دستاوردی دیگر از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی؛

تولید پوست های دو لایه و داروی ریکالرسل محقق شد

پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برای درمان بیماری های پوستی موفق به تولید پوست های دو لایه و ثبت داروی ریکالرسل در فهرست دارویی کشور شدند.
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۴۱۳۵۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمد رضا لک پور مدیر اداره برنامه ریزی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از پژوهشگاه های برتر و نوآور جهاد ددانشگاهی توانسته است محصولات فناورانه زیادی در زمینه شبیه سازی، ناباروری، سلول های بنیادی و سلول درمانی ارایه دهد.
تولید پوست های دو لایه و داروی ریکالرسل محقق شد

وی افزود: اکنون پژوهشگاه رویان به عنوان قطب ناباروری کشور، مرجع و رفرنسی برای بیماران و پزشکان محسوب می شود به همین منظور در حال حاضر با تاسیس چند شرکت دانش بنیان توانسته ایم مواد و لوازم مورد نیاز کشور که عمدتا وارداتی بودند را خودمان تولید کنیم.

به گفته وی، اکنون با همت و تلاش پژوهشگران این مجموعه توانسته ایم محیط های کشت جنین، کشت فریز و ذوب جنین را در داخل تولید کنیم و ضمن اینکه خودمان در پژوهشگاه از این ملزومات استفاده کنیم آنها را به دیگر مراکز همکار نیز بفروشیم.

وی یادآورشد: در حال حاضر در زمینه ناباروری پژوهشگاه رویان یکی از قطب های دنیا محسوب می شود و هر ساله از کشورهای همجوار مخصوصا عربی، آذربایجان و روسیه بیمارانی برای درمان ناباروری به ایران مراجعه می کنند.

وی به علت چرایی ورود پژوهشگاه رویان به بحث ناباروری اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: متاسفانه شرایط محیطی به گونه ای است که حدود 20 تا 25 درصد ازدواج ها به ناباروری ختم می شود. هر سال نیز به علت شرایط تغذیه ای، استرسی و محیطی به تعداد این بیماران افزاده می شود. اهمیت این مساله باعث شد تا پژوهشگاه رویان به این بحث ورود پیدا کند و با توسعه این کار خدمتی برای بیماران انجام دهد.

وی ادامه داد: هرچند هم اکنون ایران در بحث سلول درمانی جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می شود، اما هنوز به مرحله صنعتی نرسیده ایم و این دانش را تازه به سمت تجاری سازی برده ایم. همچنین امیدواریم در آینده نزدیک اتفاق های خوبی نیز در این زمینه رقم بخورد.

مدیر اداره برنامه ریزی پژوهشگاه رویان بیان کرد: در حال حاضر توانسته ایم در زمینه سلول های بنیادی از مغز استخوان، خون قاعدگی و بافت دندان، سلول های استخوانی را استحصال کنیم و در محیط آزمایشگاه کشت دهیم و برای ترمیم این نواحی بنابر در خواست پزشک این محصولات را به مرکز درمانی ارایه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه درمان بیماری های پوستی هم پوست های دو لایه تولید کرده ایم و توانسته ایم داروی ریکالرسل را در فهرست دارویی کشور ثبت و روانه بازار کنیم؛ این داروی برای درمان بیماری ویتیلیگو( برص یا لک و پیس) و دیگر بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

لک پور تصریح کرد: در زمینه ارتوپدی نیز اکنون دستاوردهایی کسب کرده ایم اما در حوزه مغز و اعصاب به علت پیچیدگی هایی که دارد هنوز دارویی خاصی برای بحث سلول درمانی ارایه نداده ایم.

 به گزارش سیناپرس وی گفت: قطعا تولید چنین محصولاتی می تواند از خروج ارز جلوگیری کند. علاوه بر این چنین محصولاتی وارداتی هستند که عمدتا باید از کشورهای تراز اول دنیا مانند کره جنوبی، ژاپن، آمریکا وارد کشور شوند اما به علت تحریم ها اکنون این محصولات وارد نمی شوند و بسیاری از بیماران در انتظار ارایه چنین محصولاتی هستند. ما اکنون با کسب چنین دستاوردهایی توانسته ایم رتبه نخست در منطقه را بدست بیاوریم.