رییس جهاددانشگاهی در بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان اظهار کرد:

الگوسازی‌های بسیار موفق جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی/ رویان مجموعه‌ خوشنام این نهاد در سطح بین المللی

دکتر طیبی اظهار کرد: خوشحال هستیم که در حوزه های مختلف و به ویژه در حوزه پزشکی توانستیم الگوسازی های بسیار موفقی در زمینه های درمان ناباروری، سلول های بنیادی و کاربردهای متفاوت آن، سرطان پستان، زخم های بدخیم و ژنتیک ایجاد کنیم.
۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۱ کد : ۳۵۴۱۳ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و هفدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی رویان، با حضور ۵۸ سخنران برجسته داخلی و بین‌المللی از امروز ۱۰ شهریورماه به صورت مجازی آغاز شد و تا ۱۴ شهریورماه ادامه دارد.
الگوسازی‌های بسیار موفق جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی/ رویان مجموعه‌ خوشنام این نهاد در سطح بین المللی

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در مراسم افتتاح این کنگره با اشاره به این که چهل و یک سال پیش در سال ۱۹۸۰ میلادی بنای ایجاد سازمانی با هدف الگوسازی توان جمهوری اسلامی ایران در انجام فعالیت های شاخص علمی و فناورانه، آموزش مهارتی و آموزش های فرهنگی به نام جهاددانشگاهی و با نام انگلیسی Academic Center for Education, Culture & Research و مخفف ACECR گذاشته شد، گفت: ما نیز آموزش های فرهنگی با هدف تربیت دانشجویان توسعه یافته در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و توسعه علمی و فناورانه به عنوان زیرساخت اصلی پیشرفت و توسعه پایدار و با هدف ارتقای کیفیت زندگی مردم در ابعاد اقتصادی و سلامت و توسعه آموزش مهارتی با هدف انتقال تجارب علمی و فناورانه به بدنه جامعه و دانشجویان، به عنوان نسل آینده ساز در حوزه های علمی و فناورانه زمینه های فعالیت خود را در پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم انسانی و اجتماعی انتخاب کردیم.

وی افزود: در زمینه‌های انتخاب شده نیز اساس کار ابتدا، مشخص کردن حوزه‌های کاری با دو نگاه تامین نیازهای فناورانه روز جامعه و همچنین رصد و همراهی با تحولات روز علمی و فناورانه در دنیا بود.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: ساختار طراحی شده گروه‌های پژوهشی این نهاد برای انجام تحقیقات کاربردی تا تولید فناوری در قالب محصول و خدمات و مراکز خدمات تخصصی با ساختار شبه شرکتی برای ارایه این خدمات به صورت حرفه ای به جامعه بود.

دکتر طیبی با ابراز خوشحالی از الگوسازی های بسیار موفق این نهاد در حوزه‌های مختلف و به ویژه در حوزه پزشکی و در زمینه های درمان ناباروری، سلول های بنیادی و کاربردهای متفاوت آن، سرطان پستان، زخم های بدخیم و ژنتیک اظهار کرد: استفاده از یافته های خود در حوزه پزشکی، در زمینه کشاورزی و اصلاح نژاد دام کشور یکی از محصولات جانبی و پر دستاورد این توسعه علمی و فناورانه بوده است.

وی ادامه داد: کیفیت کارهای علمی و فناورانه انجام شده به گونه ای است که در قالب اجرای سمینارهای علمی مختلف ملی و بین المللی هم یافته های خود و کشورمان را در معرض اطلاع و قضاوت دیگران قرار می دهیم و هم از یافته‌های ارزشمند علمی دیگران بهره مند می شویم.

رییس جهاددانشگاهی همچنین خطاب به دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در این مراسم حضور دارد اظهار داشت: هر اندازه منابع مالی بیشتری در اختیار ما بگذارید ما هم قول می دهیم به دستاوردهای فناورانه بیشتری دست پیدا کنیم.

دکتر طیبی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از تلاش‌های همکاران در پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگاه رویان یکی از مجموعه های بسیار معتبر و خوشنام جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی در سطح ملی و بین المللی است.

رییس جهاددانشگاهی در پایان اظهار کرد: کرونا با همه بدی ها و خسارت های آن یک نکته مثبت داشته و آن توسعه ارتباطات مجازی و فراهم شدن امکان حضور محققین از همه کشورها در کنفرانس ها بدون مزاحمت ها و محدودیت های ایجاد شده توسط سیاست بازان و زورمداران است.

حرکت جامعه علمی توقف‌ناپذیر است

در ادامه دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، ضمن خوشامدگویی گفت: از تمامی اساتید و میهمانانی که با وجود برنامه کاری فشرده، پژوهشگاه رویان را در برگزاری این کنگره مورد حمایت و یاری قرار دادند، به ویژه دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی، دکتر سید جعفر حسین مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پروفسور هیو تیلور رییس انجمن پزشکی تولیدمثل آمریکا (ASRM)، دکتر ابراهیم پارسانژاد رییس انجمن باروری و ناباروری ایران (ISRM) تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان خاطر نشان کرد: هماهنگی بیش از ۶۰ سخنران مدعو از بیش از ۱۸ کشور و هماهنگی ارائه بیش از ۲۰۰ مقاله ممکن نمی شد مگر با تلاش‌های مستمر همکارانمان در پژوهشگاه رویان، دکتر مرجان صباغیان دبیر علمی بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و دکتر فرشته کرمعلی دبیر علمی هفدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی رویان، همچنین دکتر روح‌الله فتحی معاون آموزشی پژوهشگاه رویان و دبیر اجرایی کنگره که با وجود تمامی مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کووید 19، حداکثر تلاش خود را برای ارایه سخنرانی میهمانان از کشورهای مختلف انجام دادند، تلاش و جدیت همکارانمان در معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان قابل تحسین است که با پیگیری و هماهنگی‌ها، این اتفاق علمی که یادگار ۲۲ سال تلاش همکاران است، به سرانجام رسید.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی افزود: همه‌گیری جهانی بیماری کووید 19، میهمان ناخوانده‌ای که حدود دو سال همراه ماست و امکان دیدار حضوری را سلب کرده است. این چالش ما را وادار به تجربه فعالیت از راه دور کرده است؛ شاید از لحاظ اجتماعی از یکدیگر دور هستیم، اما در عین حال راه‌های همکاری‌های مشترک را (به صورت مجازی) دنبال می‌کنیم.  

دکتر شاهوردی تأکید کرد: در سال قبل با وجود تمام مشکلات، برنامه‌های علمی با تلاش جامعه علمی به صورت مجازی برگزار گردید، هرچند که شاهد مشکلاتی بودیم؛ اما با این وجود، حرکت جامعه علمی توقف‌ناپذیر است. تمامی برنامه‌های بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بر بستر پلت‌فرم‌های مجازی برگزار می‌شوند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی افزود: در طول حدود دو سال گذشته، دانشمندان و پژوهشگران به دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با این بیماری بوده‌اند و به نظر می‌رسد که این همه‌گیری تا مدت طولانی با ما همراه خواهد بود. از این رو، با هدف ارایه خدمات استاندارد در حوزه پزشکی تولیدمثل، علوم سولی و سلول‌های بنیادی، نیازمند ارایه پروتکل‌های جدید مرتبط با بیماری کووید 19 و درمان بیماران هستیم.

دکتر شاهوردی تصریح کرد: در این مدت پژوهشگران پژوهشگاه رویان حداکثر تلاش خود را برای ارایه خدمات انجام داده‌ و با بازنگری در پروتکل‌ها، مطالعات بالینی در زمینه پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی و ویروس کرونا و این اپیدمی را پیگیری کرده‌اند که نتایج آن در مجلات علمی به چاپ رسیده است. به عنوان مثال، می‌توان به پروژه تولید موش تراریخته "کوویدسا" برای مطالعه کرونا اشاره کرد.  

وی تاکید کرد: به منظور بالا بردن سطح دانش و آگاهی جامعه در تمام سطوح (مردم و دانشگاهیان)، برنامه‌های آموزشی آنلاین، تدوین و ارایه شده‌اند. برگزاری سمینارهای مجازی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزی با هدف انتقال آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه، از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در بخش آموزش بوده‌اند. اطمینان داریم با رشد آگاهی و مطالعات تحقیقاتی که در این عرصه صورت می‌گیرد، راهکارهایی نیز برای مقابله با این بیماری خواهیم یافت.

رییس بیست و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان گفت: جامعه علمی در دو سال اخیر مزایای زیادی را در برنامه‌های مجازی به دست آورده است. این تجربیات نشان داد که در صورت داشتن زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعات در کمترین زمان می توان بهره برداری بهینه‌­ای داشت. این زیرساخت‌­ها امکان حضور همگان از هر نقطه­ای را میسر ساخت بدون آنکه دغدغه‌­ای در مورد زمان، مکان، هزینه و یا حتی ویزا داشته باشند.

گفتنی است، بیش از ۳۰ سخنران مدعو برجسته داخلی و ۲۸ سخنران بین‌المللی از کشورهای آلمان، آمریکا، استرالیا، انگلستان، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، دانمارک، سوئیس، سنگاپور، قطر، مصر، هلند و هند، در پنل‌های مختلف بیست ‌و دومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل رویان و هفدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی سخنرانی خواهند کرد.