در جلسه شورای حقوق مالکیت فکری جهاددانشگاهی مطرح شد:

الزام واحدهای جهاددانشگاهی به تشکیل شرکت در خصوص محصولات و فناوری‌های تولیدی

در جلسه شورای حقوق مالکیت فکری جهاددانشگاهی مطرح شد: تولید و تجاری سازی فناوری موضوع مهمی است، اما مشکل اصلی در جهاددانشگاهی تجاری سازی و ورود به بازار می باشد و وظیفه دفتر مرکزی الزام واحدها به تشکیل شرکت در خصوص محصولات و فناوری های تولیدی است.
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۲ کد : ۳۵۳۸۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جلسه شورای حقوق مالکیت فکری جهاددانشگاهی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس شورا، دکتر محمدرضا پورعابدی نائب رییس شورا، دکتر سید محمد جواد شوشتری، دکتر بهروز بادکو و دکتر حمید گورابی، دکتر راسخ، دکتر حبیب الله اصغری به عنوان اعضای شورا و دکتر ولی الله روشن بعنوان دبیر شورا ۶ شهریورماه برگزار شد.
الزام واحدهای جهاددانشگاهی به تشکیل شرکت در خصوص محصولات و فناوری‌های تولیدی

در این جلسه دکتر حمیدرضا طیبی با تاکید این نکته که جهاددانشگاهی یک نهاد دانش بنیان بوده و توجه به فناوری و دارایی های فکری یک ضرورت در این نهاد است، گفت: مدل مالکیت فکری در جهاددانشگاهی باید مطابق مدل مالکیت فکری موجود در سازمان ها و شرکت های مشابه مثل زیمنس و فرانهوفر آلمان باشد.
وی با بیان این که آیین نامه های دانشگاهی در این نهاد جوابگوی نیازها نیست، گفت: تولید و تجاری سازی فناوری موضوع مهمی است، اما مشکل اصلی ما در جهاددانشگاهی تجاری سازی و ورود به بازار می باشد و وظیفه دفتر مرکزی الزام واحدها به تشکیل شرکت در خصوص محصولات و فناوری های تولیدی است.
در ادامه دکتر پورعابدی در خصوص وضعیت آیین نامه حقوق مالکیت فکری در جهاددانشگاهی و سوابق کارهای انجام شده در این حوزه توضیح داده و بر ضرورت اجرای آیین نامه حقوق مالکیت فکری جهت حفظ دارایی‌های فکری جهاددانشگاهی تاکید کرد.
در ادامه اعضای دیگر جلسه بر بازنگری آیین نامه، برگزاری جلسات منظم شورا، مشارکت واحدها و پژوهشکده های جهاددانشگاهی، شناسایی دارایی های فکری جهاددانشگاهی و همچنین ارزش گذاری فناوری های جهاددانشگاهی و ارزش برند تأکید کردند و با توجه به این که در این نهاد حدود 95 درصد ایده و تولید فناوری توسط فناوران انجام می شود بر تجاری سازی فناوری ها تأکید شد.
در پایان پس از بحث و بررسی در این جلسه مصوب شد که با توجه به پیشنهادهای ارسالی واحد تربیت مدرس و سازمان یزد وضعیت مالکیت فکری دو پروژه پیشنهادی واحدهای فوق در جلسه بعدی مورد بررسی قرار گیرد، برای بررسی ظرفیت آئین نامه مالکیت فکری جهاددانشگاهی سه پروژه اصلاح نژاد دام، سیستم رانش واگن مترو و مته حفاری در جلسات بعدی با حضور رییس و معاون پژوهشی واحد مربوطه بررسی شود، کارگروهی در ذیل شورای مالکیت فکری توسط معاونت پژوهش و فناوری برای بررسی کارشناسی مشکلات آئین نامه و بررسی تخصصی تر پروژه های پیشنهادی تشکیل شود و به منظور بررسی تطبیقی وضعیت مالکیت فکری شرکت ها IBM ، زیمنس و فرانهوفر آلمان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و در جلسه شورای مالکیت فکری ارایه شود.