نگرش و مهارتهای مدیران و کارشناسان اقدام کرده است.

دکتربیجندی در توضیح برگزاری دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث برای اعضای جمعیت هلال احمر افزود: تفاوت این دوره با سایر دوره های مشابه برگزار شده، تغییر در سطح مخاطبان دوره، محتوای خاص و به‌روز مرتبط با مدیریت بحران با بهره مندی از تجربیات به روز دنیا است.

دکتربیجندی ضمن تشکر ویژه از  دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر جهت توجه به آموزش و بهسازی سرمایه های انسانی هلال احمر از الزام شرکت در این دوره برای همه مدیران ارشد و مدیران عامل این جمعیت در استان ها به دستور او اشاره و اظهار داشت:  قطعا مدیران ارشد به عنوان راهبران اصلی هر سازمان می توانند تاثیر بسزایی در نهادینه شدن آموزش های ضمن خدمت موثر و کارا  داشته باشند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به بلایا و بحران های طبیعی متعددی که در کشور رخ می دهد گفت: متاسفانه ما در بسیاری از موارد در بلایا و بحران ها به خاطر عدم مدیریت حرفه ای و شایسته آسیب های جدی در حوزه های مختلف متحمل شده ایم. امیدواریم با توسعه و گسترش دوره MBA بحران که با همکاری و همراهی بسیار ارزشمند مدیریت جمعیت هلال احمر و با هدف اثرگذاری در مدیریت بلایا و حوادث، مطالعه، تهیه و تدوین شده است، بتواند هزینه ها و آسیب های ناشی از بلایا و بحران ها را کاهش دهیم.

دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث می تواند به همگان انتقال پیدا کند

دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز با بیان این که تیم طراح این دوره در جهاددانشگاهی تا کنون بارها در برگزاری دوره MBA مشارکت داشته است گفت: در دوره کنونی تغییراتی در برگزاری دوره MBA اتفاق افتاده است و آن این است ، این دوره علاوه بر مزایای دوره های قبلی بصورت اختصاصی با کمک صاحب نظران و اساتید در جمعیت هلال احمر بازنویسی شده تا مدیران جمعیت هلال احمر در یک دوره خاص و تخصصی در حوزه بحران شرکت کنند.

دکتر حبیبی با بیان این که مدیران و امدادگران جمعیت هلال احمر تجارب بسیار زیادی در بحران ها و حوادثی از قبیل سیل، زلزله و غیره دارد افزود: دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث با سبکی که طراحی شده است می تواند تجارب جمعیت هلال احمر به دانش تبدیل کرده و در ادامه به همگان انتقال پیدا کند و در حوادث و بلایا به کمک مردم و کشور بیاید.

دوره MBA با رویکرد مدیریت بلایا و حوادث بر اساس آخرین دستاوردهای متخصصین در جهان تدوین شده است

دکتر سالار ارزیده معاون آموزش جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران توضیح داد: از آنجایی که کشور ایران از لحاظ قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلتیک، همواره در معرض بلایای طبیعی و غیر طبیعی است، داشتن آمادگی علمی و مهارتی لازم برای برخورد با چنین بلایایی از اهم موضوعاتی است که هر مدیر کشوری، استانی و شهری و حتی در جغرافیایی کوچک‌تر مانند روستا نیز، باید از آن برخوردار باشد. شیوه برخورد با بلایا و مدیریت آن، به نحوی که رنجی بیش از خود بلا بر مردم تحمیل نشود، از جمله اموری است که دیگر نمیتوان به تجارب فردی مسئولین تکیه شود. این نوع مدیریت بدل به علمی آموختنی شده است. سامان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با همکاری جمعیت هلال احمر کشور، دوره ای را تدوین کرده است که بتواند میزان قابل قبولی از مهارت و دانش در زمینه مدیریت بلایا را در اختیار فراگیران قرار دهد. این علوم بر اساس آخرین دستاوردهای متخصصین این حوزه در جهان تدوین شده است با این امید که حوادث پس از این نتواند آسیب بیشتری را بر کشور وارد کند.

ارزیده در ارتباط با خروجی های این دوره نیز گفت: تدوین این دوره بر اساس کار عملی و ارائه سناریوهای متعدد مدیریت بحران انجام گرفته است. فراگیران ضمن آشنایی با مبانی نظری این مدیریت در ابعاد متفاوت و متعدد، بایستی توانایی پیاده سازی این علوم را در مواقع بحرانی داشته باشند. بر همین اساس در بازه ساعات تدریس مطرح شده، نزدیک به ۶۰ ساعت پروژه تعریف شده است که افراد بایستی تحت نظر اساتید و مربیان دوره بتوانند این درس را پشت سر بگذارنند. شرط دریافت مدرک برای فراگیران این دوره گراندن همه دروس نظری و همچنین سربلند بیرون آمدن از پروژه عملی است.

دوره ای با ۳۰۰ ساعت زمان برای مدیران هلال احمر

همچنین دکتر مهراب شریفی سده معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر متکفل بحث امداد و نجات در حوادث کشور است و در حوزه مدیریت بحران و آموزش همگانی وظایف سنگینی برعهده دارد. ما در برگزاری دوره MBA  با رویکرد مدیریت حوادث و بلایا به دنبال تقویت مهارتهای مدیران هلال احمر در حل مساله، رفع تعارض ها، اصول و فنون مذاکره، تفکر انتقادی، تفکر سیستمی و استراتژیک و برنامه ریزی هستیم. این دوره ابتدا در سطح مدیران کل و روسای سازمان و معاونت های آن آغاز شده است و انشاءالله به معاونین استان ها، مدیرکل و شعب هلال احمر نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

دکتر شریفی سده افزود: جمعیت هلال احمر آمادگی دارد که این دوره را با کمک جهاددانشگاهی برای مجموعه هایی که در حوزه مدیریت بحران فعالیت دارند شامل ستاد حوادث، سازمان مدیریت بحران در سطح استان ها و شهرستان ها برگزار کند.

وی در ارتباط با دوره هایی که پیش از این برای اعضای هلال احمر برگزار شده نیز گفت: دوره های پیشین به صورت دوره های پراکنده ضمن خدمت چندین ساعته برگزار می شد. اما دوره کنونی یک دوره منسجم، یکپارچه و سیستمی است که در ۳۰۰ ساعت زمان برگزار خواهد شد که می تواند به انباشت تجربه و دانش مدیران کمک کند. در پایان نیز به شرکت کنندگان مدرک معتبر بین المللی اعطا خواهد شد.