گزارشی از دستاوردهای پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی:

از درمان ناباروری تا تولید ۵۰۰ نوع آنتی بادی

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۳۴۹۲۵ پژوهشی
صادقی در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به ۹ کلینیک فوق تخصصی ابن سینا در حوزه درمان ناباروری بیان کرد: مجموعه این سینا، بالغ بر ۵۰۰ آنتی بادی را در تشخیص و درمان سرطان تولید کرده که سرمایه آن را از طریق شرکت پادزا فراهم کرده‌ایم.
از درمان ناباروری تا تولید ۵۰۰ نوع آنتی بادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر محمدرضا صادقی استاد دانشگاه و رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد اقدامات و دستاوردهای پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی مصاحبه کرد.
وی تاسیس جهاد دانشگاهی را مربوط به 20 سال پیش دانست و گفت: رسالت این پژوهشگاه در ابتدا کارهای فرهنگی بود اما پس از آن به کارهای علمی و فناوری پرداخت و به نوعی حلقه اتصال دانشگاه و بازار است.
صادقی ضمن اشاره به پژوهشکده بیولوژی و بیوتکنولوژی تولید مثل، پژوهشکده آنتی بادی مونوکلونال و پژوهشکده نانوبایو تکنولوژی به عنوان سه پژوهشکده ابن سینای جهاد دانشگاهی بیان کرد: حوزه فعالیت این پژوهشکده‌ها در حوزه‌های علوم زیستی است و در پژوهشکده تولید مثل، روی تولید مثل انسان و دام تمرکز دارد و در کنار آن مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا به جوانان در تولید محصولاتشان کمک می‌کند و اگر در این کار موفق نبودند، آنها را به پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی معرفی می‌کنیم.
معرفی دو شرکت مرتبط با مجموعه ابن سینا
رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به دو شرکتی که در ارتباط با ابن سینا فعالیت می‌کنند اظهار کرد: شرکت زیست فناوران ماندگار 49 درصد آن متعلق به پژوهشگاه و 51 درصد آن دست بخش خصوصی است و هدف آن تولید جنین از نژادهای اصلاح شده گاو می‌باشد و در ارتباط تنگاتنگی با وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.
این استاد دانشگاه افزود: همچنین شرکت زیست فناوری ملت در حوزه تولید فرآورده‌های بیولوژی فعالیت می‌کند و پلی بین پژوهشگاه و مصرف کننده در خارج از پژوهشگاه ایجاد کرده است.
صادقی با ابراز تاسف از عدم موفقیت یکی از شرکتها در تولید جنین از نژاد سیستانی در پی عدم توجه به آن خاطرنشان کرد: گاو مورد استفاده برای این کار باید از برخی بیماریها بَری باشد و بنابراین پیدا کردن آن‌ها کمی سخت است.
اصلاح نژاد دامی؛ جبران کمبود تولید کره در کشور
وی ضمن اشاره به حداکثر چربی شیر 4 درصد در گاو هُلشتاین گفت: در صنعت کره به خارج وابسته هستیم و بخشی از آن به دلیل کمبود میزان چربی شیر گاو هلشتاین است و مجبور به واردسازی آن از خارج از کشور هستیم در صورتی که اگر نژاد دامی اصلاح شود می‌توان این کمبود را جبران کرد.
رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در صنعت گاومیش داری به این تکنولوژی دسترسی پیدا کرده‌ایم ادامه داد: تکنولوژی تولید جنین از نژادهای شاخص گاومیش راه اندازی شده و می‌توانیم آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و همچنین در اتباط با شتر نیز تا حدودی به این فناوری‌ها رسیده‌ایم.
80 مرکز ناباروری فعال در کشور
صادقی در ادامه به تشریح پژوهشکده بیولوژی و بیوتکنولوژی تولید مثل پرداخت و اظهار کرد: خدمات این پژوهشگاه و رویان خدماتی هستند که در 100 مرکز درمان ناباوری در کشور ارائه می‌شود که از این 100 مرکز 80 تای آنها فعال هستند که سهم تهران بیش از 25 مرکز فعال می‌باشد.
وی ضمن اشاره به تنوع خدمات ناباروری تصریح کرد: نوع خدمات مراکز ناباروری بسیار متنوع است و در برخی مراکز علاوه بر درمان ناباروری از تولد فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری به عمل می‌آید و در این مراکز این امکان وجود دارد که از بیماری‌های ژنتیکی جنین را پیش از گذاشتن در رحم مادر پیشگیری کنند.
این استاد در مصاحبه با این برنامه رادیویی، ضمن اشاره به 9 کلینیک فوق تخصصی ابن سینا در حوزه درمان ناباروری بیان کرد: با وجود آنکه در بسیاری از شهرستان‌ها مرکز درمان ناباروری وجود دارد اما بیش از 80 درصد مراجعین به مرکز ابن سینا به دلیل نبود خدمات کافی در شهرستان خود، مراجعه می‌کنند.
آموزش پزشکان برای کار در مراکز ناباروری شهرستان ها
صادقی از فرستادن پزشکان متخصصی و آموزش دیده در این پژوهشگاه به سایر شهرستان‌ها سخن گفت و افزود: در جاهایی که عمده خدمات ناباروری در مرکز درمان ناباروری ارائه نمی‌شود، این طرح اجرا شده است.
رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به راه اندازی آزمایشگاه‌ها و کیت‌های تشخیص کرونا در مجموعه ابن سینا خاطرنشان کرد: مجموعه این سینا، بالغ بر 500 آنتی بادی را در تشخیص و درمان سرطان تولید کرده که سرمایه آن را از طریق شرکت پادزا فراهم کرده‌ایم و قرار شده 10 درصد درآمد فروش و عملکرد محصول در اختیار مجموعه ابن سینا باشد؛ همچنین زیست فناوران سینا تمام آنتی بادی‌های تشخیص و درمان را تولید می‌کند.