با حضور نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

دبیرخانه شورای راهبری مسئولیت اجتماعی در جهاددانشگاهی شهید بهشتی آغاز به کار کرد

به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شهید بهشتی و در راستای وظایف فرهنگی خود برای یکپارچه سازی فعالیت های مسوولیت اجتماعی و اقدام عملی در زمینه موثرسازی اقدامات مسئولیت اجتماعی در کشور، نخستین «هم اندیشی راهبری مسئولیت اجتماعی» برگزار شد.
۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰ کد : ۳۷۵۸۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی شهید بهشتی، این نشست با حضور دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از خبرگان و صاحب نظران از سازمان ها و نهادهای مختلف مرتبط، سه شنبه ۱۱ آبان در جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
دبیرخانه شورای راهبری مسئولیت اجتماعی در جهاددانشگاهی شهید بهشتی آغاز به کار کرد

در ابتدای مراسم دکتر کمال خدایی رییس جهاددانشگاهی شهید بهشتی، به ظرفیت های جهاددانشگاهی و هم چنین وظایف محوله در نقشه علمی کشور به این نهاد، اشاره و مختصرا به فعالیت های مرکز مسوولیت اجتماعی و فرهنگی وابسته به جهاددانشگاهی شهید بهشتی پرداخت و این نشست را مقدمه ای بر اجرای برنامه یکپارچه سازی فعالیت های مسئولیت اجتماعی با کمک همه فعالان این عرصه دانست.

ضرورت نگارش یک نظام نامه واحد

در ادامه نشست نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و سخنران این نشست فرهنگ را درخشان‌ترین و تماشایی‌ترین فصل اخلاق دانست و گفت هیچ عنصری مثل اخلاق رابطه معنادار با مسئولیت‌ها ندارد و به همین خاطر خداوند متعال معجزه جاویدانش را از جنس فرهنگ برگزید و نخستین اقدام پیام آورش نیز که بنای مسجد است فرهنگیست؛  اینکه قرآن جاودانه می‌شود، معنا و مفهومش آن است که فقط فرهنگ است که می‌تواند اسباب تحول را فراهم کند.

منتظری به دو نوع موفقیتِ معطوف به حال و موفقیتِ معطوف به آینده اشاره کرد و افزود: عقل سلیم گزینه دوم را برای موفقیت برمی‌گزیند. موفقیتِ «معطوف به حال»، آرمان سازمانی است ولی موفقیتِ «معطوف به آینده»، مدینه فاضله هر سازمانی است و هرسازمان برای رسیدن به موفقیتِ «معطوف به آینده» به دو عنصر نیاز دارد و هر دو عنصر هم دقیقا احساس مسئولیت است؛ یکی به نام قانون و یکی به نام اخلاق.

وی افزود: احساس مسئولیت نسبت به حقوق دیگران خلاصه اخلاق است. این یعنی اخلاق عموما در حیطه‌های اجتماعی معنا پیدا می کند؛ به تعبیر دیگر مسئولیت‌های اجتماعی قلمرو نگاه را از من عبور می‌دهد و  به دیگران معطوف می کند؛ اگر رئیس سازمان این اندیشه را داشته باشد و به منافع خودش فکر نکند نگاهش باید به محیط داخلی و پیرامونی و محیط زیست و ذی نفعان و کارفرما و... دیگران معطوف شود.

وی در جمع بندی سخنان خود مفهوم شناسی و ارائه تعریف روشنی از مسئولیت اجتماعی، مصادیق تعریف، شکل گیری ارتباط معنادار بین صاحب نظران و نمایندگان سازمان های مربوطه، تعریف فصل مشترک همه سازمان ها، نگارش یک نظام نامه، تعیین قلمرو مسئولیت اجتماعی و ضرورت ترویج فرهنگ پاسخگویی را برای رسیدن به هدفمندسازی مسئولیت اجتماعی در کشور  ضروری دانست و گفت نخستین گام برای عملی شدن مسئولیت اجتماعی، کار بر روی اندیشه‌ها می باشد و لازم است زاویه دید و نوع نگاه جامعه به این سمت سوق داده شود.

لزوم استقرار نظام جامع مسولیت اجتماعی و تدوین سند متناسب با ملاحظات فرهنگی و اجتماعی کشور

در ادامه مراسم دکتر ثریا احمدی دبیر شورای راهبری مسئولیت اجتماعی، هدف برنامه پیشنهادی را استقرار نظام جامع مسئولیت اجتماعی در کشور دانست و گفت:  فعالیت های مثبتی در سازمان ها و شرکت های مختلف به انجام رسیده است اما در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان، به دلیل نبود رویکرد جامع و یکپارچگی در این حوزه دستاورد ملموسی مشاهده نمی شود. 

 دبیر شورای راهبری مسئولیت اجتماعی پراکندگی و نبود سیستم واحد مسوولیت اجتماعی، نبود ارتباط روشن میان فعالان این عرصه و نظام دانش، پراکندگی مقررات رتبه‌بندی، نبود آمار و اطلاعات روندی از وضعیت مسئولیت اجتماعی در کشور، نبود مستندسازی تجارب ارزشمند در این حوزه، همپوشانی و تداخل فعالیت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در یک منطقه، نبود استاندارد و معیارهای شفاف در حوزه پایش و ارزیابی، پیاده سازی نادرست اقدامات مسئولیت اجتماعی؛ ضرورت توجه به ملاحظات فرهنگی و اخلاقی جامعه را مهمترین دغدغه ها و موانع موجود بر سر راه نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی برشمرد.

گفتنی است، در بخش پایانی این مراسم گفتگو در خصوص موضوعات مطرح شده، شکل گرفت و حاضرین در جلسه ضمن اشاره به تجارب عملی خود در زمینه  مسئولیت اجتماعی و مشکلات عنوان شده در این حوزه، بر ضرورت شکل گیری شبکه کنشگران فعال در عرصه مسئولیت اجتماعی در جهاد دانشگاهی صحه گذاشتند و مقرر گردید با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های جهاددانشگاهی، دبیرخانه شورای راهبری مسئولیت اجتماعی (معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی داانشگاه شهید بهشتی) با تشکیل کارگروه‌های تخصصی مرتبط، زمینه را جهت عملیاتی سازی پیشنهادهای مطرح شده دنبال کند.