مهم‌ترین موضوعات جستجو شده توسط محققان در SID

براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، مهم‌ترین عناوین جستجو شده در SID توسط محققان بررسی شد.
۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۴۰۴۷۶ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)، محققان برای بازیابی اطلاعات موردنیاز، عناوین موردنظر خود را در پایگاه SID جستجو می‌کنند. در این گزارش کلیدواژه‌های روانشناسی، کرونا، علوم انسانی اسلامی، افسردگی و اضطراب موضوعاتی هستند که محققان بیشترین دغدغه را در مورد آن ها داشته‌اند.
مهم‌ترین موضوعات جستجو شده توسط محققان در SID

کرونا یکی از دغدغه‌ها در دو سال اخیر است و با توجه به شیوع آن، این بیماری به یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌ها تبدیل شده است. با شیوع کرونا، افسردگی و اضطراب نیز شیوع بالاتری نسبت به قبل داشته‌اند و به همین دلیل به یکی از موضوعات مورد علاقه محققان تبدیل شده‌اند. از آنجا که علوم انسانی یکی از علوم بومی هر کشور محسوب می‌شود و پایگاه مرکز اطلاعات علمی نیز بیشتر بر مجلات فارسی متمرکز است، علوم انسانی اسلامی هم یکی از موضوعاتی است که بیشتر در این پایگاه جستجو شده است.

مهم‌ترین موضوعات جستجو شده توسط محققان در موضوعات روانشناسی و علوم تربیتی در پایگاه SID

با تحلیل جستجوهای انجام شده در پایگاه مرکز اطلاعات علمی مشخص شد که موضوعات روانشناسی و علوم تربیتی یکی از مهم‌ترین دغدغه محققان بوده که براین اساس افسردگی، اضطراب، سلامت روان، هوش هیجانی و اعتماد به نفس مهم‌ترین موضوعات بررسی شده توسط آنهاست. در علوم تربیتی نیز آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش مجازی، روش تدریس، یادگیری و برنامه درسی علوم تربیتی مهم‌ترین موضوعاتی هستند که با موضوع علوم تربیتی در مرکز اطلاعات علمی جستجو شده‌اند. با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش، آموزش مجازی نیز به یکی از دغدغه‌های محققان این حوزه موضوعی تبدیل شده است.

مهم‌ترین بیماری‌های جستجو شده توسط محققان در پایگاه SID

کرونا، اوتیسم، سرطان، اسکیزوفرنی و فشارخون مهم‌ترین بیماری‌های جستجو شده توسط محققان هستند. طبق تخمین آمار جهانی، از هر 160 کودک در جهان یک نفر به اوتیسم مبتلا است. اختلال طیف اوتیسم در تعاملات اجتماعی، ناتوانی در برقراری ارتباط با همسالان با توجه به سن و پاسخ نامناسب به احساسات نزدیکان، علایق محدود، نقص در برقراری مهارت‌های کلامی و غیرکلامی و رفتارهای تکراری مشخص می‌شود. سرطان نیز یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که حدود 10 میلیون مرگ را در سال 2020 به خود اختصاص داده است. میزان شیوع  اسکیزوفرنی، (تعداد موارد جدید سالانه) حدود 1.5 نفر به ازای هر 10.000 نفر است. فشارخون بالا نیز یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است و میزان شیوع آن در کشور 42 درصد تخمین زده شده است.

مهم‌ترین رشته‌های علمی از نظر محققان

علاوه بر موضوعات یاد شده، حسابداری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، تحلیل محتوا، بازاریابی و هوش مصنوعی مهم‌ترین حوزه‌های موضوعی جستجو شده توسط محققان در پایگاه SID هستند.