پژوهش‌های محققان رویان جهاددانشگاهی نشان داد؛

عوامل موثر بر سطح سرُمی هورمون "آنتی مولرین"

۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۶ کد : ۳۵۷۶ پژوهشی انتشار دانش
پژوهش‌های محققان رویان جهاددانشگاهی نشان داد؛ عوامل محیطی از قبیل کاهش سطح ویتامین D، چاقی، سیگار کشیدن که از مشکلات شایع زنان در سن باروری است، بر سطح سرمی هورمون "آنتی مولرین" موثر هستند.
عوامل موثر بر سطح سرُمی هورمون "آنتی مولرین"

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل ازایسنا، در چند سال اخیر، پیشرفت‌های زیادی در پزشکی تولیدمثل صورت گرفته که هم روند درمان بیماران نابارور و هم ایمنی آنان را بهبود بخشیده است.

باوجود این پیشرفت‌ها، عوامل موثر بر سطح سرمی هورمون آنتی مولرین، به عنوان یک نشانگر دقیق از عملکرد تخمدان، به طور کامل شناسایی نشده است. هورمون "آنتی مولرین" یک گلیکوپروتئین است که از سلول‌های گرانولوزای فولیکول‌های در حال رشد ترشح می‌شود. به نظر می‌رسد این هورمون اثر مهاری بر فراخوانی اولیه فولیکول‌ها و حساسیت آنان به هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) اعمال می‌کند.

با توجه به پذیرش هورمون آنتی مولرین به عنوان نشانگر قابل اعتماد ذخیره تخمدانی، تعیین عوامل موثر بر سطح سرمی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر غفاری، سیده زهرا شاهرخی، فرانک کازرونی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، در تحقیقی به شناسایی این عوامل پرداختند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Clinica Chimica Acta به چاپ رسیده است، نشان داد، عوامل محیطی از قبیل کاهش سطح ویتامین D، چاقی، سیگار کشیدن که از مشکلات شایع زنان در سن باروری است، بر سطح سرمی هورمون آنتی مولرین موثر هستند.

همچنین فاکتورهای ژنتیکی از قبیل جهش در ژن BRCA۱، ژنوتایپ FMR۱، و پلی‌مورفیسم C۶۷۷T در ژن MTHFR بر سطح سرمی این هورمون تأثیرگذار است. درنظر گرفتن عوامل ذکر شده، علاوه بر اینکه در تفسیر بهتر سطح  هورمون آنتی‌مولرین بیماران کمک شایانی می‌کند، از خطاهایی که ممکن است در زمان تشخیص ایجاد شود جلوگیری کرده و قدرت تشخیص و درمان را افزایش خواهد داد.


نظر شما :