مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

درمان ضعف معده با گیاه باریجه

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: باریجه در درمان صرع، بواسیر، بیماری‌های عصبی و ضعف معده و کبد و طحال موثر است.
۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۳۷۴۰۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس حسین راغ آرا گفت: باریجه گیاهی چندساله و متعلق به خانواده چتریان است که دارای برگ‌هایی بریده به رنگ سبز مایل به خاکستری و پوشیده از کرک است. طبیعت این گیاه بسیار گرم و خشک است و از آن به‌عنوان محرّک، ضدعفونی‌کننده و داروی سینه و برای درمان آسم و برونشیت استفاده می‌شود.
درمان ضعف معده با گیاه باریجه

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که شیره این گیاه در تقویت رحم نیز تأثیرگذار است، افزود: ملیّن و ضد نفخ است و کاربرد آن در موارد تنگی نفس و سرفه کهنه و نرم کردن سینه اثرات مفیدی دارد، در درمان صرع، بواسیر، بیماری‌های عصبی و ضعف معده و کبد و طحال مؤثر است و عصاره این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضد قارچی و ضد تشنج است.

مهندس راغ آرا ادامه داد: نوشیدن مخلوط آن با آب برای رفع سوزش مجرای ادرار و بواسیر بسیار مفید است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که ضماد روغن زنبق مخلوط با باریجه برای تسکین درد پهلو و کمر و تحلیل دمل‌ها مفید است، بیان کرد: باریجه برای اشخاص گرم‌مزاج مضر است و در صورت لزوم باید به همراه روغن بنفشه و کافور مصرف شود.