نتایج پژوهشی در جهاددانشگاهی تهران نشان داد؛

کارآیی موثر رنگبری در شوینده‌ها در دماهای پایین

نتایج پژوهشی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران حاکی از آن است که کارآیی موثر رنگبری در شوینده‌ها در دماهای پایین با به‌کارگیری فعال‌کننده‌های رنگ‌بری پربورات و پرکربنات میسر است.
۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶ کد : ۴۰۴۷۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، امید شجاعی پژوهشگر گروه طراحی فرآیندهای شیمیایی و عضو هیئت علمی سازمان جهاددانشگاهی تهران در پژوهشی با عنوان «ارزیابی کارآیی فعال‌کننده‌های رنگبری پرکربنات و پربورات، سنتز شده از روش ارزان‌قیمت دو مرحله‌ای از ماده فنل» نشان داد که کارآیی رنگبری در شوینده‌ها در دماهای پایین با به‌کارگیری فعال‌کننده‌های رنگ‌بری پربورات و پرکربنات موثر است.
کارآیی موثر رنگبری در شوینده‌ها در دماهای پایین

در این پژوهش محققان برای سنتز دو ماده مشابه سدیم نونانویل اکسی‌بنزن سولفونات و سدیم لورویل اکسی‌بنزن سولفونات، ابتدا سدیم پارافنول سولفونات را از واکنش سولفوناسیون و خنثی‌سازی فنول به‌دست آوردند و سپس این ترکیب در واکنش آسیلاسیون با آسیل کلرید وارد کرده تا این دو نوع فعال‌کننده رنگبری تهیه شوند.

کارآیی این مواد در پودر پایه شوینده در شرایط مختلف آزمایش شد و نتایج آن با نمونه مصرفی داخلی مقایسه و مشاهده شد نمونه‌های سنتزی کارآیی بهتری در مواجهه با لکه‌های آب گریز دارند.

یافته‌های این مطالعه با عنوان «ارزیابی کارآیی فعال‌کننده‌های رنگبری پرکربنات و پربورات، سنتز شده از روش ارزان‌قیمت دو مرحله‌ای از ماده فنل»  در پایگاه علمی  ISI نمایه و در ژورنال  Tenside Surfactants Detergents به چاپ رسیده است.