گزارش شاهوردی از دستاوردهای پژوهشگاه رویان:

تولید واکسن حاصل تجربه کارهای سلولی و بیوتکنولوژی است

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۳۴۹۲۶ پژوهشی
رئیس پژوهشگاه رویان در رادیو گفت و گو گفت: اگر تجربه کارهای سلولی و بیوتکنولوژی را در کشور نداشتیم، فاصله زیادی برای تولید واکسن با سایر کشورها داشتیم.
تولید واکسن حاصل تجربه کارهای سلولی و بیوتکنولوژی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر عبدالحسین شاهوردی استاد دانشگاه و رئیس پژوهشگاه رویان با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد اقدامات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان مصاحبه کرد.
وی ضمن اشاره به 3 پژوهشکده رویان گفت: پژوهشکده‌های پزشکی تولید مثل، سلول‌های بنیادی و بیوتکنولوژی 3 پژوهشکده رویان هستند که پژوهشکده بیوتکنولوژی در اصفهان و پژوهشکده تولید مثل در تهران واقع است.
شاهوردی گفت: در حال حاضر بیش از 70 مراکز ناباروری اعم از خصوصی و دولتی در کشور داریم و حدود 9 مرکز آن برای جهاد دانشگاهی است و رویکرد علمی برای پاسخ به نیازها، اتفاق خوبی بود که از ابتدا در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به استقبال بیماران خارجی از مراکز داخلی گفت: مراکز داخلی با مراکز خوب خارجی رقابت می‌کنند و کاری که در مجموعه جهاد دانشگاهی انجام شده، با توجه به جدید بودن این علم، تولید علم نیز بوده است.
رویان؛ نهمین مرکز پیشرو در دنیا
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به کارهای متعدد تحقیقاتی در کشور تشریح کرد: سال 99 یک تیم تحقیقاتی در کشور آمریکا، 10 مرکز صاحب دانش و پیشرو را در مجله‌ای به چاپ رسانده بود که رویان نهمین مرکز آن مقاله بود.
شاهوردی در رادیو گفت و گو با اشاره به عرصه‌های جدید علم در بستر سلولهای بنیادی بیان کرد: ارائه پژوهش در کنار خدمات تخصصی از جمله اقدامات مفید رویان است و مرکز ناباروری در کنار پژوهشکده تولیدمثل بسیاری از مسائل را حل کرد؛ همچنین پژوهشکده سلولهای بنیادی در کنار مرکز سلول درمانی خدمات متنوعی ارائه می‌دهد.
رئیس پژوهشگاه رویان در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به تمرکز پژوهشگاه بر تولید حیوانات شبیه سازی شده اظهار کرد: تکنیک‌های جدیدی که مطرح شده توانسته بیماری‌های ژنتیکی بزرگی را برطرف کند.
تولد 20 هزار نوزاد در پژوهشگاه رویان
وی اصلاح ژن‌ها را رویکرد جدید پژوهشگاه برای درمان دانست و ادامه داد: استفاده از دانش در تولید شبیه سازی در دام و به روش لقاح خارج از رحمی از اتفاقات خوب بود و سال گذشته با حمایت معاونت علمی پروژه بزرگی را تعریف کردیم تا بتوان با کمک این تکنیک‌ها بز سانن یا بز مورسیا را تولید کنند.
شاهوردی در ادامه در مورد زوجهای ناباروری که از طریق این مرکز مشکلشان حل شده گفت: براساس مطالعات انجام شده حدود 15 درصد از زوج‌ها نابارور هستند و هر چه زودتر مراجعه کنند می‌توانند در سنین جوانی زودتر مشکل خود را برطرف کنند.
رئیس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: در این پژوهشگاه بیش از 20 هزار تولد نوزاد از زوج‌های نابارور داشتیم و در حال حاضر در موضوع ناباروری درصد زیادی از افراد صاحب فرزند می‌شوند.
درمان 30 بیمار با استفاده از سلول بنیادی بند ناف
وی در مصاحبه با این برنامه رادیویی، ضمن اشاره به درمان برخی بیماری‌ها با استفاده از سلول درمانی خاطرنشان کرد: یکی از دست آوردهای شرکت بنیاخته‌های رویان، جداسازی سلولهای بنیادی خون بندناف است و نزدیک صد و 40 هزار نمونه را جمع آوری و بیش از 30 بیمار از این سلولها استفاده کرده‌اند.
شاهوردی از درمان بیش از 100 کودک فلج مغزی با استفاده از سلول بنیادی اظهار کرد: نتایج اولیه این درمان بسیار راضی کننده بوده است.
این استاد از فعالیت در حوزه تحصیلات تکمیلی و آموزش یاد کرد و افزود: سال گذشته نزدیک 250 پایان نامه در رویان انجام شد که از دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و در دانشگاه علوم پایه پزشکی موفق شدیم در رشته مهندسی سلول، مهندسی بافت و بیولوژی تولید مثل در مقطع دکترا دانشجو بپذیریم، همچنین آموزش‌های کوتاه مدت به دانشجویان از دیگر رویکردهای این پژوهشگاه است.
آزمایشگاه سیار دانش آموزی، گامی در جهت فرهنگ سازی
وی ضمن اشاره به آزمایشگاه سیار دانش آموزی برای حضور در مدارس و آشنایی بچه‌ها با ابزارها و استقرار فرهنگ آن گفت: محققان می‌توانند به رشته‌های خود هویت بخشند و اخیراً نگاهی به علوم پایه پزشکی در جهان صورت گرفته است.
شاهوردی ضمن اشاره به تجربه‌های خوب گذشته برای تولید واکسن تصریح کرد: اگر تجربه کارهای سلولی و بیوتکنولوژی را در کشور نداشتیم، فاصله زیادی برای تولید واکسن با سایر کشورها داشتیم.
رئیس پژوهشگاه رویان کووید را سنگ محکی برای مراکز تحقیقاتی دانست و گفت: در سال 99 یک پروژه تحقیقاتی در مورد کرونا با بیمارستان مسیح دانشوری، شریعتی و هاجر تعریف کردیم و کار بزرگی را در آن انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار دانشجو در مقطع فوق لیسانس و دکترا توانستند پایان نامه خود را در رویان به انجام برسانند.