رییس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی:

تشخیص هویت نمونه‌های IVF به کمک هوش مصنوعی

رییس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی گفت: هم اکنون یکی از استانداردهای مورد نیاز مراکز ناباروری استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک استفاده از این سیستم‌ها در تمامی مراکز IVF ایران نیز الزامی شود.
۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵ کد : ۳۹۱۳۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدرضا صادقی رییس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی گفت: در حال حاضر یکی از استانداردهای مورد نیاز مراکز ناباروری استفاده از سیستم‌های RFID(Radio Frequency Identification) یا سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی هویت نمونه‌ها در بخش IVF (لقاح آزمایشگاهی) است. این سیستم‌ها امکان همزمان استفاده از دو نمونه را نمی‌دهند بنابراین احتمال خطا با استفاده از این سیستم‌ها به حداقل میزان خود می‌رسد.
تشخیص هویت نمونه‌های IVF به کمک هوش مصنوعی

این دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی افزود: این سیستم‌ها به علت هزینه‌های زیاد در ایران کمتر استفاده می‌شوند، اما خوشبختانه اکنون برخی از شرکت‌های دانش بنیان به این مساله ورود پیدا کرده‌اند و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک استفاده از این سیستم‌ها در تمامی مراکز IVF الزامی شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هزینه‌های غرامت خطاهای پزشکی در مراکز IVF به قدری زیاد است که تمامی مراکز درمانی دنیا به سمت سرمایه گذاری و استفاده از سیستم‌های RFID گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای جایگاه هوش مصنوعی ایران در جهان گفت: اکنون ما از تمامی مراکز رشد پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی درخواست کرده‌ایم تا به این حیطه ورود پیدا کنند. قطعا در حد توانمان نیز از این شرکت‌ها حمایت می‌کنیم تا سیستم IR یا هوش مصنوعی نه تنها در حوزهIVF  بلکه در تمامی حوزه‌های درمانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

وی یادآور شد: ورود این سیستم‌ها به حوزه IVF باعث شده تا میزان خطاهای پزشکی تقریبا صفر شود و اگر فردی به دلیل عمدی یا پدافندهای غیر عامل، قصد خرابکاری در سیستمی را داشته باشد، سیستم به طور اتوماتیک قفل شود و اجازه خطا و انجام کارهای خرابکاران را ندهد.

وی عنوان کرد: این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اگر احساس کنند دو نمونه با یکدیگر همخوانی ندارند، متوقف شوند و سیستم هشدارشان فعال شود. این سیستم‌ها هنگام مشاهده هرگونه ناهمخوانی در نمونه به کاربران اخطار بازنگری را می‌دهند.

رییس پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: هم اکنون جوانان نخبه زیادی در حوزه IT و مخابرات وجود دارند که می‌توانیم از آنها برای ساخت سیستم‌های مختلف هوش مصنوعی در صنعت و علم پزشکی کمک بگیرم.

وی یادآورشد: اکنون در دنیا، شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی ورود پیدا کرده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های دنیا، آینده را در ماشین‌های بدون راننده یا خودروهای بدون سرنشین در نظر می‌گیرند. شناسایی تمامی موانع ترافیکی توسط مسیریاب‌ها نمونه بارزی از هوش مصنوعی هستند. در گذشته بدون استفاده از این مسیریاب‌ها (که اکنون نمونه‌های ایرانی آن نیز وجود دارد)، بار ترافیکی جاده‌ها و اتوبان‌ها زیاد بود اما اکنون با کمک این مسیریاب‌ها می‌توانیم بهترین و بدون ترافیک ترین مسیرها را انتخاب کنیم.

صادقی تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی امروزه در تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها به ویژه حوزه پزشکی و بخش IVF نمود پیدا کرده است. پیش از این با جا به جایی فرزندان در مراکز درمانی، امید خانواده‌ها، آینده فرزندها تحت شعاع مسایل قانونی و حقوقی قرار می‌گرفت. اکنون با کمک سیستم‌های هوشمند، از ایجاد این مسایل پیشگیری می‌شود. امیدواریم به زودی تمامی مراکزمان به این سیستم‌ها مجهز شوند.

وی عنوان کرد: استفاده از سیستم‌های هوشمند سرمایه گذاری تلقی می‌شود. شاید ضرورت برخی از سیستم‌ها برای خیلی از مراکز، پزشکان و مسوولان کاملا روشن نباشد اما ضرورت استفاده از این سیستم‌ها کاملا روشن است؛ زیرا اگر خطایی در این مراکز صورت بگیرد، حیثیت و اعتبار چندین ساله یک مرکز و اقبالی که مردم نسبت به این مراکز دارند، زیر سوال می‌رود.

به گزارش سیناپرس، وی در پایان گفت: همچنین این مساله کلی تبعات قانونی نیز به همراه دارد و منجر به بسته شدن یک مرکز می‌شود. اکنون استفاده از این سیستم‌ها در همه کشورها الزامی شده است، امیدواریم به‌زودی در ایران نیز استفاده از این سیستم‌ها برای جلوگیری از خطاهای پزشکی ضرورت پیدا کند.