از سوی جهاددانشگاهی خراسان رضوی؛

رنگدانه های گرانقیمت ریزجلبکی بومی سازی می شود

دو رنگدانه ریزجلبکی گرانقیمت دنیا به همت پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تولید شد که تا کنون ایران وارد کننده این رنگدانه ها بوده است.
۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۴۰۱۹۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، محسن سیدآبادی پژوهشگر پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، گروه میکرو ارگانیسم های صنعتی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی درباره خالص سازی رنگدانه های به دست آمده از ریزجلبک ها که محصولی تولید شده از سوی این نهاد پژوهشی در صنعت غذا و آرایشی و بهداشتی است گفت: به طور مشخص یکی از اصلی ترین فعالیت های آزمایشگاهی پژوهشکده بیوتکنولوژی و گروه میکرو ارگانیسم های صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، تولید رنگدانه ها از میکرو ارگانیسم ها، ریز جلبک و قارچ ها است که این رنگدانه ها هم خاصیت دارویی دارد و هم در صنعت آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین در شرایط بازگشت به طبیعت آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.
رنگدانه های گرانقیمت ریزجلبکی بومی سازی می شود

وی افزود: خوشبختانه ما توانستیم خط تولید دو رنگدانه که تا کنون محصولات گرانقیمت وارداتی بودند را راه اندازی کنیم. یکی رنگدانه فیکوسیانین که به رنگ آبی ملایم است و در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود که اگر بتوانیم خلوص آن را بالاتر ببریم، می توان در ساخت برخی داروها هم از آن بهره گرفت. با توجه به این که رنگ فیکوسیانین حساسیت و تنش دمایی دارد، انتخاب خوبی در صنایع غذایی، نظیر ساخت بستنی ها و انواع شیرینی است.

وی گفت: رنگدانه دیگر آستاگزانتین که به رنگ قرمز است که از ریزجلبک هماتوکوکوس به دست آمده که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. از این رنگدانه در تغذیه آبزیانی که از کمبود آنتی اکسیدان رنج می برد استفاه می شود؛ چراکه از استحکام کافی در آب برخوردار است و در واکنش با مایع خاصیت خود را از دست نمی دهد. برای مثال زمانی که ماهی شروع به تخم ریزی می کند، به علت کمبود آنتی اکسیدان در بدن دچار نوعی رنگ پریدگی می شود، اما وقتی این رنگ دانه در معرض ماهی قرار داده می شود،  با دریافت از طریق آب آنتی آکسیدان کافی را دریافت می کند و این مشکل مرتفع می شود.

به گفته سیدآبادی، از آستاگزانتین در ساخت داروهایی که باعث تقویت آنتی اکسیدان بدن می شود، می توان استفاده کرد. گفتنی است، تا به امروز این داروها وارداتی بوده است اما دیگر در تولید این دارو با همت جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مشکل فراوری نداریم.

وی با اشاره به دیگر استفاده های این رنگدانه در صنایع غذایی و صنعت آرایشی و بهداشتی گفت: از این رنگدانه ها می توان در روغن های خوراکی غنی شده و فراسودمند که به عنوان مکمل غذایی شناخته می شود، استفاده کرد؛ همچنین چون خاصیت آب رسانی قوی دارد، باعث حذف چین و چروک ها در پوست می شود به همین دلیل می توان در صنعت آرایشی و بهداشتی هم از آن ها استفاده بهینه کرد.

این پژوهشگر در تشریح فرآیند تولید این رنگدانه ها گفت: برخی ریز جلبک ها که در فاز سبز رنگ قرار دارند، با تولید آنتی اکسیدان  شرایط تنش را تحمل می کنند و به همین دلیل قرمز می شوند. ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با تشخیص نقطه تحمل شرایط تنش ریز جلبک ها، ترکیباتی که باعث می شود جلبک به رنگ قرمز دربیاید را جدا سازی و رنگ آستاگزانتین را تولید می کنیم.

به گفته وی، این تولیدات قابلیت تجاری سازی زیادی در کشور دارد.

رنگدانه هایی با قیمت میلیونی

به نقل ازسیناپرس، سید آبادی افزود: خواص این رنگ ها و محصولات برگرفته از آن بر کسی پوشیده نیست و در اغلب کشورها اثبات شده است؛ همچنین کشور هایی چون رژیم اشغالگر و برخی کشورهای اروپایی تولید کننده اصلی آن هستند؛ گفتنی است، قیمت این رنگ در شرایط وارد کردن به ازای هر کیلو به 100 تا  150میلیون تومان می رسد و ما در ایران تا به امروز تنها وارد کننده آن بودیم که خوشبختانه توانستیم با ساده ترین روش ها فراوری کنیم و به بومی سازی این محصول برسیم و در اختیار صنعت آرایشی و بهداشتی قرار دهیم.

سید آبادی گفت: مقدمات تولید انبوه این محصول فراهم شده است و با اخذ آخرین مجوزها در آینده ای نزدیک نیازی به واردات آن با هزینه های گران قیمت نداریم؛ تولید انبوه رنگدانه های نام برده کمک زیادی به تولیدات محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور می کند.