رفع آفت دهان با گیاه « مقل ازرق»

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مقل ازرق خاصیت ضد سم مار و عقرب دارد، خون ساز بوده، ضماد این گیاه برای رفع خون مردگی زیرپوست مفید است.
۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵ کد : ۳۵۸۴۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس حسین راغ آرا گفت: مقل ازرق با نام های دیگر مُقل، خاک مقل، قفر و مقل الیهود ، گیاهی است با طبیعت خیلی گرم و خشک که صمغ رزینی مقل خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و برای درمان آفت دهان مفید است.
رفع آفت دهان با گیاه « مقل ازرق»

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقل ازرق خاصیت ضد سم مار و عقرب دارد ، افزود:این گیاه خون ساز بوده و نیروی جنسی را افزایش می دهد. به این منظور ۴گرم مقل با شیره انگور مصرف می شود، دارویی سینه ای است و برای سرفه های رطوبتی، تنگی نفس و خروج اخلاط سینه مفید می باشد و برای نقرس و تسکین درد پهلو اثربخش است.

مهندس راغ آرا ادامه داد:  این گیاه در خروج بلغم مؤثر است. برای این منظور پودر آن با آب عسل مصرف می شود .

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ضماد این گیاه برای رفع خون مردگی زیرپوست مفید است ، بیان کرد: ضماد آن با 30گرم باقلا به صورت جوش داده برای باد فتق مفید بوده و برای بهبود بیماری کلروز مفید است.

 میزان مصرف: مقدار مصرف آن 4گرم در روز می باشد.

نکات احتیاطی: در بازار دارویی به نام مقل مکی نیز وجود دارد که با مقل ازرق متفاوت بوده و هیچ گاه نباید از آن استفاده شود.

گفتنی است، در دوران حاملگی و شیردهی نباید مصرف شود.