عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی بیان کرد:

گل برفی گیاهی برای کمک به آلزایمر

گل برفی Galanthus nivalis L یا زنگوله برفی گیاه علفی است که متعلق به خانواده Amaryllidaceae است. پیاز ها و برگ های این گل حاوی ترکیب آلکالوئیدی به نام گالانتامین (Galantamine) است که به کاهش سرعت فرایندهای مخرب آلزایمر و زوال عقل کمک می کند.
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۶ کد : ۴۱۴۹۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، گل برفی Galanthus nivalis L یا زنگوله برفی گیاه علفی است که متعلق به خانواده Amaryllidaceae است. ۲۱ گونه از گل برفی وجود دارد که از اروپا و آسیای میانه نشات گرفته اند و به این دلیل اینکه گل های آن در اواخر زمستان سر باز می کنند، Snowdrops نیز نامیده میشود.
گل برفی گیاهی برای کمک به آلزایمر

دکتر سعیده ممتاز، مدیر گروه فارماکولوژی و عضو هیات علمی این پژوهشکده اظهار کرد: پیاز ها و برگ های این گل حاوی ترکیب آلکالوئیدی به نام گالانتامین (Galantamine) هستند که به کاهش سرعت فرایندهای مخرب آلزایمر و زوال عقل کمک می کند. 

وی با اشاره به اینکه این آلکالوئید با بازگرداندن تعادل انتقال دهنده های عصبی (فرستنده های شیمیایی) در مغز، به بهبود حافظه، تمرکز و توانایی های شناختی عمومی، به ویژه استیل کولین عصبی کمک می کند، گفت: گالانتامین بازدارنده رقابتی و برگشت پذیر فعالیت آنزیم استیل کولین استراز بوده و در پیشگیری و درمان دمانس خفیف تا متوسط در بیماران آلزایمری موثر میباشد. 

ممتاز با بیان اینکه در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و داروهای تجویز شده تنها موجب بهبود علائمی میشوند که غالباً با آلزایمر همراه می باشد از جمله بی خوابی، سرگردانی، اضطراب، بیقراری و افسردگی ، خاطرنشان کرد: در بیماران آلزایمری، این گیاه توانایی شناسایی و دریافت کنندگی گیرنده های نیکوتینیک را برای استیل کولین بهبود بخشیده و سطح استیل کولین را در هیپوکامپ و انتهای فیبرهای کولینرژیک افزایش می دهد. همچنین از آستانه تأثیر این ماده در درمان آلزایمر با گذشت زمان کاسته نمی شود. 

وی تصریح کرد: این ماده می تواند به راحتی از سد خونی – مغزی عبور کرده و سنتز گیرنده های نیکوتینیک را افزایش دهد و با تحریک این گیرنده ها، از تشکیل آمیلوئید در بافت عصبی جلوگیری کند. همچنین این ماده قادر است سطح دیگر میانجی های عصبی چون گلوتامات، سروتونین و GABA را نیز در مغز افزایش دهد. 

ممتاز تاکید کرد: مصرف این گیاه با عوارض جانبی همراه بوده و تداخلات دارویی متعددی دارد، لذا مشورت با پزشک متخصص در این زمینه ضروری می باشد.