استفاده از بلاستوسیست جهت درمان نازایی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل

برای اولین بار در استان استفاده از انتقال بلاستوسیت جهت افزایش احتمال لانه گزینی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اردبیل آغاز شد.
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۶ کد : ۳۶۰۳۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، این روش درمانی به سرپرستی دکتر الهام فیروزی، متخصص زنان و زایمان و به همت تیم جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اردبیل انجام گرفت. متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل هدف از استفاده از این روش را افزایش میزان لانه گزینی جنین در رحم مادر عنوان و خاطرنشان کرد: استفاده از بلاستوسیست در پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی به صورت موفقیت‌آمیز به مرحله عمل رسیده بود که در راستای ارائه خدمات بیشتر به هم استانی‌های عزیز، این روش در این مرکز هم به کار گرفته شد.
استفاده از بلاستوسیست جهت درمان نازایی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل

دکتر فیروزی ادامه داد: بلاستوسیست به مرحله‌ای از مراحل جنینی بین ۳ تا ۵ روزه گفته می‌شود که توده‌ای متشکل از ۱۰۰ سلول یا بیشتر است. به عبارت دیگر سلول تخمی می‌باشد که طی تقسیم‌های متوالی در لوله فالوپ به وجود می‌آید و در رحم، مانند توپی توخالی با درونی پر از مایع است.
وی اضافه کرد: این توده سلولی بعدها لایه‌های مقدماتی بافت آندودرم، مزودرم و اکتودرم را تشکیل می‌دهد.
این متخصص دوره دیده پژوهشگاه رویان با بیان اینکه در روش‌های کمک باروری از قبیل IVF، بلاستوسیست در آزمایشگاه تشکیل می‌شود، تصریح کرد: پس از مرحله تخمک‌کشی از تخمدان‌ یا پانکچر، تخمک‌ها با اسپرم بارور شده و در نهایت جنین تشکیل می‌شود. سلول های جنین در طول 5 تا 6 روز تکثیر و تقسیم می‌شوند تا بلاستوسیست شکل گیرد. جنین‌هایی که تا این مرحله از رشد زنده می‌مانند پس از انتقال به داخل رحم با میزان موفقیت بیشتری لانه گزینی می‌کنند و احتمال حفظ بارداری افزایش می‌یابد.
دکتر فیروزی با اشاره به استفاده از روش‌‌های نوین برای بالا بردن میزان موفقیت درمان در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی  اردبیل خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما رفع مشکل نازایی زوجین و امیدآفرین در خانواده‌هاست.