استاندار در بازدید از جهاددانشگاهی آذربایجان غربی تاکید کرد؛

استفاده از ظرفیت پژوهشی و آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی

استاندار آذربایجان غربی طی بازدید سه ساعته از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی بازدید و در خاتمه طی نشستی با حضور مدیران کل استان، مسایل و مشکلات و برنامه های جهاددانشگاهی برای توسعه، بررسی و بصورت حضوری و تلفنی دستورات لازم صادر و
۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۴۰۲۳۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی این بازدید با دعوت استانداری از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان جهت بازدید از جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و رسیدگی به مشکلات مراکز و گروه های مختلف پژوهشی و مرکز رشد واحد صورت گرفت.
استفاده از ظرفیت پژوهشی و آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی

در این بازدید بیش از سه ساعته  مدیران کل دستگاه های اجرایی استان از جمله، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، رییس صندوق توسعه امید استان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، مدیرکل توسعه سرمایه گذاری استانداری و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، معاونان کل برخی از دستگاه های اجرایی استان، استاندار آذربایجان غربی را همراهی می کردند.

دکتر معتمدیان استاندار آذربایجان غربی پس از بازدید از بخش های مختلف مجتمع پژوهش و فناوری و گروه ها و مراکز پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و شرکت های فناور در نشست تخصصی با رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و مدیران دستگاه های اجرایی استان و معاونان و مدیران گروه های پژوهشی واحد اظهار کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد علمی انقلابی با سبقه فرهنگی و جهادی بوده و باید در توسعه استان نقش آفرین باشد و هویت اصیل و اولیه خود و پژوهشگران را حفظ نماید و ظرفیت پژوهشی و مطالعاتی تخصصی آزمایشگاهی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی فرصت مناسبی برای بهره مندی بوده که  می توان از این ظرفیت در راستای توسعه استان و آزمایش محصولات تولیدی به ویژه در حوزه صادرات استفاده کرد که در این صورت، اقلام صادراتی به استان های مختلف برای آزمایش ارسال نمی شود و در وقت، هزینه صرفه جویی شده و درآمدها نیز افزایش می یابد.

وی با تاکید بر تدوین نقشه راه در استفاده از آزمایشگاه های جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: باید در این خصوص نیازسنجی لازم صورت گرفته و بر اساس آن، اولویت بندی شود و طی جلساتی بعد از تصویب موضوع اعتباری برای تجهیز تخصصی و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی مرجع به این نهاد مصوب گردد.

معتمدیان بر ضرورت جذب سرمایه گذار در جهت پیشبرد پروژه ها و برنامه های منجر به رونق اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: جذب سرمایه گذار برای تجهیز آزمایشگاه های مختلف جهاددانشگاهی  می تواند برخی مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

استاندار آذربایجان غربی  بر ضرورت توسعه کشت گلخانه ای تاکید کرد و گفت: کشت گلخانه ای با بکارگیری از متد روز در کشور انجام می شود که ضروری است متناسب با شرایط استانی این نوع کشت توسعه یابد و طرح گلخانه مدرن این نهاد با مشارکت هلدینگ های سرمایه گذاری می تواند اجرایی گردد.

استاندار آذربایجان غربی  با تاکید براینکه زیرساختهای توسعه کشت گلخانه ای در استان فراهم شود، اظهار کرد: با توجه به راندمان تولید بالا در واحدهای گلخانه ای و مدیریت مصرف آب برنامه ریزی برای احداث گلخانه های بزرگ در استان عملیاتی شود که این نهاد با توجه به تجارب تخصصی یکی از نهادهای ارزشمند در این موضوع است و باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی با استقبال از پیشنهاد عضویت اعضای هیات علمی این نهاد تاکید کرد: دستگاه های مدنظر این با توجه به تجارب علمی و عملی چندین ساله از این ظرفیت در کمیته های علمی بهره مند گردند.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم حمایت این نهاد انقلابی با توجه به درخواست این نهاد، وام های کم بهره بانکی برای تسریع در روند امور این نهاد اقدام لازم را انجام دهند.

وی همچنین با انتقاد از خام فروشی محصولات تولیدی به ویژه در حوزه گیاهان دارویی گفت: در صدد هستیم با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین همراهی نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) چرخه تولید این محصول را در استان ایجاد کنیم تا ارزش افزوده این حوزه به شدت افزایش یابد و پیشنهادات گروه کشاورزی جهاددانشگاهی در زمینه احداث کارخانه عصاره و تخصصی فرآورده ها و خالص سازی و عصاره گیری  با مشارکت هلدینگ های سرمایه گذاری در اولویت می باشد.

استاندار آذربایجان غربی بعد از استماع موارد و چالش های پیش روی توسعه این نهاد ضمن تصویب برخی مصوبات برای حل معضلات این نهاد و توسعه آن دستورات لازم بصورت حضوری به مدیران کل حاضر در جلسه و بصورت تلفنی به مسئولان صادر نمود.

در ابتدای این نشست دکتر امین رستم زاده رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح فعالیتهای این نهاد اظهار کرد:با توجه به برنامه ریزی جهت رشد ساختارهای پژوهشی در واحد آذربایجان غربی طی یک مدیریت جهادی و با کمک پژوهشگران متعهد جهادی،  تعداد ساختارهای پژوهشی واحد با مجوز اصولی و قطعی از دو مورد در سال ۹۷ به ۴ مورد در سال ۹۹ افزایش داده شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ موافقت اصولی گروه پژوهشی متابولیت های ثانویه در سامانه‌های زیستی و طی سال گذشته نیز موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی آنالیز مواد غذایی و شیمیایی با موفقیت اخذ گردید و در حال حاضر نیز اخذ موافقت قطعی گروه پژوهشی مدیریت کسب و کار در مرحله نهایی قرار دارد که این مدل ساختاری می تواند در حوزه تخصصی مدنظر ضریب توسعه استان در حوزه کشاورزی را ارتقاء دهد.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی  همچنین به افزایش تعداد طرح های پژوهشی و مطالعاتی معاونت پژوهشی واحد اشاره و اظهار کرد: تعداد طرح‌های پژوهشی شاخص خاتمه یافته واحد از ۶ مورد در سال ۹۷ به ۱3 طرح و پروژه خاتمه یافته  شاخص پژوهشی در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که در مجموع طی دو سال 98 و 99 نیز 22 طرح و پروژه شاخص با موفقیت اختتام و به انجام رسیده است که نیازمند حمایت هر چه بیشتر برای استفاده از پتانسیل واحد هستیم.

دکتر رستم زاده با اشاره به طرح های پژوهشی واحد اظهار کرد: در بحث مرکز خدمات تخصصی و کشت بافت و طرح مطالعاتی ماده ضد سرطان جلبک اسپرولینا با گرید انسانی و فناوری مدنظر گروه شیمی که بسترسازی و استانداردها و مدل مدیریتی و دست یابی به دانش فنی نیمه آزمایشگاهی آن در مرحله نهایی خوبی قرار دارد و نیازمند حمایت هر چه بیشتر است.

وی اظهار کرد:  4 فناوری از سوی گروه ها و پژوهشگران این واحد در طی دو سال گذشته کسب شده است که می توان به پلیمرهای پلی الکترولایت کاتیونی و دمولسیفایر تعلیق شکن و استخراج برم از دریاچه ارومیه و حفاری اشاره کرد که شرکت آب و فاضلاب استان، آب منطقه ای و صمت می تواند از این فناوری ها بهره برداری نمایند و از دستگاههای مزبور درخواست داریم که از ظرفیت پژوهشی این نهاد انقلابی استفاده نمایند.

رستم زاده با اشاره به فعالیت گروه  پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی  و  با اشاره به تصویب بزرگترین طرح پژوهشی استان تحت عنوان تولید ماده ضد سرطان وین کریستین و وین بلاستین  از گیاه پروانش در بیوراکتور خاطرنشان کرد: وین کریستین و وین بلاستین  بعنوان یکی از مواد اولیه دارویی کاملا وارداتی به کشور است که در این طرح اولین آزمایشگاه بیورآکتور منحصر به فرد کشاورزی که بر اساس توان فنی اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی طراحی شده رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به نوع راکتور منحصربفرد طراحی شده در این طرح از سوی پژوهشگران گروه متابولیت جهاددانشگاهی آذربایجان غربی خاطرنشان ساخت: دستیابی به فناوری طراحی و پیاده کردن ساخت  بیوراکتورها یکی از دستاوردهای ارزشمند دیگر این طرح تلقی می شود.

وی ادامه داد: فاز دیگر طرح که توامان با هم مدیریت می شود بحث خود تولید ماده ضدسرطان است که از پیشرفت 50 درصدی فیزیکی برخوردار است.

  وی ادامه داد: این طرح فناورانه ملی از محل اعتبارات استانی بوده و تا پاییز سال 1400 از پیشرفت 50 درصدی برخوردار است.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی  مطالعه، توسعه و دستیابی به 2 پروتکل تولید نهال و نشاء گیاهان با ارزش  از طریق کشت بافت و سیستم های نوین کشت و راه اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی استخراج و خالص سازی متابولیت های ثانویه گیاهی و تجهیز و توسعه آزمایشگاه های بیوتکنولوژی و کشت بافت گیاهی دست یابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی ترکیبات اولیه دارویی با ارزش از گیاهان (پروانش، شاهدانه، بذرالبنج) با استفاده از سیستم  بیوراکتور راه اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید متابولیت های ثانویه در بیوراکتور (وین کریستین و وین بلاستین) راه اندازی مرکز خدمات تخصصی تولید نشاء و نهال گیاهان دارویی را از  برنامه توسعه گروه عنوان کرد و در ادامه درخواست تامین اعتبار برای راه اندازی کارخانه عصاره و تخصصی فرآورده ها و خالص سازی و عصاره گیری برای عدم خام فروشی و ارزش آفرینی از محصولات گیاهان دارویی با ارزش استان را کرد.

دکتر رستم زاده در خصوص فعالیت مرکز خدمات تخصصی آنالیز مواد غذایی و شیمیایی جهادانشگاهی آذربایجان غربی  با اشاره به اینکه از سال 1399 مجوز اصولی این دفتر کسب گردیده است اظهار کرد: مجوز ارزشمند 17025 با حمایت های واحد و تجهیز و جاری کردن استانداردها بعد از یکسال به مرحله نهایی رسیده و منتظر تایید نهایی هستیم که جز معدود مجموعه آزمایشگاههای تخصصی در این حوزه خواهیم  بود و برای واحد و شمالغرب کشور هم در حال حاضر و هم در طی ماههای آتی کاملا ارزش آفرین خواهد بود و نقش بسیار مهمی در توسعه استان خواهیم داشت که امیدواریم با حمایت استانداری و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم آزمایشگاه تخصصی خالص سازی و عصاره گیری را راه اندازی نماییم که یکی از ضروریات توسعه استان قلمداد می شود.

وی  اخذ مجوز آزمایشگاه همکار جهادکشاورزی همکار سازمان گمرک کشوراخذ مجوز بخش فلزات سنگین در جامدات از سازمان محیط زیست اخذ مجوز آزمایشگاه خاک از سازمان حفاظت محیط زیست  را از اقدامات مهم سال 1398 مرکز خدمات تخصصی واحد ذکر کرد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر فعالیتهای مرکز که توامان با آماده سازی زیرساخت های تخصصی  صورت گرفته خاطرنشان کرد: دامنه فعالیت مرکز خدمات تخصصی در سال ۱۳۹۸ از ۴۶۰ به ۶۰۰ دامنه در سال ۱۳۹۹ و تعداد آزمونها از ۱۴ هزار و ۴۶۳ در سال ۱۳۹۸ به 17 هزار و 200  آزمون  افزایش پیدا کرده است که که با توجه به بسترسازی انجام شده توان افزایش این ظرفیت را داریم و نیازمند حمایت دستگاههای دولتی در اینخصوص هستیم تا برای استان ارزش آفرینی نماییم.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی برگزاری پنجمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی بعنوان یک مجمع علمی ملی اثربخش کشوری که  بصورت بین رشته ای در حوزه های مورد نیاز و مبتلا به جامعه و تولید محتوا برای آن با مشارکت تمام دانشگاههای استانی و دستگاههای مرتبط و ملی ماه آتی برگزار خواهد شد را از دیگر رویکردهای فرهنگی، پژوهشی این نهاد ذکر و خاطرنشان کرد:8 هزار و 500 نفر از دانشجویان استان در قالب 40 رویداد شاخص فرهنگی علمی استانی بر مبنای هدف گذاری توسعه واحد و استان خلق ثروت فرهنگی کرده اند که بعنوان زیرساخت و  مبنای توسعه و تعالی همه حوزه ها و چالش های استان بسترسازی کیفی و خلاق مهمی برای توسعه استان قلمداد می شود.

دکتر رستم زاده بر تخصیص حمایت و اعتبارات کم بهره به این نهاد انقلابی جهت توسعه کیفی فناورانه در حوزه های فعالیتی تاکید کرد.

وی با اشاره به طرح مشاغل خانگی و سرباز مهارت و طرح های آموزشی ترویجی بین المللی زیست محیطی خاطرنشان کرد:نزدیک به 12 هزار نفر از آموزش های بلند مدت و کوتاه مدت مهارتی واحد بهره مند شده اند  که بعنوان یک مرکز آموزشی مهارتی معتمد و مبتنی بر کارآفرینی مورد رجوع شهروندان دستگاه ها و فعالان بخش خصوصی است که درصدد هستیم که رویکرد تخصصی تر متناسب با پتانسیل استان و واحد را با راه اندازی آکادمی های تخصصی مهارتی در آن تقویت کنیم.

دکتر رستم زاده با اشاره به پتانسیل مرکز رشد و شرکت ها و هسته های فناور دانش بنیان که صرفا با رویکرد تخصصی کشاورزی در آن مشغول هستند اظهار کرد:با حمایت از این مرکز که صرفا در این وضعیت از سوی واحد حمایت می شود و هیچ محل اعتبار و درآمدی ندارد و کلی از اعتبار واحد برای هزینه های جاری آن بخاطر رسالت اجتماعی و جهادی این نهاد در خدمت به جامعه در این شرایط مالی هزینه می گردد می تواند گامی ارزشمند و معنوی برای اشتغال نخبگان و حمایت از این نهاد باشد.

وی درخواست عضویت اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی در کمیته های علمی دستگاه ها از جمله در حوزه تخصصی آب و فاضلاب، آۀب منطقه ای، شهرکهای صنعتی و اداره کل صمت و جهادکشاورزی را کرد.

در ادامه جلسه پژوهشگران و مدیران گروه ها به ارایه درخواست های تخصصی در این نشست از استاندار نمودند.

گفتنی است، در این بازدید که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مختلف نیز برگزار شد، مشکلات حوزه  های مختف پژوهشی و فناروانه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی  و واحدهای فعال در مرکز رشد این نهاد بصورت جداگانه نیز مورد بررسی قرار گرفت و دستورات از سوی استاندار آذربایجان غربی برای رفع آنها صادر شد.