رییس جهاددانشگاهی گلستان خبر داد:

کشت ۱۲۰ گونه بومی و قابل کشت در دهکده گیاهان دارویی گالیکش

رییس جهاددانشگاهی گلستان گفت: یک هکتار مزرعه نمایشی در دهکده گیاهان دارویی گالیکش تا پایان آبان ماه به بهره برداری می‌رسد و تا سال آینده ۱۲۰ گونه بومی و قابل کشت استان گلستان را در این محل کشت خواهیم کرد.
۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۷ کد : ۳۷۳۱۰ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی گلستان، ابراهیم شهبازی رییس جهاددانشگاهی گلستان در این رابطه گفت: در ادامه فعالیت‌های گذشته، برنامه ششم توسعه را در جهاددانشگاهی گلستان در پیش گرفته‌ایم و در دفتر خدمات تخصصی گیاهان دارویی، در حال پیگیری برای فعالیت دهکده گیاهان دارویی در شهرستان گالیکش هستیم.
کشت ۱۲۰ گونه بومی و قابل کشت در دهکده گیاهان دارویی گالیکش

شهبازی بیان داشت: زیرساخت های دهکده گیاهان دارویی به وسیله جهاددانشگاهی مهیا شده است.

وی توضیح داد: جهاددانشگاهی در فاز اول این مجموعه موظف است یک سوله ۴۰۰ متری بسازد و همچنین گلخانه ۱۲۰۰ متری نیز در حال ساخت است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان آبان ماه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: یک هکتار مزرعه نمایشی نیز تا پایان آبان ماه به بهره برداری می رسد و تا سال آینده ۱۲۰ گونه بومی و قابل کشت استان گلستان را در این محل کشت خواهیم کرد.

رییس جهاد دانشگاهی گلستان گفت: طرح اولیه سوله فرآوری نیز آماده شده و در مرحله انعقاد قرارداد است که پس از آماده سازی، دستگاه استحصال اسانس در این سوله مستقر خواهد شد و محصول نهایی که قابلیت عرضه به بازار های بین المللی را نیز داشته باشد تولید می شود.

وی افزود: فازهای بعدی دهکده گیاهان دارویی گالیکش تکمیل کننده زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان خواهد بود و تمامی مراحل داشت، برداشت و فروش محصولات دارویی در فازهای بعدی در نظر گرفته شده است.

رییس جهاد دانشگاهی گلستان در ادامه به مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: این مرکز در انواع عارضه‌یابی ها و آسیب‌شناسی های اجتماعی و تحقیقاتی علوم اجتماعی فعالیت دارد.

شهبازی تصریح کرد: انتشارات جهاددانشگاهی نیز در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت میکند.

وی در ادامه به حوزه آموزشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و بیان داشت: جهاددانشگاهی در بخش آموزش های کوتاه مدت مجوز آموزش  ۷۰۰ عنوان رشته را دارد که کاملا مهارتی است و در نهایت گواهینامه معتبر و قابل ترجمه به افرادی که دوره ها را می‌گذرانند اعطا میشود.

رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: در استان گلستان تمامی ۷۰۰ دوره آموزشی جهاددانشگاهی وجود ندارد اما سعی شده است بر طبق نیازسنجی صورت گرفته، رشته های مهارت افزا که منجر به ایجاد شغل می شود آموزش داده شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز در حوزه آی تی، مددکاری اجتماعی، گیاهان دارویی دانشجو جذب می کند.

وی در ادامه به حوزه اشتغال جهاددانشگاهی نیز اشاره کرد و توضیح داد: گلستان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی موظف به اشتغال ۲۳۰۰ نفر است که بایستی بر مبنای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که متشکل از سه فاز شناسایی، توانمند‌سازی و اتصال به بازار است، انجام شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد تعهد جهاددانشگاهی در این بخش محقق شده است.

وی در ادامه سخنانش به مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی اشاره کرد و توضیح داد: این مرکز کاملا به روز و منبعث از نیازهای جوانان است.

وی افزود: در راستای اهداف این مرکز تیم های استارت اپی تشکیل، ارزیابی، داوری و مقرر شد در این مرکز مستقر شوند و ایده های خود را به محصول تبدیل کنند که در نهایت محصول به شرکت ها و سرمایه‌گذارها معرفی خواهد شد.

شهبازی تاکید کرد: این طرح با همکاری اداره کل ورزش و جوانان انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه نقش اساسی جهاددانشگاهی کنشگری علمی توسعه پایدار است بیان داشت: جهاددانشگاهی به کارهای برزمین مانده در حوزه علم و فناوری که به خارج از کشور وابسته است ورود پیدا می کند که اکثر فعالیت ها بر مبنای مسائل حوزه فناوری، فرهنگی، آموزشی و اشتغال است که با مطالعات محققین جهاددانشگاهی تبدیل به طرح های عملیاتی خواهد شد و در نهایت منجر به رفع مسئله می شود.