توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام گرفت؛

ارزیابی تنوع زیستی مخمری در نمونه های سنتی کفیر ایرانی

محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ در مطالعه ایی به ارزیابی تنوع زیستی مخمری در نمونه های سنتی کفیر ایرانی پرداختند.
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸ کد : ۳۵۵۴۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، دکتر شقایق نصر عضو هیات علمی این مرکز گفت: کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که به دلیل حضور مخلوطی از باکتری ها و مخمرها در ماتریکس پلی ساکاریدی آن ویژگی های فراسودمند بسیاری دارد. اگرچه جمعیت باکتریایی در کفیر، جمعیت غالب محسوب می شوند، حضور مخمرها نقش مهمی در ایجاد طعم و ترکیب شیمیایی نهایی کفیر ایفا می کند.
ارزیابی تنوع زیستی مخمری در نمونه های سنتی کفیر ایرانی

نصر افزود:  وجود سویه های مخمری برای ایجاد تعادل میکروبی که به تولید مواد غذایی مورد نیاز جمعیت های باکتریایی پروبیوتیک (مانند ویتامین ها و اسیدهای آمینه و نیز برخی ترکیباتی که در ایجاد طعم کفیر نقش دارند) منجر می شود، ضروری است.
وی بیان کرد: در این مطالعه ده نمونه کفیر سنتی از شهرهای ایران (مشهد، تهران و زنجان) جمع آوری شدند. رقت های سریال از نمونه ها بر روی محیط کشت رزبنگال آگار تهیه شد و پلیت ها در دمای °C25  برای مدت 48 ساعت گرماگذاری شدند.

وی ادامه داد: کلنی های قارچی بر روی محیط کشت YPG آگار در شرایط مشابه تجدید کشت و خالص سازی شدند و ویژگی های مورفولوژیک و بیوشیمیایی ایزوله ها مطابق روشهای استاندارد ارزیابی شد.

عضو هیات علمی این مرکز افزود: مورفوتایپ های مختلف با تعیین توالی ژنهای D1/D2 زیرواحد بزرگ ریبوزومی شناسایی شده و در نتیجه این تحقیق 41 سویه مخمری از ده نمونه متفاوت کفیر بدست آمد و 17 مورفوتایپ برای شناسایی مولکولی انتخاب شد. لذا همه مورفوتایپ های منتخب فاقد فعالیت اوره آزی و در واکنش DBB منفی بودند و لذا به آسکومایست ها تعلق داشتند. 
همچنین تعیین توالی مورفوتایپ ها نشان داد 7 سویه به Pichia fermentans ، شش سویه به Kluyveromyces marxianus و سه سویه به Saccharomyces cerevisiae و یک سویه به Pichia kudriavzevii بیشترین قرابت را داشتند. از این رو به نظر می رسد جنس های Pichia و Kluyveromyces جنس های غالب مخمری در نمونه های کفیر سنتی بررسی شده بودند.
گفتنی است،