عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

افدرا گیاهی با خاصیت آدرنالین

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که گیاه افدرا خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد، اظهار کرد: عصاره آبی این گیاه برای کنترل حمله‌های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌های افدرا برای معالجه روما
۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۳۷۹۱۰ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر ساره حسینی با اشاره به این‌که افدرا را با نام‌هایی چون هوم و ریش بز نیز می‌شناسند، گفت: این گیاه خاصیت دارویی مشابه آدرنالین دارد.
افدرا گیاهی با خاصیت آدرنالین

وی با اشاره به این‌ که امروزه از این گیاه در تولید مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن بدن و تقویت ماهیچه‌ها در ورزشکاران استفاده می‌شود، بیان کرد: مصرف افدرا در طب سنتی چین در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت، گرفتگی بینی، تب یونجه، آرتریت، کهیر، عدم تعریق، سردرد، دردهای استخوانی و مفاصل و کاهش فشارخون توصیه می‌شود و این گیاه برای تقویت قلب و تحریک جریان خون کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که عصاره آبی گیاه برای کنترل حمله‌های آسمی استفاده می‌شود و جوشانده شاخه‌ها و ریشه‌های افدرا برای معالجه روماتیسم و سفلیس به کار می‌رود، ادامه داد: عصاره میوه افدرا در رفع ناراحتی‌های مجاری تنفسی مؤثر است، آلکالوئیدهای موجود در افدرا محرک مغز و مراکز اعصاب در مقابل خستگی و نگرانی‌اند و در اثر کاهش قطر رگ‌ها و انقباض عروق باعث افزایش فشارخون می‌شوند، این ترکیبات حرکات روده‌ای را آرام نموده و با آرام نمودن انقباض برونش‌ها منجر به رفع و بهبود حمله‌های آسمی می‌شوند.

دکتر حسینی با بیان این‌که به دلیل تسریع حرکات رحمی در رفع ناراحتی‌های پس از زایمان نیز اثرات مفیدی دارند، ادامه داد: تسکین سیاه‌سرفه، تیفوئید و استسقا نیز از دیگر خواص بارز آلکالوئیدهای موجود در گیاه افدرا بشمار می‌آید. همچنین از آلکالوئید افدرین برای جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از مصرف اسکوپولامین استفاده می‌شود.

وی در مورد نکات احتیاطی مصرف این گیاه گفت: مصرف بالای ترکیبات افدرا در بیماران باعث عوارضی از جمله تپش قلب، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، مشکل در دفع ادرار و در برخی موارد نیز جنون می‌شود. در افراد مبتلا به ورم پروستات بدون این که موجب افزایش دفع ادرار و تخلیه آن شود، تعداد دفعات ادرار را افزایش داده و گاهی ممکن است موجب قطع دفع ادرار شود.