سلسله کنفرانس علمی «کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در درمان بیماری‌های گوارشی» برگزار شد

کنفرانس علمی «کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در درمان بیماری های گوارشی» به همت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی نوزدهم دی ماه برگزار شد.
۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸ کد : ۴۰۴۳۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این وبینار که با سخنرانی دکتر رضا حاجی آقایی، متخصص فاماکوگنوزی و عضو هیات علمی این پژوهشکده برگزار شد، فرآورده های گیاهی موثر در درمان بیماریهای گوارشی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سلسله کنفرانس علمی «کاربرد گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در درمان بیماری‌های گوارشی» برگزار شد

دکتر حاجی آقایی با اشاره به این که دستگاه گوارش یکی از فعال ترین دستگاه های بدن انسان هست ، برخی از شایعترین اختلالات گوارشی را یبوست، اسهال، تهوع، استفراغ، رفلکس معده، زخم معده و سندرم روده تحریک پذیرعنوان کرد.

وی علائم و نشانه های این بیماریرا  درد شکم، سوء هاضمه، خستگی، کم آبی، خونریزی دستگاه گوارش، از دست دادن اشتها، فتق و انسداد روده برشمرد و گیاهان دارویی و فرآورده های دارویی موثر بر درمان اختلالات گوارشی را معرفی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این عضو هیات علمی درخصوص بی اشتهایی و سوهاضمه مطالبی را ارائه و گیاه افسطین را که دارای ترکیبات تلخ بوده و در درمان این بیماری موثر می باشد را  تشریح نمود. وی همچنین درخصوص گیاهان صفراآور مانند کنگرفرنگی و گیاهانی که خاصیت ضد نفخ دارند مانند زیره سیاه، رازیانه و انیس مطالبی را عنوان کرد.

در این وبینار درخصوص بیماری گاستریت و زخم معده و گیاهانی که در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند مانند بابونه و شیرین بیان و مکانیزم اثر و عوارض جانبی آنها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در این وبینار که دارای امتیاز بازآموزی بوده و با مجوز اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور از زیر مجموعه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، آخرین یافته های علمی مربوط به این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

مخاطبان این دوره پزشکان عمومی، داروسازان و متخصصین طب سنتی بودند و این دوره به صورت مجازی و آنلاین بر بستر آموزشهای مجازی جهاددانشگاهی (امجد) برگزارگردیده ودر انتهای برنامه فایل پاورپوینت ارائه شده و فیلم ضبط شده برنامه نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان، شرکت کنندگان دوره به مدت 72 ساعت فرصت داده شد تا در آزمون آنلاین پایان دوره شرکت کنند و با پاسخ صحیح به 70 درصد سوالات بتوانند امتیاز بازآموزی دوره را کسب کنند.