با حضور مسوولان؛

خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی در اردبیل افتتاح شد

با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر نیکزاد نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مهندس بدری نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، دکتر قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان استان اردبیل، خط تولید تولید نشاست
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۴۱۶۰۰ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر نیکزاد نائب رییس مجلس شورای اسلامی، مهندس بدری نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، دکتر قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل و جمعی از مسئولان استان اردبیل، خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی استان اردبیل افتتاح شد.
خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی در اردبیل افتتاح شد

جهاددانشگاهی با حرکت در مرزهای علمی به خوداتکایی کشور کمک می‌کند

دکتر حمیدرضا طیبی حرکت‌های تحولی در این حوزه را قابل مقایسه با پیش از انقلاب ندانست و خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از پایه‌های اقتدار کشور توانمندی‌های علمی بوده که جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب در این مسیر کارنامه قابل قبولی دارد و همچنان سعی دارد با حرکت در مرزهای علمی، کشور را در این حوزه به خوداتکایی برساند.

وی پیشتازی این نهاد در درمان سرطان‌های گوارشی را یادآور شد و بیان کرد: در استان اردبیل نیز با توجه به آمار بالای این بیماری در صورت استقبال و همکاری مسوولان می‌توانیم اقدامات خوبی انجام و با استفاده از یافته‌های علمی و پژوهشی در درمان این بیماری گام‌های جدی برداشته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جهاددانشگاهی با حرکت به روز در حوزه‌های پزشکی و علمی اقدامات خوبی در حوزه درمان به ویژه درمان ناباروری، ژن درمانی و سلول درمانی انجام داده است

دکتر طیبی بیان کرد: به تناسب ظرفیت و پتاسیل استان‌های سراسر کشور از واحدهای استانی جهاددانشگاهی خواسته شده ایده‌های نوآورانه را مورد توجه قرار دهند که خط تولید نشاسته صنعتی از ضایعات سیب زمینی نمونه این حرکت است که در استان اردبیل بعد از چند سال کار تحقیقاتی راه اندازی شد.

وی افزود: سرمایه گذاری در حوزه پژوهش و فناوری در کنار عزت و سرافرازی کشور نتایج ملموسی را در اشتغال و کارآفرینی و تولید به همراه دارد و ما سعی داریم همچنان گروه‌های فعال جامعه را در این بخش مورد حمایت قرار دهیم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این که این نهاد سعی کرده تا فاصله علم و پژوهش را با تولید کم کرده و به نوعی به کاربردی شدن این طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی کمک کند، تصریح کرد: اقدامات جهاددانشگاهی در ورود به درمان ناباروری نتایج و ثمرات مطلوبی در استان‌های مختلف داشته و همچنان زوجین نابارور مورد حمایت و همراهی جدی این مراکز درمانی هستند.

آمادگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پشتیبانی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی

صدیف بدری با بیان این مطلب در آئین افتتاح خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی استان اردبیل افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی در حفظ دستاوردهای نظام اسلامی در بخش‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: مجلس در حال بررسی لایحه بودجه 1401 است و قطعاً از ظرفیت‌های قانونی در تبصره‌ها و مفاد لایحه 1401 در راستای حمایت از جهاددانشگاهی استفاده خواهیم کرد تا منابع بیشتری به این نهاد انقلابی اختصاص یابد.

این نماینده مجلس با قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمائی 22 بهمن امسال، این حضور را مانع از تحقق اهداف خبیث دشمن در ضربه زدن به نظام اسلامی عنوان و تصریح کرد: فعالیت‌های نهادهای انقلابی با محوریت جهاد سازندگی و جهاددانشگاهی در اوایل پیروزی انقلاب به پیشبرد اهداف آن کمک شایانی کرد.

بدری به آغاز به کار خط تولید نشاسته صنعتی اشاره و تصریح کرد: هرچند این کارخانه با ظرفیت محدود و سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی در اردبیل راه اندازی می‌شود، اما طرح‌های توسعه‌ای آن می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را نصیب استان کند.

وی استان اردبیل را دارای ظرفیت عظیم در تولید محصولات متنوع کشاورزی نظیر سیب زمینی، گندم و محصولات باغی اعلام کرد و گفت: برای ارتقای ارزش افزوده این بخش ضروری است تا چنین مجموعه‌های صنعتی راه‌اندازی شود.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این حرکت‌ها در حوزه عمرانی، علمی، پژوهشی و تبدیل ایده به فناوری قابل تحسین است و انتظار می‌رود جهاددانشگاهی در مأموریت خطیر خود به عنوان حلقه اتصال صنعت و دانشگاه و حوزه تجاری‌سازی موفق عمل کند.

بدری، تصویب قانون حمایت از خانواده و ارتقای جمعیت در مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و بیان کرد: دولت و مجلس در این طرح تصمیم گرفته‌اند تا 90 درصد هزینه درمان ناباروری زوجین پرداخت کنند تا امر فرزندآوری مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

وی افزود: در بحث درمان ناباروری جهاددانشگاهی فعالیت‌های موثری در استان انجام داده است و انتظار می‌رود این مرکز توسعه یابد تا زوجین نابارور از خدمات تخصصی و درمانی بهتر بهره‌مند شوند.

بدری اظهار کرد: امیدواریم جهاددانشگاهی با ورود به حوزه درمان بیماران گوارشی و جلوگیری از افزایش میزان سرطان معده و مری در استان اردبیل کار انقلابی انجام دهد.

اصلاح قوانین به نفع تولید، زمینه تحول اقتصادی را فراهم می‌کند

مسعود کمبرانی اظهار کرد: ما در دوران خدمت بارها طعم شیرین لذت به نتیجه رسیدن طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی و تجاری‌سازی آن را چشیده‌ایم و همچنان سعی داریم با حمایت از طرح و ایده‌های خوب آن‌ها را در مجموعه جهاددانشگاهی به ثمر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی اقدامات در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی موثری در استان‌ها انجام می‌دهند که نمونه موفق آن تولید نشاسته صنعتی از سیب زمینی بوده که خط تولید آن امروز در استان اردبیل به ثمر نشسته است.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی از حمایت‌های بی‌دریغ رییس جهاددانشگاهی در به ثمر نشستن این طرح ارزشمند تقدیر کرد و گفت: این پروژه مصداق طرح‌های تحقیقاتی کاربردی است که با همراهی مسئولان استانی به ویژه پیگیری جهاددانشگاهی استان اردبیل به نتیجه رسیده و امیدواریم با جلوگیری از خام‌فروشی این محصول به قیمت نازل چنین طرح‌های با ارزش افزوده و اشتغالزا توسعه یابد.

کمبرانی با بیان اینکه در گام نخست طرح فناورانه تولید نشاسته صنعتی تا 500 تن و در گام‌های نهایی نیز تا 2 هزار تن توان تولید در این استان وجود دارد تا نیاز کشور را در صنایع مختلف تأمین کند، بیان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل جایگاه بالایی در تولید محصول سیب زمینی دارد به راحتی می‌توان از دورریز محصول درجه سه و چهار سیب‌زمینی در راستای تأمین مواد اولیه این کارخانه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه تبدیل ایده به تولید و محصول تجاری سازی شده آرزوی هر محقق می‌باشد و شیرینی آن هیچگاه فراموش نمی‌شود، ادامه داد: ما در جهاددانشگاهی از این ایده‌های کارآفرین حمایت کرده و سعی می‌کنیم فعالان و سرمایه‌گذاران را در این بخش مورد حمایت قرار دهیم.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی بیان کرد: در کشور قوانین حامی تولید و صنعت کمرنگ است و متاسفانه بیشتر از واردات حمایت بیشتری می‌شود، در حالی که اصلاح این قوانین به نفع تولید می‌تواند زمینه تحول اقتصادی را فراهم آورد.

کمبرانی اظهار کرد: ما مدعی نیستیم که با رانت و سایر حمایت‌های بی‌ثمر تولید داخلی به سمت تولید بی‌کیفیت حرکت کند بلکه هدف مسئولان امر باید حمایت از تولید باکیفیت داخلی در رقابت با محصولات مشابه خارجی باشد تا جلوی واردات گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود ما در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی حمایت‌های لازم را از فرآوری محصولات متنوع در راستای حمایت از صنایع مختلف انجام می‌دهیم تا یک ارزش افزوده بیشتر نصیب این استان شود.

جلوگیری از خام فروشی محصول سیب زمینی با راه اندازی تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی

همچنین در مراسم آغاز به کار این خط تولیدی که در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل برگزار شد، رییس جهاددانشگاهی اردبیل راه‌اندازی واحد نیمه صنعتی تولید نشاسته با قابلیت تحمل دمایی زیاد را اقدامی ارزشمند در رسیدن به خودکفایی برای تولید نشاسته صنعتی عنوان و اظهار کرد: استان اردبیل با تولید سالانه 750 هزار تن محصول سیب زمینی یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است که 250 هزار تن آن محصول درجه دو و سه محسوب می‌شود.

مهران اوچی اردبیلی خاطرنشان کرد: کمبود زیرساخت‌های نگهداری این محصول به ویژه سردخانه و انبار استاندارد به دورریز شدن این محصول منجر می‌شود که به همین خاطر با تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی قرار شد برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سیب‌زمینی مازاد و محصول درجه سه و چهار سیب‌زمینی تدابیری اندیشیده شود.

وی گفت: تیم تحقیقاتی جهاددانشگاهی با محوریت پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد کار مطالعاتی را در این زمینه آغاز کردند و بعد از سه سال موفق شدند نشاسته صنعتی که کاربرد متنوعی دارد در قالب این خط تولید با ظرفیت 500 تن در سال راه اندازی کنند.

رییس جهاددانشگاهی اردبیل اهداف این پروژه را جلوگیری از خام فروشی محصول سیب زمینی، توجه به ارزش افزوده این محصول و همچنین ارتقای صنایع تبدیلی، توجه به اشتغال و خروج ارز از کشور اعلام کرد و افزود: با خرید و تجهیز سوله و تأمین ماشین آلات سعی کردیم تا زمینه راه‌اندازی این مجموعه تولیدی را فراهم کنیم.

اوچی اردبیلی به اخذ گواهی استاندارد محصول تولید شده در خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی استان اردبیل از وزارت نفت اشاره و بیان کرد: بعد از اخذ مجوز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از اداره کل صنعت و معدن استان، فاز اول خط تولید نشاسته صنعتی مورد مصرف در گِل حفاری با سرمایه گذاری 5 میلیارد تومان ایجاد شد.

وی گفت: با تکمیل فازهای بعدی ظرفیت تولید این کارخانه به دو هزار تن در سال افزایش می‌یابد و قابل ارتقا تا 4 هزار تن هم می‌باشد که امیدواریم از محصولات این کارخانه که تولید انواع نشاسته اصلاح شده حفاری، نشاسته صنایع داروسازی، نشاسته صنایع غذایی و نشاسته‌های پرکاربرد صنایع پلاستیک و چسب‌سازی و کاغذسازی است، استفاده شود.

رییس جهاددانشگاهی اردبیل همچنین به کلنگ‌زنی مجتمع سلامت جهاددانشگاهی استان اردبیل در 23 بهمن و همزمان با سفر رییس جهاددانشگاهی اشاره و تصریح کرد: راه اندازی مرکز درمان ناباروری در اردبیل از اقدامات شایسته جهاددانشگاهی است که قطعاً در سال‌های آینده با حمایت مسئولان کشوری و استانی ما قادر خواهیم بود در سایر بخش‌ها نظیر درمان سرطان و بیماری‌های صعب العلاج دیگر نیز ورود پیدا کنیم.

 

استانداری اردبیل در راستای نیل به اهداف فناورانه، در کنار جهاددانشگاهی خواهد بود

 

رضا قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: در مراسم آغاز به کار خط تولید نشاسته صنعتی جهاددانشگاهی استان اردبیل، اقدام ارزشمند جهاددانشگاهی در ایجاد مرکز درمان ناباروری در استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: ایجاد امید در زندگی زوجین نابارور و تولد فرزند در این خانواده‌ها از دستاوردهای ارزشمند این نهاد انقلابی است که جای تقدیر دارد.

وی راه اندازی خط تولید نشاسته در اردبیل با همت محققان این استان را اقدامی موثر برای اقتصاد و حوزه فناوری استان برشمرد و اظهار کرد: دورریز محصول استراتژیک سیب‌زمینی اردبیل در این کارخانه فرآوری شده و در صنعت حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حوزه اختراعات و اکتشافات برگ برنده‌ای برای اردبیل محسوب می‌شود.

قاسمیان از حمایت مسئولان استانی از چنین دستاوردهایی خبر داد و خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری اردبیل در راستای نیل به اهداف فناورانه و ایجاد زمینه اشتغال، کارآفرینی و تولید انواع دارو بر پایه گیاهان دارویی همواره در کنار جهاد دانشگاهی خواهد بود