کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" توسط انتشارات جهاددانشگاهی فارس منتشر شد

کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" ترجمه مسعود کوچانی اصفهانی، دکتر روح‌الله جلیلی، دکتر مریم سروش و دکتر صدیقه البرزی توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان فارس چاپ و منتشر شد.
۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۱ کد : ۳۷۸۹۵ تاپ خبر پژوهشی انتشار دانش
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس، طی سه سال گذشته، سلامت به عنوان زمینه فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس انتخاب شد و بر همین اساس، فعالیت گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصص این واحد به سمت این موضوع سوق داده شده است.
کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" توسط انتشارات جهاددانشگاهی فارس منتشر شد

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در پیام ابتدای کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" نوشته است:

"جهاد دانشگاهی فارس تلاش می کند بر ابعاد مغفول مانده روش‌های ارتقای سلامت عمومی تاکید کرده و علاوه بر ایفای نقش خود در ارائه خدمات سلامت، تلاش کند در حوزه پیشگیری از آسیب های مختلف سلامت عمومی در همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، حرفی تازه و بنیانی محکم فراهم کند. عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، زمینه ای است که در چند دهه گذشته بسیار مورد توجه متخصصان و متولیان سلامت در جهان قرار گرفته و توجه به آن در نظامهای بهداشت و درمان، روندی رو به رشد دارد. 

در بررسی این عوامل در سطح کلان می توان به سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های بستر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور اشاره کرد که اثرات انکارناپذیری بر شاخصهای سلامت عمومی دارد. سیاست ها یا پروژه های خرد و کلان حتی اگر ماهیت سلامت نداشته باشند، می توانند بر سلامت مردم و اجتماع تاثیر مثبت یا منفی داشته باشند. از این رو این تاثیرات را باید قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرای سیاست‌ها و پروژه‌ها ارزیابی کردو نتایج این ارزیابی را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های منطقه ای و ملی دخالت داد. جهاد دانشگاهی فارس اولین مرکز در کشور است که چراغ این مهم را روشن کرده و امید دارد در آینده به فانوس پرفروغی تبدیل شود."

در پیشگفتار این کتاب نیز هدف از ترجمه و انتشار آن، "ارایه بینشی جامع در مورد استفاده از ارزیابی تاثیر سلامت (اتس) و معرفی برخی از ابزارهای عملی مفید برای انجام، راه اندازی یا ارزشیابی آن بیان و یادآوری شده است که برای این هدف با استناد به اتس‌های انجام شده در سطح بین المللی، چیستی، چرایی و چگونگی اتس تشریح می شود."

بخش اول این کتاب چهاربخشی، در مورد اتس و ادغام آن در سلامت عمومی، برنامه ریزی و تدوین سیاست به بحث می پردازد و بخش دوم، مفاهیم اساسی اتس را معرفی کرده و مطالعات موردی را ارایه می دهد و بخش سوم، در مورد شش گام اتس به طور مفصل بحث کرده و هدف، روش و بروندادهای هر گام را تشریح و نهایتا بخش چهارم درباره چگونگی توسعه اتس در ایالات متحده بحث می‌کند.

نگارش و تدوین این کتاب به گونه‌ای است که درکی عمیقی از مفاهیم و روش‌های اساسی اتس برای خواننده ایجاد شود.

مترجمان کتاب "ارزیابی تاثیر سلامت" امیدوار هستند که این اثر مکتوب، راهنمایی گام به گام برای انجام اتس و مقدمه ای برای سایر روش های ارزیابی تاثیری باشد که ممکن است در ارتباط با اتس مورد استفاده قرار گیرد و بتواند نقش اندکی در تشخیص پیامدهای سلامتِ سیاست ها، برنامه ها و پروژه ها، که نیازمند تدوین روش شناسی ها و راهبردهایی برای شفاف سازی این پیامدها است، داشته باشد.

علاقمندان می توانند کتاب " ارزیابی تاثیر سلامت" را از طریق تماس با شماره همراه ۰۹۱۷۳۱۱۸۰۱۷ یا با مراجعه حضوری به جهاددانشگاهی در نشانی "بلوار زند، ابتدای خیابان شهید فقیهی، ساختمان معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی" تهیه کنند.