آمادگی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برای راهبری طرح های فناورانه حوزه گیاهان دارویی

با حضور رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی، در برنامه مسیر توسعه رادیو فرهنگ، عملکرد توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۲ کد : ۴۱۶۱۰ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال جاری در برنامه مسیر توسعه رادیو فرهنگ ، با حضور دکتر رضا غفارزادگان، رئیس این پژوهشکده، دکتر محمد خدابخشی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور و محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عملکرد توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آمادگی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برای راهبری طرح های فناورانه حوزه گیاهان دارویی

در این برنامه دکترخدابخشی ، اظهار کرد: مشکلات و چالشهای اساسی در صنعت گیاهان دارویی وجود دارد که از جمله می توان به عدم شناخت کافی مسئولین از قابلیتهای صنعت دارویی کشور، عدم برقراری روابط قوی در زمینه بازاریابی گیاهان دارویی، عدم وجود استانداردهای گیاهان دارویی و عرضه گیاهان بدون شناسنامه در عطاری ها و انقراض برخی از گونه های گیاهان دارویی در کشور اشاره کرده و بر مدیریت این چالشها تاکید کرد.
دکتر غفارزادگان رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای کشور ایران در زمینه فرآوری گیاهان دارویی عنوان کرد: از 8000 گونه گیاهی که در کشور وجود دارد 2300 گونه آن دارویی می باشد و پژوهشکده گیاهان دارویی در حال تهیه نقشه ای از گیاهان دارویی پرمصرف و استانداردسازی آنها می باشد.
وی با اشاره به تولید پنج استاندارد گیاهی در سال گذشته در این پژوهشکده ، از احداث کلینیک گیاهپزشکی جهت شناسایی بیماریهای گیاهان و کاهش ریسک تولید آنها خبر داد . 
دکتر غفارزادگان ، مشاور علمی فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی، مهمترین خلا در حوزه گیاهان دارویی را آموزش در زمینه کشت گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد زمانی که این آموزشها انجام نشود ریسک کشت بالا رفته و گیاه باکیفیتی تولید نخواهد شد.
دکتر خدابخشی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در ادامه یکی از مسائل و مشکلاتی که باعث عدم رونق صنعت گیاهان دارویی در ایران شده است را عدم مطالعه فنی و اقتصادی بر روی گونه های مختلف گیاهان دارویی علیرغم گونه های بیشماری که در کشور ما ایران وجود دارد، دانست .
غفارزادگان در پاسخ به ایشان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کار جامع اقتصادی زمینه شناسایی گونه های مهم گیاهان دارویی در کشور انجام نشده است، از انجام دو طرح و توجیه فنی و اقتصادی آنها در زمینه کشت و فرآوری گیاهان دارویی در منطقه لرستان توسط این پژوهشکده خبر داد .
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در صورت حمایت مجلس شورای اسلامی از این پژوهشکده، فناوری هایی که در این پژوهشکده در حوزه گیاهان دارویی بدست می آید را می توانیم در اختیار فعالان این حوزه در سراسر کشور قرار دهیم.
محمدرضا دشتی اردکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این گفتگو بر توجه به سند گیاهان دارویی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و با اشاره به اینکه ایران بهشت گیاهان دارویی است اظهار کرد: از سیزده اقلیم موجود در جهان، یازده اقلیم آن در ایران وجود داشته و این پتانسیل فرصت مناسبی برای تولید گیاهان دارویی در کشور می باشد. 
 دکتر خدابخشی در پایان بر ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل در کشور تاکید کرد و دلیل آنرا جمع آوری اطلاعات تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بازرگانان در این حوزه عنوان کرد تا بر اساس مزیتهای نسبی که در کشور وجود دارد، تولیدکنندگان در مناطق مختلف کشور مورد حمایت قرار گرفته و با نرخ مناسبی خرید تضمینی انجام شود. 
وی تشریح کرد کشاورزان و تولیدکنندگان راباید بتوانیم به سمت تولید گونه های دارویی مورد نیاز کشور هدایت کرده و صنعت بیمه را در تولید گیاهان دارویی فعال و دستگاه های مورد نیاز برای تولید مکانیزه کشت گیاهان دارویی و همچنین استخراج عصاره ها و اسانس های آن را طراحی و جایگاه گیاهان دارویی را در کشور ارتقا دهیم.
در این مسیر پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی می تواند راهبری طرح های فناورانه در حوزه گیاهان دارویی کشور  را بعنوان مرجع علمی عهده دار و به این ترتیب به پیشرفت صنعت گیاهان دارویی کشور کمک کند.