در بازدید از پژوهشکده زخم و ترمیم بافت (یارا)؛

استقبال دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری با جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات همراه با حضور در پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت یارا از این مجموعه بازدید کردند.
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۴ کد : ۴۰۸۹۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، در ابتدای این بازدید دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیرکل دفتر پزشکی جهاد دانشگاهی و دکتر مسعود حبیبی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گزارشی از فعالیت‌های سازمان از زمان تاسیس آن ارائه کردند.
استقبال دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری با جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران

دکتر حبیبی با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار پژوهشکده یارا در حوزه ترمیم زخم گفت: برای نمونه، از سراسر کشور حدودا ۸۰۰ پزشک برای درمان زخم‌های مزمن در این مجموعه آموزش دیده‌اند که اگر از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران حمایت‌های بیشتری شود این سازمان در کل کشور می‌تواند محل اثر باشد.

در ادامه دکتر محمدامیر امیرخوانی دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جهاددانشگاهی را از معدود تشکل‌های دانشگاهی و دانشجویی دانست که در صدد پاسخگویی به نیازهای کشور در حوزه سلامت برآمد.

رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فلسفه جهاد دانشگاهی

وی افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در ۱۰ سال اخیر این رویکرد را در پیش گرفته است که شکاف بین دانشگاه و جامعه را پر کند؛ رویکردی که به نوعی فلسفه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی از گذشته تا کنون بوده است.

امیرخوانی با بیان این که حرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که دانش خام به درد صنعت نمی‌خورد گفت: دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان، بر اساس نیازهای جامعه برنامه‌ریزی می‌کنند. اما ما در بسیاری حوزه‌ها نتوانسته‌ایم دانش را به فناوری تبدیل و در نهایت آن را تجاری کنیم.

دبیر شورای راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی ادامه داد:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای موضوعاتی که در صدر اولویت‌های راهبردی کشور به شمار می‌روند ستاد ویژه تشکیل داده است که سلول‌های بنیادی یکی از رسالت‌ها و ستادهای این معاونت است.

امیرخوانی با بیان اینکه حوزه زخم یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه محصولات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی است گفت: اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه کنید، می‌بینید که ایشان بر سه حیطه فناوری هسته‌ای، فناوری نانو و سلول‌های بنیادی بسیار تاکید دارند و حتی از آنها به عنوان ناموس علمی و فناوری کشور یاد می‌کنند.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از اقدامات ستاد سلول‌های بنیادی این بود که زیرساخت هایی در سطح استان‌ها ایجاد کرد تا فرهنگ توسعه سلول‌های بنیادی ایجاد شود. در حوزه فرهنگ‌سازی باید اتفاق بزرگی بیفتد که هیچ کس محق تر از جهاد دانشگاهی برای داعیه دار بودن و پیشگام بودن در این زمینه نیست چرا که زمانی که هیچ کس وارد این عرصه نشده بود جهاد دانشگاهی در این حوزه فعالیت داشت.

وی با تاکید بر پیشگام شدن جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ سازی در حوزه تجاری سازی گفت: متاسفانه بیشتر از ۷۰ درصد پایان نامه‌های دانشجویان رشته مهندسی بافت، زخم پوش است اما وقتی چند روز پانسمان کودکان مبتلا به بیماری پروانه ای تاخیر داشته باشد همه کشور غصه دار می‌شوند.

 استقبال دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از همکاری با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

پیشنهادهای دکتر حمیدیه برای پژوهشکده یارا

در ادامه نیز دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی به خاطر حضور در مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و ایجاد تعامل و ارتباط با این مجموعه ابراز خرسندی کرد. او ضمن قدردانی از این سازمان برای فعالیت در حوزه ترمیم زخم‌های مزمن گفت: علاوه بر افرادی مبتلا به زخم‌های مزمن، ما با افراد مظلوم دیگری مواجه هستیم که دچار سوختگی می‌شوند.

حمیدیه با طرح این پیشنهاد که ای کاش پژوهشکده یارا به حوزه درمان سوختگی نیز ورود پیدا کند افزود: بیشتر پزشکان علاقه دارند در حوزه زیبایی و لیزر کار کنند و متاسفانه کمتر کسی به سمت خدمت رسانی به افراد دچار سوانح سوختگی و قربانیان اسیدپاشی می‌رود و ما شاهد آن هستیم که متاسفانه در کل کشور تعداد اندکی تخت بیمارستانی برای سوختگی داریم.

وی ادامه داد: به خاطر عدم انصاف تیم پزشکی در درمان بیماران، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه درمان ورود پیدا کرد و در این حوزه نیز غرق شد، خوب است که این مجموعه بر حوزه فناوری بازسازی پوست تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی ساختن پوست را وظیفه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دانست و گفت: یکی از بزرگترین قسمت‌های آینده علم ریجنت مدیسین، iPS (Induced Pluripotent Stem) است که ما هنوز در ایران جایی نداریم که iPS تولید کند.

حمیدیه ایجاد بانک iPS را این یک وظیفه ملی خواند و گفت: تصور می‌کنم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بهترین جایی است که می‌تواند این کار را بر عهده بگیرد و ورود پژوهشکده یارا به این حوزه نیز برای خود مجموعه آینده دار خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و هیات همراه او در پایان از بخش‌های مختلف پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) بازدید کردند.