عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از پژوهشکده فناوری‌های زخم جهاددانشگاهی:

جهاددانشگاهی یک استثناست که باید به‌قاعده تبدیل شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی(یارا) تاکید کرد: جهاددانشگاهی یک استثناست که باید به‌قاعده تبدیل شود.
۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۳۸۰۹۸ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران دکتر سعید جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز(سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه) با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی(یارا) بازدید کرد.
جهاددانشگاهی یک استثناست که باید به‌قاعده تبدیل شود

دکتر جلیلی در این بازدید از ثمربخش بودن فعالیت‌های جهاددانشگاهی ابراز خرسندی کرد و گفت: تمدن وقتی شکل می‌گیرد که علم در عمل ظهور پیدا کند و از حالت انتزاعی خارج شود. کشورهایی که ادعای تمدن دارند فکری را امتداد داده و در عمل آن را بروز و ظهور داده‌اند. 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فلسفه جهاددانشگاهی این است که بتواند عرصه علم دانشگاه‌ها را درصحنه عمل امتداد دهد یعنی باید حلقه وصل دانشگاه‌ها به دستگاه‌ها باشد. 
دکتر جلیلی ادامه داد: ما امروز در کشور هزینه قابل‌توجهی در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم. این هزینه فقط پول نیست بلکه بزرگ‌ترین هزینه، عمر یک جوان است. 
وی بابیان اینکه بخشی از گزارش‌هایی که امروز بیان شد برای من تازگی داشت گفت: من با خواندن کتاب خاطرات دکتر حسین بهاروند، از اندیشمندان حوزه زیست‌فناوری احساس غرور کردم و ارادتم به ایشان بیشتر شد، چراکه استعداد آنها در عرصه عملی ظهور پیداکرده و نتایج کم‌نظیری را رقم‌زده است.
نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: تلاش‌های جهاددانشگاهی نباید در حد استثناء بمانند بلکه باید به‌قاعده و روند مستمر فعالیت‌های علمی در کشور تبدیل شود.

جهاددانشگاهی دو هدف توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه را دنبال می‌کند

رییس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم گزارشی از سابقه و فعالیت‌های مجموعه جهاددانشگاهی از زمان تشکیل آن ارائه کرد. 
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه در این نهاد دو هدف توسعه فرهنگی و توسعه علمی و فناورانه را دنبال می‌کنیم  گفت: وقتی جهاددانشگاهی تشکیل شد بلافاصله جنگ بر کشور تحمیل شد و ما با توجه به ایده‌هایی که داشتیم سراغ لجستیک جنگ رفتیم و در حوزه پزشکی نیز به دنبال پزشک، پرستار و نیروهایی بودیم که بتوانند در جنگ خدمات پزشکی ارائه کنند.

دکتر طیبی در ادامه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی پرداخت و گفت: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است که از جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران کار خود را در این زمینه آغاز کرد و اکنون به‌صورت مستقل به کار خود ادامه می‌دهد و اکنون قطب سرطان پستان در کشور است. 
وی ادامه داد: گروهی از اساتید خدمت مقام معظم رهبری طرحی را ارائه کرده بودند که بسیاری از ذخایر ژنتیک به خاطر شرایط نگهداری در حال از بین رفتن است و لازم است که ما یک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایجاد کنیم. ایشان هم فرمودند اگر جهاددانشگاهی متولی انجام این کار می‌شود دفتر ایشان کمک کنند این موضوع شکل بگیرد. 

رییس جهاددانشگاهی در بخش دیگری از گزارش خود با انتقاد از اینکه در خریدهای خارجی کشور، بحث انتقال فن‌آوری دنبال نمی‌شود گفت: در صنعت سیمان بیش از 50 خط تولید سیمان خریداری کرده‌ایم. درحالی‌که اگر سه یا چهار خط تولید خریده بودیم می‌توانستیم امتیاز انتقال تکنولوژی را دریافت کنیم. 
وی ادامه داد: ما به وزیر اسبق صنعت یک‌بار پیشنهاد دادیم که ما را به‌عنوان پیمانکار اصلی انتخاب کنید اما به‌گونه‌ای که کارهای بنیادی را پیمانکار دانمارکی و جزئیات  و ساخت داخل را ما انجام دهیم. این کار انجام شد و ما ورود موفقی داشتیم و توانستیم فناوری را به دست بیاوریم و حتی آن را ارتقا دهیم. وقتی آنها متوجه این موضوع شدند من را به دانمارک دعوت کردند و به‌صراحت گفتند همان‌طور که حق ندارید اورانیوم غنی‌سازی کنید، حق نداری در این حوزه نیز وارد شوید، زیرا شما پول نفت دارید و باید از ما خریداری کنید. 
 رییس جهاددانشگاهی افزود: وقتی سال 86 این موضوع را برای مقام معظم رهبری تعریف کردم ایشان گفتند اگر این‌ها زورشان برسد برای ما ناتوی سیمان هم درست می‌کنند. 
دکتر طیبی افزود: سال 97 در جلسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری 15 پروژه فناورانه را ارائه کردیم که ایشان بسیار خوشحال شدند. آنجا مطرح کردیم که اگر خودمان پول داشته باشیم می‌توانیم با دست‌پر سراغ کارفرما برویم و این منجر به آن شد که ایشان دستور دادند که از صندوق توسعه ملی 30 میلیون یورو به جهاددانشگاهی تخصیص داده شود. 

زخم‌ مزمن خاموش اما از شایع‌ترین سرطان‌ها هم کشنده‌تر است
در ادامه دکتر حبیبی رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران فعالیت‌های این سازمان را تشریح کرد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با استناد به آمارهای موجود گفت: مرگ و میرهای ناشی از زخم‌های نوروپاتیک در بیماران دیابتی از مجموع مرگ های ناشی از سرطان‌های پروستات در مردان و سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان خانم‌ها می‌باشد بیشتر است.
بر این اساس محققان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تحقیقات خود را بر روی درمان و فناوری‌های نوین برای ترمیم زخم ها وبهبود این بیماری متمرکز و بر این اساس پژوهشکده فناوری‌های نوین ترمیم زخم و بافت تاسیس گردیده است که خدمات ارزشمندی در تحقیقات و درمان این بیماری و آموزش انجام داده است.

وی با بیان اینکه اعضا جهاد دانشگاهی کاری کردند که وقتی مقام معظم رهبری از شاخصه های توسعه کشور و پیشرفت علمی صحبت می کنند، از سلول‌های بنیادی و فعالیت‌های علمی که در جهاد دانشگاهی انجام شده است یاد می‌کنند گفت: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نشات گرفته است؛ برای نمونه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران، مرکز امام و انقلاب اسلامی، جشنواره فرهنگی هنری طریق جاوید، برگزاری هجده دوره نکوداشت مقام استاد و... از جمله این فعالیت‌ بوده است.

جهاددانشگاهی سراغ کارهایی رفت که دولت در انجام آن ناتوان بود
در ادامه دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر پزشکی جهاددانشگاهی گفت: ما در این نهاد سراغ کارهایی رفتیم که یا دولت نتوانسته آن را انجام دهد و یا مغفول مانده است. برای نمونه جهاددانشگاهی 25 سال پیش در شرایطی به حوزه ناباروری ورود پیدا کرد که مردم برای درمان ناباروری به خارج از کشور می‌رفتند و ما اکنون 140 مرکز ناباروری در کشور داریم که 50 درصد درمان‌های ناباروری در 9 مرکز جهاددانشگاهی انجام می‌شود. 
وی بابیان اینکه شیوع زخم‌های مزمن در حال افزایش است ادامه داد: عموماً قشری که به این نوع زخم‌ها دچار می‌شود قشر متوسط و ضعیف جامعه است و چون امکانات درمانی کمتری در دسترس این قشر قرار دارد درمان‌های ناموفقی را تجربه می‌کند و نهایتاً عوارض زخم‌های مزمن مثل قطع عضو افزایش پیدا می‌کند. 
 دکتر جاوید افزود: طبق آخرین تحقیقات 75 درصد بیمارانی که دچار قطع عضو می‌شوند فوت می‌کنند. ما با راه‌اندازی پژوهشکده فناوری‌های زخم و ترمیم بافت یارا به دنبال آموزش به همکاران پزشک و پرستار خود بودیم و اکنون توانسته‌ایم شبکه‌ای سراسری از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب برای حفظ اندام راه‌اندازی کنیم. 
 وی ادامه داد: با اعمال تحریم‌ها وقتی واردات زخم‌پوش‌ برای بیماران پروانه‌ای با مشکل رو‌به‌رو شد به این فکر افتادیم که زخم‌پوش‌ها را در این پژوهشکده تولید کنیم و خوشبختانه توانستیم به فناوری ساخت محصولاتی که واردات آنها حدود 25 میلیون دلار هزینه بر‌می‌دارد دست پیدا کنیم. 

در ادامه این مراسم معاونین سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به معرفی بخش‌های مرتبط خود پرداختند و گزارش مختصری از اهم فعالیت‌های انجام پذیرفته در یکسال اخیر ازجمله اجرای طرح‌های فناورانه همچون تولید سه محصول در حوزه درمان زخم به عناوین زخم پوش‌ها و پانسمان‌های زیستی، اقدامات مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی، کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت و کنگره سبک زندگی، تولید فناوری‌های نوین و موثرهمچون ثبت برند تجاری لوسیمت با هدف توسعه فرآیند ماگوت‌تراپی، برنامه ریزی جهت تاسیس مرکز تخصصی نوآوری و حل مسئله در خدمات سلامت و گزارشی از پایگاه تجمیعی واکسیناسیون واقع در حوزه درمان ارائه شد.
گفتنی است نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه از بخش‌های مختلف پژوهشکده زخم و ترمیم‌ بافت (یارا) جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از جمله مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی و ازمایشگاه‌های مجموعه بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفت.