عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

رفع سردی کبد با گیاه مصطکی

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این که مصطکی برای رفع سردی کبد کاربرد دارد، گفت: این گیاه برای بهبود سردردهای سرد مفید است.
۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸ کد : ۳۵۹۴۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر طیبه شاهی گفت: مصطکی که با نام های ‌دیگر رماس، رماست، کِیه، وکشَک، ولمَشک، مصطکی رومی، کندر رومی، مستکی و علک رومی هم شناخته می شود، گیاهی است با طبیعت آن گرم و خشک که به صورت عصاره زردرنگی در ماه های گرم سال به شکل قطراتی کوچک و به صورت خودبه خود از ساقه و شاخه های درخت ترشح می شود
رفع سردی کبد با گیاه مصطکی

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه برای کلیه، کبد و قلب اثر تقویتی دارد، افزود: برای درمان سردردهای سرد مفید است، همراه با کندر برای تقویت حافظه مفید است، برای سنگینی شنوایی کاربرد دارد و جویدن آن برای استحکام لثه ها و دندان ها، رویانیدن گوشت تازه لثه، خوشبو کردن دهان و تسکین درد دندان مفید است.

دکتر طیبه شاهی ادامه داد: اگر این گیاه در آب جوشانده شود، مصرف خوراکی آن برای قطع خونروی از سینه و درمان سرفه های سخت اثربخش است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که مصطکی برای قطع اسهال کودکان در زمان دندان درآوردن اثربخش است، بیان کرد: گرد این گیاه برای تحلیل ورم های حاصل از شکستگی و جابجا شدن استخوان ها مفید است.

همچنین دکتر شاهی بیان کرد: برای رفع سردی کبد و جلوگیری از آب رفتن از دهان می توان به این صورت عمل کرد: ابتدا ۳کیلوگرم شکر را در 250 گرم گلاب حل کرده و سپس 1۵گرم مصطکی را به آن اضافه نموده و آن قدر می جوشانیم تا به قوام آید. مقدار مصرف آن ۵گرم و سه نوبت در روز می باشد.